Annons

Film och flygplatsröntgen

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen

Aktiv medlem
Har världens terrorrädsla lett till kraftigare genomlysning av handbagage och därmed ökad risk för skador på oexponerad film? Bör man skydda sin film vid utresan? Är exponerad film också röntgenkänslig?

/andreas
 

thefinger

Aktiv medlem
Mina filmer åkte säkert igenom en 6 flygplatser på senaste resan. Inga som helst problem. Är du osäker så finns det speciella påsar att föravara filmen i.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Att stoppa film i "blypåse" är nog inte så bra, snarare sämre!
Tullarn ser inte vad det är, drar på mer energi för att se vad som döljs.
Nu måste tullarn först se genom ett lager bly, sedan syns filmen sedan ett lager bly till.
Summan är alltså att betydligt mer har passerat genom filmen med blypåse än utan!

Har rest otaliga gånger med film i bagaget utan att få någon skadad film.
 

oskard

Aktiv medlem
Så här säger Luftfartsverket.
Ny utrustning för röntgen av incheckat bagage kan skada exponerad såväl som oexponerad. Packa därför alltid film i handbagaget.

Normalt behöver du inte vara orolig för att din film till kameran förstörs vid genomlysningen i säkerhetskontrollen. Om du har med dig högkänsliga filmer, med ljusstyrkor på 1000 ASA och mer, kan det dock finnas anledning att vara lite försiktig. Ta därför upp dessa filmer ur handbagaget och upplys personalen om detta.
http://www.lfv.se/templates/LFV_AirFear____1070.aspx
 

Olle

Aktiv medlem
hansen skrev:
Har världens terrorrädsla lett till kraftigare genomlysning av handbagage och därmed ökad risk för skador på oexponerad film? Bör man skydda sin film vid utresan? Är exponerad film också röntgenkänslig?

/andreas
Andreas, det är det incheckade bagaget som, på många flygplatser, utsätts för strålning tillräckligt kraftig för att föstöra film. Strålningen för handbagage är mycket svagare och skall inte skada film.

Ha därför alltid filmen i handbagaget och följ gärna Hasses råd att strunta i blypåsarna.

Olle
 

Johannes-S

Aktiv medlem
anders_j skrev:
finns det inte risk att de blir misstänksamma,
man kan ju få ner en hel det vita saker i en filmrulle.

vad få man för ersättning om de skulle kräva att öppna rullarna.
kanske en väldigt svår fråga, (det är ju tullarnas jobb att kolla saker.)
Tullen använder inte röntgenmaskiner, de gör bara manuell genomsökning. Om de misstänker att man smugglar narkotika i filmrullar låter de hundarna sniffa på dem.

Röntgenmaskinerna används i säkerhetskontrollen (för att leta efter vapen eller bomber).

Johannes
 

ogge

Aktiv medlem
Jag försökte undvika röntgen genom att snält och vänligt visa upp mitt obrutna 10-pack diafilm. Tullaren upplyste mig då inte lika vänligt att slängde jag inte filmerna genom röntgen så var han tvungen att öppna förpackningarna och öppna upp filmrullarna för att kontrollera dem. Jag muttrade lite ilsket och gav upp, jävla moment 22, men med röntgen finns det ju åtminstone större chans att de funkar efteråt än om en tullare har dragit ut hela filmen ur rullen eller brutit upp filmkassetten... *sucka*
 

tritub

Aktiv medlem
Det är ju luftfartsverket som bestämmer när det gäller lagen i luften. Vill man inte anpassa sig efter deras regler är man välkommen att åka tåg. Tyvärr är det så...
 

eatfrog

Aktiv medlem
Och luftfartsverket säger att man kan handinspektera film, och det innebär INTE att dom förstör filmen.

/Henri
 

anders_j

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Och luftfartsverket säger att man kan handinspektera film, och det innebär INTE att dom förstör filmen.

/Henri
hur ser det om det är olagliga saker i rullarna om de handinspekteras.

*någon som har varit med om det. ?

Och vad gör man i andra länder. typ runt om i asien. där de är ännu hårdare med narkotika.
Där har desutom inte en VIT man mycket att säga till om. som pest eller kolera.
 

eatfrog

Aktiv medlem
anders_j skrev:
hur ser det om det är olagliga saker i rullarna om de handinspekteras.
Sniffa med hund om dom misstänker nåt.

Vettefan om det är värt mödan att packa in lite knark i filmburkarna och sen trycka in en bit film så det ser äkta ut, och sen trycka i en papplåda som man sen limmar igen.

Lika att svälja en kådis full av knark isf, så får man med sig 10 ggr mer också.

/Henri
 

tritub

Aktiv medlem
e man så korkad så man börjar smuggla knark så kan man lika gärna gräva ner sig... du lär inte få en tårta av polisen, möjligtvis ett eget rum på 3 kvm...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Inte fan får tullaren riva upp filmburkarna så filmen blir förstörd.

/Henri
Rent teoretiskt kan du inte stoppa det.

Men om du föreslår att tullen framkallar rullarna och skickar hem dem till dig och klistrar på din hemadress på var rulle så tror jag inte att de längre är intresserade.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Rent teoretiskt kan du inte stoppa det.
Rent teoretiskt kan man inte stoppa nånting antar jag, men om dom själv föreslår att man ska begära handinspektion på snabb film så skulle det inte se så kul ut om dom med det menar att dom ska förstöra all film.

/Henri
 

ogge

Aktiv medlem
Jag kan garantera att det var den tullares som jag mötte uppriktiga mening att riva upp filmen och därmed också förstöra den om han inte fick röntga den, sen om han får lov eller inte tja, kan inte så mycket om tullverkets befogenheter, men det går ju att ta reda på.
 
ANNONS