Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa går i graven... igen

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Amenvafasiken. Det är ju tur att Rodinal har så bra hållbarhet att den funkar att hamstra. Frågan är hur många pavor man skall köpa.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Visst är det surt!

Men hur håller sig Rodinal i oöppnad original 500ml flaska? Eller bör man lägga över i glasflaskor och lufttäta?

Kan Rodinalen hålla i 10-20 år under gynnsam förvaring?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Enligt legenden (som härrör från amerikanska Jobos nyhetsbrev så vitt jag kunnat utreda) så skall den ju hålla i hundra år i oöppnad förpackning. Det gäller ju förvisso den gamla glasflaskan.

Jag är dock lite skeptiskt till att ompaketera. Det kanske skadar mer än det hjälper. Nog borde väl Agfa valt vettigt material till plastflaskan också? Personligen tror jag nog att den håller åtminstone 20 år i plastflaska också.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Kopior eller inte...
Rodinal som process är ju inarbetad hos en del. Men frågan är hur många som väljer att hamstra eller bara går över till det näst bästa eller ens letar efter alternativ.

Finns det förresten redan idag några Rodinalliknande kemiblandningar? Har inte silverprint några "egna" soppor?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jo, det finns väl sannolikt inga patent som skyddar Rodinal heller så här efter två sekelskiftens livslängd. Fast de har säkert gjort ändringar i receptet. Egentligen är jag inte fanatisk när det gäller Rodinal heller, det är mest livslängden jag gillar med den. Man kan uppehåll i sitt filmfotograferande på halvår eller mer utan att behöva köpa ny kemi när man sätter igång igen.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Det finns en rodinalkopia också som heter R09.
http://www.jandcphoto.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=156

Den ska vara precis likadan, har jag hört.

Men Rodinalen håller hur länge som helst, den blir bara starkare med åren.
Tror det värsta jag hört, var en snubbe som provade framkalla med Rodinal från 70-talet och det blev bara något överframkallade rullar!

Hursomhelst, mycket synd att Agfa ska gå i graven, igen. Kommer säkert någon som köper upp delarna dock, och efter lite omstruktureringar, dittan och dattan som försvinner ur sortimentet så finns det säkert kvar något slags Agfa.

/Henri
 

J. Patric

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Det finns en rodinalkopia också som heter R09.
http://www.jandcphoto.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=156

Den ska vara precis likadan, har jag hört.
Det är ingen kopia. Agfa 9 är originalreceptet för Rodinal.

Agfa var ju placerat i Wolfen, och hamnade i Östtyskland efter kriget. De bytte ett par årtionden senare namn till ORWO (Original Wolfen). Efter Tysklands enande försvann ORWO till förmån för Agfa, men viss kemitillverkning har fortsatt som Calbe. Det är de som gör R09.

R09 är alltså originalreceptet för Rodinal, medan västtyska Agfas Rodinal har förändrats något genom åren (blivit svagare t.ex.).

Recept 9 är hemligt, men annars är recept 10 även det liknande Rodinal om man vill blanda själv.

Agfa 8 är en glycinbaserad framkallare, som ger utsökta mellantoner och hög skärpa. Jag ska blanda till ett par flaskor snart. :)

Tror det värsta jag hört, var en snubbe som provade framkalla med Rodinal från 70-talet och det blev bara något överframkallade rullar!
Agfa hittade en flaska Rodinal från 30-talet för ett antal år sedan, och den fungerade utmärkt. :)
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag undrar vad nedläggningen kommer att betyda för Rolleifilmerna? 100- och 400-versionerna är visst med Agfas emulsion. 120-rullarna skärs till i Ungern.

Jag ska nog köpa en flaska Rodinal. Den är smidig att späda. Men jag tänker inte hamstra agfaprodukter, utan istället gå över till andra märken som fortfarande verkar hålla sig ovanför ytan. Bättre att stödja de som vill fortsätta.
 

Urr

Aktiv medlem
Det är för bedrövligt. Snart är vi tillbaka på 1800-talet då man fick tillverka sitt fotografiska material själv. Priserna kommer att bli högre, och valfriheten mindre på det svartvita materialet. Inte mycket vi kan göra åt det hela, mer än att fortsätta fotografera analogt. Så att eferfrågan inte faller ännu mer.
 

J. Patric

Aktiv medlem
andersbq skrev:
Jim, du hittar "ur-Rodinal" i fotoimpex-katalogen under namnet Adox APH09.
De gillar att märka om produkter. :-|

Photax säljer Calbe A-300 (fix efter Agfas recept 300), så de kanske kan ta in Calbe R09 när Rodinal försvinner. De har ju kontakterna redan.

edit: Hörde just med Photax, och de är inte främmande för att ta in R09 om Rodinal försvinner.
 
Senast ändrad:

andersbq

Aktiv medlem
J. Patric skrev:
De gillar att märka om produkter. :-|

Photax säljer Calbe A-300 (fix efter Agfas recept 300), så de kanske kan ta in Calbe R09 när Rodinal försvinner. De har ju kontakterna redan.
Ja, det gäller att hålla reda på vad som finns under ADOX-etiketten (Ilford, Emaks, Forte...). Förresten, Calbe har ju en online-shop också.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
J. Patric skrev:
edit: Hörde just med Photax, och de är inte främmande för att ta in R09 om Rodinal försvinner.
Det låter ju suveränt, då blir det inget hamstrande för min del. Photax är ju dessutom en leverantör som känns bra att gynna.
 
ANNONS