Annons

Färdiga avtal m "vanligt folk" för marknadsföring/reklambilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
Vet någon om, och i så fall var jag kan hitta färdiga avtal att skriva med besökare som fotograferas i en miljö för att bilderna sedan skall kunna användas i marknadsföring av samma miljö?

(Letar på svenska fotografers förbunds sida och BUS sidor, men hittar inte så bra)
 

Kalinka

Aktiv medlem
Vill inte ha priser utan avtal om fri användning av porträtt

Vill alltså ha ett avtal att skriva med besökare som fotograferas på anläggningen, om att deras porträtt kan komma att figurera i anläggningens marknadsföring och att det är med på detta utan ersättning.

Inte en lista på priser etc
 

stoltz

Aktiv medlem
Mats: Ocker kan man ju tycka - Samtidigt är det någon som trycker materialet samt samlar in eller skriver det för att det skall vara dig behjälpligt. Då tycker jag personligen att det inte är ocker med 250 kr per år. Även en webplats med samma uppgifter kostar att driva.

Du betalar väl för kamera, fototidningar osv - Det handlar nog mest om vad man prioriterar.

Surfar man rundor på samma ställe som du tycker bedriver ocker, så hade du sett att under priser och villkor finns det en modellrelease - Helt gratis.
 

Svedlund

Aktiv medlem
På hemsidan för Svenska Fotografers Förbund så finns det du frågar efter.

http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp

Dvs under sektionen som startar med;
För att undvika tvister, skriv alltid avtal där samtliga villkor för uppdraget finns med!

(PDF) Avtal för uppdragsfotografering
http://www.sfoto.se/pdf/checklista/avtalsmall.pdf

(PDF) Modellrelease samt Samtycke från avbildad person
http://www.sfoto.se/pdf/checklista/modellrelease.pdf


Övrigt

På sidan 27 i denna, för övrigt intressanta läsning, finns ett exempel på avtal om modellfoto.

http://www.digitalfotografen.se/static/pdf/AGI_Ulrik_031126v2.pdf?PHPSESSID=8a500643a4df18c06673226e70bbf94d
 

Mattsen

Aktiv medlem
stoltz skrev:
Mats: Ocker kan man ju tycka - Samtidigt är det någon som trycker materialet samt samlar in eller skriver det för att det skall vara dig behjälpligt. Då tycker jag personligen att det inte är ocker med 250 kr per år. Även en webplats med samma uppgifter kostar att driva.

Tja, anta att det är kanske är 1000 icke yrkesfotografer som beställer "SFF:s prisguide" à 100 varje år så....

Men, men det är ju inte olagligt att tjäna pengar. Men för mig ger det bara ett intryck - omodernt (förr kanske med tryckning osv, men idag har alla "nätet") och ett tecken på girighet.
Och finns det på webben behöver det ju inte tryckas....

För det andra borde det väl vara mest intressant för yrkesfotografer att inte andra fotografer tar för lite betalt och därmed borde de rek priserna vara fritt tillgängliga.

PS. En webbplats per år kostar bara några hundra, plus kanske nån timmas arbete att uppdatera prislistan. DS
 

gerhardp

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Tja, anta att det är kanske är 1000 icke yrkesfotografer som beställer "SFF:s prisguide" à 100 varje år så....

Men, men det är ju inte olagligt att tjäna pengar. Men för mig ger det bara ett intryck - omodernt (förr kanske med tryckning osv, men idag har alla "nätet") och ett tecken på girighet.
Och finns det på webben behöver det ju inte tryckas....

För det andra borde det väl vara mest intressant för yrkesfotografer att inte andra fotografer tar för lite betalt och därmed borde de rek priserna vara fritt tillgängliga.

PS. En webbplats per år kostar bara några hundra, plus kanske nån timmas arbete att uppdatera prislistan. DS
Om det så enkelt - varför behöver du någon annans hjälp att göra en prislista då och varför startar du inte en sådan hemsida där du kan dela med dig av densamma? Vi lever ju i ett fritt samhälle.

/G (som förstår att det kostar pengar att driva ett förbund som har heltidsanställd personal för att serva fotografer som betalar för dessa och andra tjänster)
 

stoltz

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
PS. En webbplats per år kostar bara några hundra, plus kanske nån timmas arbete att uppdatera prislistan. DS
Det beror på var du vill lägga din webplats. Men du har nog glömt det viktigaste: Hur tror du SFF får in prisuppgifterna? Det skall med andra ord skickas ut enkäter, dom skall administreras osv.

Det finns ingenting som heter "gratislunch" här i världen.

Du skulle ju bara veta vad en digitalkamera kostar att sätta ihop i ett låglöneland: max 1000 kr? Jag hör aldrig folk engagera sig på samma sätt i diskussioner som berör "varför utrustningen är så dyr".

Det handlar, som jag skrev tidigare, om vad man prioriterar. De som försöker att leva på sina bilder tycker eventuellt att en H1 med digitalbakstycke är en billig investering. Samma sak gäller de 15 sidorna som SFF erbjuder varje år - Jag tycker det är en utmärkt service då det gör det möjligt för mig att kunna styra min prissättning på ett relevant sätt. Då är ett par hundra kronor en billig utgift eftersom jag sparar tid på annat.
 
ANNONS