Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

majortom

Aktiv medlem
Verkar som väntan snart är över i varje fall om nikons generalagent i spanien är rätt ute, och det får vi väl hoppas, alla vi som spänt väntar på D200. Se länk nedan

Till detta kan adderas ett rykte från USA som florerade för 10-12 dagar sen(tror jag) om att nikon ska hålla pressrelease 18 nov för en ny systemkamera (D200). Hittar inte igen sidan nu men vill minnas att det var på stevesforums.com

http://www.quesabesde.com/noticias/Nikon-Sonimagfoto-2005,1_en_2070
 

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Spännande. Det verkar som att Nikon släpper lite, lite information hela tiden för att folk ska hålla intresset uppe vilket i och för sig är smart.
 

Ralfg

Aktiv medlem
Har i dag fått bekräftat att kameran kommer i december. Och jag vet att sensorn kommer ifrån Fuji, och kameran kommer att vara något i ”hästväg” och enligt min källa, slå Canon med tidigare nämnda häst-längder.
 

Maxe

Aktiv medlem
Ralfg skrev:
Har i dag fått bekräftat att kameran kommer i december. Och jag vet att sensorn kommer ifrån Fuji, och kameran kommer att vara något i ”hästväg” och enligt min källa, slå Canon med tidigare nämnda häst-längder.
Din källa - komage eller kaffesump??

// Johan ;-)
 

ergu

Aktiv medlem
Jag hoppas att D200 blir en jättebra och prisvärd kamera som sporrar Canon till att bygga ännu bättre och billigare kameror som jag kan köpa när jag ska byta ut min Canon.

//Erik
 

afe

Aktiv medlem
S3-sensorn (kanske med lite mer upplösning) på ett snabbt och ergonomiskt kamerahus vore väl inte så dumt.

Den som lever får se....
 

Slowfinger

Aktiv medlem
Ralfg skrev:
Har i dag fått bekräftat att kameran kommer i december. Och jag vet att sensorn kommer ifrån Fuji, och kameran kommer att vara något i ”hästväg” och enligt min källa, slå Canon med tidigare nämnda häst-längder.
Hoppas att du har rätt. En Fujisensor skulle nog betyda ett grymt dynamiskt omfång.

Kan inte bärga mig ;-)
 

.Z.

Aktiv medlem
Funderar på om Nikon kommer att satsa nåt på sökaren eller om dom skiter i den då dom ändå vet att Canon inte bryr sig? Dom som har bättre sökare är ju ändå inget hot mot jättarna då fotograferna inte verkar bry sig, eller gör om det?

//Larsa, som provocerar lite ;-)
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Det ska onekligen bli mycket intressant att se vad Nikon kommer att komma ut med. Nu gäller det som vanligt för Nikon att visa var skåpet ska stå, att man leder utvecklingen och tänker göra så för lång tid framöver.
 
Senast ändrad:

objernulf

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Funderar på om Nikon kommer att satsa nåt på sökaren eller om dom skiter i den då dom ändå vet att Canon inte bryr sig? Dom som har bättre sökare är ju ändå inget hot mot jättarna då fotograferna inte verkar bry sig, eller gör om det?

//Larsa, som provocerar lite ;-)
Sökaren i Nikon D2X med DK-17M okular är redan lika stor och ljus som de flesta analoga kamerors sökare. Kan inte jämföras alls med t ex D70/D50 som verkligen har små sökare.
 

.Z.

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Sökaren i Nikon D2X med DK-17M okular är redan lika stor och ljus som de flesta analoga kamerors sökare. Kan inte jämföras alls med t ex D70/D50 som verkligen har små sökare.
Jo, jag har kikat in i den & den är ungefär som i min Dynax 7D, ganska lika i storlek & ljushet faktiskt när jag kikade i dem bredvid varandra med ett lätt övertag för 7D som kändes ngt större.

Men kommer D200 att ha den sökaren? C & N har ju inte direkt prioriterat sökarna på kamerorna under sina flaggskeppsmodeller.

