Annons

Drysonal & Photoflo?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har lite knökigt med vettigt utrymme att hänga mina framkallade filmrullar på tork. Det blir alltid en massa damm på dem innan de torkat klart.

Därför köpte jag en flaska Tetenal Drysonal från Photax i hopp om att slippa dammproblemet (det mesta av det iaf) om filmerna torkade snabbare.

Men nu funderar jag över:

Som jag förstått av bruksanvisningen till Drysonalen så skall filmen doppas i denna efter skölningen och sedan hängas på tork. Men efter sköljningen brukar jag doppa filmen i Photoflo.

Betyder användningen av Drysonal att man skippar proceduren med Photoflo helt?


Hoppas ngn vet och kan upplysa mig :)

/Catherine - villrådig som vanligt
 

Bilagor

-Catherine-

Aktiv medlem
Ingen som vet? Tänkte framkalla ikväll och hade varit kalas att få svar innan dess...

Kanske jag skulle ringa Photax iofs....


/C
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag skulle åtminstone inte köra Photoflo efter spritbadet. Då motverkar du ju effekten genom att blöta ner filmen med vatten igen.

Jag skulle inte heller köra Photoflo innan sponken, eftersom jag utgår att tanken är att man skall återanvända badet.

Men vet gör jag inte. Jag visste inte ens att det fanns en kommersiell produkt för det där. Nog har jag hört talas om att stressade pressfotografer sköljer i t-doja för att snabba upp torken, men Drysonal är nytt för mig.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Ok, Tack Jim för ditt svar.

Jag hoppar över Photoflo innan Drysonalen då så får jag se hur resultatet blir.

Håll tummarna!


/C
 

Peet

Ny medlem
Drysonal eller inte Drysonal

Efter att ha haft S/V framk nedlagd under ett antal år har jag tagit upp det igen. Jag köpte Drysonal för ett tag sedan och fick ett märkligt resultat, filmen fick en slöjaktig hinna på sig och en del torkfläckar (om någon vet varför är jag nyfiken). Jag sköljde om filmen i vanligt vatten och allt såg perfekt ut. Jag har övergivit Drysonal! Jag kör nu sköljningen med Ilfordmetoden (finns beskriven på annan plats här) och låter hela processen ske med rumstempererade kemikalier, vattnet till sköljningen står på PET-flaska ett dygn innan jag framkallar. Jag kör 5 10 20 och 40 (det sista förmodligen overkill) vändningar med nytt vatten som sköljning och använder en gummiskrapa för att ta bort vattnet. Jag är mycket nöjd med resultatet och filmerna torkar rätt snabbt, men jag låter dem hänga i badrummet i 10-12 timmar. Jag använder m.a.o. ingen Drysonal eller PhotoFlo.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Intressant....slöjaktig hinna säger du?

Hmmm....det har jag inte märkt av då jag använt Drysonal, inga torkfläckar heller faktiskt.

Jag har visserligen bara använt det en gång, och skall pröva ikväll igen med två filmer. Jag hoppas jag slipper de problem du erfarit.

Hade jag möjlighet att hänga mina filmer på tork i 10-12 timmar så vore jag överlycklig, men den möjligheten har jag inte. Jag har byggt ett skåp som jag skall hänga mina filmer i under tiden de torkar, och hoppas jag slipper de mesta av dammet då.

Jag återkommer med resultatet från Drysonalsköljningen :)

/C
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
-Catherine- skrev:
Hade jag möjlighet att hänga mina filmer på tork i 10-12 timmar så vore jag överlycklig, men den möjligheten har jag inte. Jag har byggt ett skåp som jag skall hänga mina filmer i under tiden de torkar, och hoppas jag slipper de mesta av dammet då.
Testa att installera forcerad lufttillförsel i skåpet, då blir det drag i torkningen.

Jag har ett väggvitrinskåp från Ikea där jag trycker in luft med en datorfläkt, via ett luftfilter. Har jag bråttom kan jag klippa mina negg efter knappt 45 minuters hängning.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
jimh skrev:
Testa att installera forcerad lufttillförsel i skåpet, då blir det drag i torkningen.
Den idén har faktiskt varit uppe på förslag från min kära make :) Jag skall nappa på det, tänkte använda ett filter från en dammsugare (det som sitter mellan motorn och dammpåsen), ett nytt givetvis :)

Vad fint att höra ngn som redan satt idén i verket och att den fungerar.


/C
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Resultat efter test:

Suma summarium så känns det inte som om Drysonal är min melodi trots allt.
Visst torkade filmen snabbt och det blev mindre damm än vanligt, men den blev svår att dra av vattnet på och därmed känns filmen "randig".

Skall framkalla ikväll igen, fem filmer, skippar Drysonal då...Skall fixa till mitt torkskåp istället....



/C
 
ANNONS