Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapar vi mångfald inom fotot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Här på fs dyker upp frågor av alla de slag.

Vilka gluggar och vilken kamera man skall ha är en sak, men det ställs även massa fotofrågor.

Jag ser att det finns en trend i hur "fs" anser att bilder skall vara. Frågor som dyker upp besvaras ofta på samma sätt från ett ganska begränsat antal medlemmar.

Svar i forumen dras ihop till något enhetligt genom att alla svarar hur man gör själv, och genom att alla påverkas av alla.

Hur kan man på FS jobba för att öka mångfalden? Hur kan vi uppmuntra till nya sätt att jobba? Ett sätt vore att vara 10 x fler på FS, men det är vi inte
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Visst kan du göra tvärt emot råd om du vill, men jag tycker det vore roligare med en större variation i råden.
 

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
De flesta som ställer frågor på FS kan man väl betrakta som nybörjare. De vill genom att få svar på sina frågor nå upp till en viss standard.
När de sedan har bevisat för sig själva att de kan ta foton enligt ett viss standardmått, så kanske de känner, för att vara ärliga mot sig själva, bryta mot konventionerna. Men, när de har kommit dit hän har de inget behov av att ställa frågor på FS.

Det är väl ett ytterst begränsat antal som har det stränga kallet att förhålla sig helt ärliga mot sig själva. De allra flesta förhåller sig till sitt fotograferande på samma sätt som de förhåller sig till resten av sitt liv: sovande.

Sluta vara glada över alla positiva kommentarer du får. På det sättet kommer du inte skrivas in i historieböckerna.

Sök en annan kontext än Fotosidan att visa dina bilder i. Bildens kontext är lika viktig som bilden i sig.

Inse att bilden, fotografiet är dött. Folk reagerar inte längre enligt dina förväntningar. Ett foto är luktlöst. Och värre kommer det att bli. Fotosidan är en klubb för inbördes beundran.
 

ariadne

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Här på fs dyker upp frågor av alla de slag.

Vilka gluggar och vilken kamera man skall ha är en sak, men det ställs även massa fotofrågor.

Jag ser att det finns en trend i hur "fs" anser att bilder skall vara. Frågor som dyker upp besvaras ofta på samma sätt från ett ganska begränsat antal medlemmar.

Svar i forumen dras ihop till något enhetligt genom att alla svarar hur man gör själv, och genom att alla påverkas av alla.

Hur kan man på FS jobba för att öka mångfalden? Hur kan vi uppmuntra till nya sätt att jobba? Ett sätt vore att vara 10 x fler på FS, men det är vi inte
Åandrasidan, vad gäller mångfald så har jag alltid upplevt fotosidan vara en blandning av alla möjliga fotografer. Olika stilar, olika nivåer.

Sen tror jag att det oftast skapas nån typ av norm i forumen, därför att det oftast är samma medlemmar som hänger i forumen. Men forumen avspeglar ju dock inte hela fotosidan.

Sen kan det väl finnas en poäng med att förenkla sina svar något, att ha sina "standardsvar", ibland är det just såna svar man vill ha. Bara för att ha något att bygga ifrån. Man vill ha en fast punkt, ett slags facit, men det betyder ju inte att man inte kan börja göra utsvävningar från det

Men visst, lite oväntade svar och mer mångfald är ju alltid skoj:)

Det behövs.
 

Maverick

Aktiv medlem
Mångfald har väl inget syfte i sig? I synnerhet inte på en sida där vi hyllar de som faller en i smaken och sågar det som inte gör det.

Om det var ett objektivt bedömmande i högre grad än vad det är idag så skulle det väl kanske finnas en vits.

Mvh
Maverick
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag tror mångfald har ett syfte i sig på det sättet att det skapar större möjlighet till fler nya idéer och vidareutveckling.
 

Kijana

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag ser att det finns en trend i hur "fs" anser att bilder skall vara. Frågor som dyker upp besvaras ofta på samma sätt från ett ganska begränsat antal medlemmar.
Hur kan man på FS jobba för att öka mångfalden?
Det där med fs-normen ändras förstås inte över en natt.
Fanns det fler fotografer på Fotosidan som hittat sin personliga stil och sitt uttryck, och som kunde kritisera bilder ur sitt perspektiv istället för fs-normen skulle mycket vara vunnet.

Kanske skulle man börja med att identifiera vad som är specifikt för fs-normen, och låta duktiga fotografer på sidan ge alternativ till detta.
 
ANNONS