Annons

Nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej
Jag kommer att i helgen bege mig ut och plåta en hel del. Jag avser att bl a försöka avbilda nattbilder, med stjärnor som rör sig över himlavalvet. Någon som har tips ang detta? Jag har min Nikon på stativ, fjärrutlösare (låsbar), Kodakchrome 200. Vilken bländare? Vilken tid? 1-2 timmar? Det kommer vara helt svart men upplyst av stjärnor då jag tror o hoppas att det blir hel klart väder.

Tacksam för alla tips! :)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Några rekommendationer ifrån Night & Low-light Photography, A complete guide av Bob Gibbons och Peter Wilson (läsvärd, finns på antikvariat) gällande för 100 ASA (då får räkna om själv)
Bild på fullmåne (direkt bild) f11 1/125 s
månupplyst landskap f 2.8 1 min
DVS inte timmar om det är fullmåne. Enligt min almanacka så ska det vara fullmåne på tisdag. Det blir alltså nästan fullmåne i helgen så att du inte överexponerar.

Om du vill leka lite med blixt så kan du öppna slutaren och springa omkring och utlösa blixten på olika ställen i bilden. Det kan bli riktigt häftigt.
Prova även att fotografera något med en eld som enda ljuskälla. 1/8 s f2 (100 ISO)

/Linus
 

acke

Avslutat medlemskap
SinusLinus skrev:
...Bild på fullmåne (direkt bild) f11 1/125 s
månupplyst landskap f 2.8 1 min
DVS inte timmar om det är fullmåne. Enligt min almanacka så ska det vara fullmåne på tisdag. Det blir alltså nästan fullmåne i helgen så att du inte överexponerar.
/Linus
1/125, bl.11, och 100 ISO kommer att ge en ganska mörk måne enligt tester jag har gjort. Jag skulle föreslå att du bländar upp minst ett steg till, dvs. 1/125 bl.8, om du vill ha en måne som liknar den man ser med blotta ögat.

Månen är ju egentligen ett "solbelyst landskap", och borde därför exponeras enligt "sunny-sixteen-rule", dvs. 1/125 bl.16. Men då blir månen extremt mörk på bilden, eftersom mångruset reflekterar ljus sämre än ett 18% gråkort.

För ögat ser ju månytan väldigt ljus ut, beroende på att ögat "exponerar fel" (pupillen blir stor i nattmörkret).

Om du vill plåta stjärnornas rörelse mot en svart himmel så ska du undvika nätter med starkt månljus. Det är stor risk för att himlen inte blir svart. Månljuset sprids i atmosfären och kan också ge ströljus i gluggen. Av samma anledning bör du åka ut "på landet", långt från stadens ljus.

Om du vill exponera i flera timmar så välj en liten bländare, typ 16-22.

Mvh/Acke:)
 

kaatman

Aktiv medlem
Hej!

Alla tider > 15-20 s ger ju stjärn-streck på bilden, iom att jorden rör sig.
Men det kanske du visste och ev vill ha det så ?

M v h

// Christian
 
ANNONS