Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ärlig ska man egentligen vara...

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
...lite överdrivet intresseväckande rubrik kanske :)

Jag knäppte tog min första rulle modellbilder för nån månad sen, modellen är en bekant till mig. Jag visade henne samtliga bilder jag knäppte, även de som inte blev så bra. Hon tyckte liksom jag att det blev ok för att vara ett första försök (var en hel del klantigheter angående ljussättning och komposition) och ville gärna göra ett nytt försök någon gång (modellfoto var nytt även för henne).

Min fråga: Brukar ni visa/ge modellen rubb och stubb eller tar ni bort det som blir riktigt uselt och inte speciellt smickrande. Jag funderade i efterhand om jag kanske borde gjort en grovsortering, nu blev det ju iaf inget blåöga den här gången för min del, eftersom det var klargjort att jag var nybörjare :) Men situationen kanske är en annan om det handlar om personer man inte är så nära bekant med (hon är flickvän till en kompis jag umgås mycket med)...
 

gbjerne

Aktiv medlem
Varför skall man visa "skiten"?

Nä jag tycker inte det är att vara oärlig bara för du kanske kasserat en del bilder och inte visar modellen dem.

Det är kanske an annan grej om både du och modellen är nya.

Även om inte du är nöjd är det möjligt att hon kanske tycker det framhäver något du ej tänkt på.

Lite klurig fråga och et motsägelsefullt svar:)

Ta bort de riktigt dåliga bilderna och visa sen resten.
Det är i alla fall så jag brukar göra.
 

ols

Aktiv medlem
jag sortera i princip alltid bort : tekniskt misslyckad bilder, bilder där modellen ser uppriktigt "dum, korkad" ut, dvs fåniga miner.

visst ev visar jag en del av detta för modeller jag känner lite bättre, dels för att ge dom negativ feedback men då även få dom att tänka till ett snäpp och ev dyker inte det felet upp igen, detta då samma fel dyker upp på typ 3,4 bilder.
 

Efwa

Aktiv medlem
Det är väldigt få som får se alla bilder jag tagit. Syrran och brorsan och ett fåtal till.

Alla andra får bara se "de bästa". Det jag tycker är "de bästa" har ju med åren förändrats och jag sorterar hårdare nu för tiden.

Så gör jag :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Det finns ingen anledning att visa tekniskt misslyckade bilder. Det kan däremot vara lärorikt att visa bilder av olika ansiktsuttryck som kanske inte fungerar så bra osv. Men det förutsätter nästan att det är det som är syftet med fotograferingen. Vill hon bara ha ett gäng bilder där hon ser bra ut så är det bara det man ska leverera.

Mvh
Maverick
 

Johan P

Aktiv medlem
De tillfällen jag gör modelltester får modellen se bilderna först efter att jag levererat det färdiga matrialet till modelllagenturen och min kontakt där har valt ut de mest passande bilderna för modellens bok.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

När en modell tar kontakt med mej för att hon/han vill ha bilder, så får dom se allt. För att kunna välja ut bilder som DOM tycker om. Jag kan ju såklart hjälpa till och tycka. Men det är inte alltid som man tycker likadant.

Om jag tar kontakt med en kille/tjej för att jag vill göra nåt projekt, så visar jag upp de bilder JAG är nöjd med. Då behöver jag ju inte deras åsikt. Det är ju jag som ska ha bilderna. Bättre då att visa det som blev bra så att modellen också känner sej nöjd med sitt arbete.

/Jacob vP
 

TT.

Aktiv medlem
Det är detta som oftast skiljer mellan Proffsfotografen och den glade amatören.
Proffsen tar också misslyckade bilder men visar dem aldrig.
Han visar bara de som blev bra.
Men den glade amatören han visar även det som inte blev så lyckat.
När en modellfotograf fotar en modell, kanske han tar ett par hundra rutor.
Hur många bilder kommer han av dessa att visa upp för kunden?
 

JohanF

Aktiv medlem
En massa kloka svar, så trevligt! Ja det verkar ju som det kanske är en god idé att i fortsättningen ta bort katastrof-bilderna då, och sen visa mer eller mindre mycket beroende på situationen och modellen.

I det här fallet hade jag väl egentligen ingenting att bevisa heller, vi var ju på det klara med att det var en test.

Man får snällt förklara för modellen att det minsann _är_ 2 bilder per rulle och inte mer :)
 

sailorgirl

Avslutat medlemskap
Gud, vad skönt att få veta att man inte är ensam om det här "problemet"! Jag själv vill aldrig visa mina dåliga bilder. Har haft hemskt dåligt samvete för att jag inte gör det. För om man ser det ur modellens synvinkel så är det ju faktiskt hon/han på bilden. Det var i alla fall så jag kände när jag själv var modell åt en annan fotograf. Jag ville se allt och tyckte det var en självklarhet. Sedan jag själv börjat fotografera ser jag på saken på ett helt annat sätt. Det värsta är när en nära anhörig (typ pojkvän) varit modell och vill att man ska hämta ut bilderna tillsammans, eller vara med under framkallningen. *huga* Jag har trott att jag hade ett enormt "kontrollbeov" som vill vara ensam när jag ser mina egna bilder första gången. Är väldigt glad över att inte bara jag känner så. Som någon skrev: Varför ska man visa skiten? Jag vill enbart visa de bilder jag är nöjd med.
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Bara det basta

Jag visar aldrig daliga bilder. Det hander att jag visar halvtaskiga bilder men jag ger/saljar ALDRIG bilder jag inte ar helt nojd med. Inte ens min mamma far bilder jag inte ar nojd med.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Varför ta dåliga bilder? Alla mina bilder blir bra. Nä, jag skojade bara.
Tidigare kunde mina modeller få kontaktkartor där alla bilder ju kan ses men jag har blivit restrektiv även med detta. Om modellen ser bilderna gör inte så mycket och det är bra att den får välja bilderna själv, precis som von Post, skriver. Problemet blir att modellen kanske visar kartorna för andra och de som ser bilderna vet inte under vilka förutsättningar bilderna är tagna. Man vill visa kvalité utåt så även modellens kompisar kan bli intresserade av att bli fotograferade eller att man har ett rykte att ta bra bilder. Detta gäller även vanliga bilder förstås. Allt som inte är bra går i papperskorgen.
 

mipert

Aktiv medlem
Numera jobbar jag så här med modellbilder:


Först skannar jag in alla bilder med största mått 8 centimeter och upplösning 200ppi. Batchskanning med Epson 2450.

Jag gör en lättare justering på alla bilder, inget finlir utan bara ljushet och färgjustering (om det behövs).

Sedan väljer jag ut de bilder jag vill visa och gör antingen en webbsida (i Photoshop) eller monterar in dem i InDesign (har färdig mall) som jag sedan skriver ut.
Det beror på kunden/modellen hur mycket IT hon/han är. :)

Webbsidan lägger jag ut och ger modellen URL:en, utskrifterna ger jag modellen i handen.
Sedan är det bara för modellen att välja, när jag gör testbilder så får modellen tre stycken A4-bilder som ersättning.

Det är lite jobb men alla blir nöjda och glada och modellen får bara se bilder som är bra.
 
ANNONS