Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej
Jag kommer att i helgen bege mig ut och plåta en hel del. Jag avser att bl a försöka avbilda nattbilder, med stjärnor som rör sig över himlavalvet. Någon som har tips ang detta? Jag har min Nikon på stativ, fjärrutlösare (låsbar), Kodakchrome 200. Vilken bländare? Vilken tid? 1-2 timmar? Det kommer vara helt svart men upplyst av stjärnor då jag tror o hoppas att det blir hel klart väder.

Tacksam för alla tips! :)

Några rekommendationer ifrån Night & Low-light Photography, A complete guide av Bob Gibbons och Peter Wilson (läsvärd, finns på antikvariat) gällande för 100 ASA (då får räkna om själv)
Bild på fullmåne (direkt bild) f11 1/125 s
månupplyst landskap f 2.8 1 min
DVS inte timmar om det är fullmåne. Enligt min almanacka så ska det vara fullmåne på tisdag. Det blir alltså nästan fullmåne i helgen så att du inte överexponerar.

Om du vill leka lite med blixt så kan du öppna slutaren och springa omkring och utlösa blixten på olika ställen i bilden. Det kan bli riktigt häftigt.
Prova även att fotografera något med en eld som enda ljuskälla. 1/8 s f2 (100 ISO)

/Linus

SinusLinus skrev:
...Bild på fullmåne (direkt bild) f11 1/125 s
månupplyst landskap f 2.8 1 min
DVS inte timmar om det är fullmåne. Enligt min almanacka så ska det vara fullmåne på tisdag. Det blir alltså nästan fullmåne i helgen så att du inte överexponerar.
/Linus

1/125, bl.11, och 100 ISO kommer att ge en ganska mörk måne enligt tester jag har gjort. Jag skulle föreslå att du bländar upp minst ett steg till, dvs. 1/125 bl.8, om du vill ha en måne som liknar den man ser med blotta ögat.

Månen är ju egentligen ett "solbelyst landskap", och borde därför exponeras enligt "sunny-sixteen-rule", dvs. 1/125 bl.16. Men då blir månen extremt mörk på bilden, eftersom mångruset reflekterar ljus sämre än ett 18% gråkort.

För ögat ser ju månytan väldigt ljus ut, beroende på att ögat "exponerar fel" (pupillen blir stor i nattmörkret).

Om du vill plåta stjärnornas rörelse mot en svart himmel så ska du undvika nätter med starkt månljus. Det är stor risk för att himlen inte blir svart. Månljuset sprids i atmosfären och kan också ge ströljus i gluggen. Av samma anledning bör du åka ut "på landet", långt från stadens ljus.

Om du vill exponera i flera timmar så välj en liten bländare, typ 16-22.

Mvh/Acke:)

Hej!

Alla tider > 15-20 s ger ju stjärn-streck på bilden, iom att jorden rör sig.
Men det kanske du visste och ev vill ha det så ?

M v h

// Christian

ANNONS
Götaplatsens Foto