Eller kommer man att vara tvingad att betala över 40 000 för att få en godtagbar sökare?

//Larsa
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Jo, jag har kikat in i den & den är ungefär som i min Dynax 7D, ganska lika i storlek & ljushet faktiskt när jag kikade i dem bredvid varandra med ett lätt övertag för 7D som kändes ngt större.

Men kommer D200 att ha den sökaren? C & N har ju inte direkt prioriterat sökarna på kamerorna under sina flaggskeppsmodeller.

Eller kommer man att vara tvingad att betala över 40 000 för att få en godtagbar sökare?

//Larsa
Konstigt

Tycker knappast att 7d sökare är något exceptionellt. var inne hos expert och testade den och jämfört med en d2x så var den mörk, Trodde först att jag glömt sätta på kameran men så var inte fallet..

/P.L
 

.Z.

Aktiv medlem
Paul.r.Lindqvist skrev:
Konstigt

Tycker knappast att 7d sökare är något exceptionellt. var inne hos expert och testade den och jämfört med en d2x så var den mörk, Trodde först att jag glömt sätta på kameran men så var inte fallet..

/P.L
Allt e relativt & exceptionell är den inte jämfört med SLR-kameror, det tycker jag inte D2x sökare är heller.

När jag kikade & jämförde med D2X så tyckte jag mig inte märka nån skillnad i ljushet. Satt det optik med likvärdig ljusstyrka på när du testade? Oftast så sitter ju kitoptiken på 7D i butiker...

Testade även F6 paralellt & då pratar vi nåt helt annat...

Hur det nu var med detta. Kommer D200 att ha en bättre sökare?

//Larsa
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Allt e relativt & exceptionell är den inte jämfört med SLR-kameror, det tycker jag inte D2x sökare är heller.

När jag kikade & jämförde med D2X så tyckte jag mig inte märka nån skillnad i ljushet. Satt det optik med likvärdig ljusstyrka på när du testade? Oftast så sitter ju kitoptiken på 7D i butiker...

Testade även F6 paralellt & då pratar vi nåt helt annat...

Hur det nu var med detta. Kommer D200 att ha en bättre sökare?

//Larsa
Sa inte att D2x sökare var exceptionell :) Noterade bara att 7d inte var det jämfört med en d2x, och ja det var en fast ljusstark optik som satt på.

Om d200 kommer ha det eller inte ja det märker vi om den ens kommer.... finns ingen fakta bara massa spekulationer och människor som tror sig veta både det ena och det andra.

/P.L
 

jarek

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Funderar på om Nikon kommer att satsa nåt på sökaren eller om dom skiter i den då dom ändå vet att Canon inte bryr sig? Dom som har bättre sökare är ju ändå inget hot mot jättarna då fotograferna inte verkar bry sig, eller gör om det?

//Larsa, som provocerar lite ;-)
Blir inte D200 något att ha så dumpar jag Nikon och köper Minolta. D70 är en P&S förklädd till en DSLR. Jag bommar så mycket roliga bilder bara för av att man inte ser skärpan. Detta var ett helt obekant begrepp för mig när jag använde Minolta 9000. Sökaren i KM D7D är verkligen någott ta efter.
/jarek
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
jarek skrev:
Blir inte D200 något att ha så dumpar jag Nikon och köper Minolta. D70 är en P&S förklädd till en DSLR. Jag bommar så mycket roliga bilder bara för av att man inte ser skärpan. Detta var ett helt obekant begrepp för mig när jag använde Minolta 9000. Sökaren i KM D7D är verkligen någott ta efter.
/jarek
Ja lite större sökare skulle ju inte skada på D70, men till trots så tar ju folk en hel del skarpa bilder med denna så kallde P&S kamera....

Om nu sökaren är första prio för dig, antar att du fokuserar manuellt en hel del.. ja då kanske en 5d eller 1dsmark II skulle passa ?



Lycka till.

/P.L
 
ANNONS