Annons

Expressens beslut

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Som ni har läst kommer Expressen att göra sig av med samtliga sina fotografer. Istället ska de inbart agera inköpare av bilder. Tror ni att det är början på en allmän trend för dagstidningarna?

Vilka tror ni Expressen kommer att handla bilder av? Bildbyråer eller med enskilda fotografer direkt? Det kanske blir enklare för amatörfotografer att kränga iväg en bild med det nya systemet, eller?

/Erik
 

Abbe

Avslutat medlemskap
Expressen på väg ner?

Först o främst tror jag dem kommer köpa in bilder från bl.a scanpix och även direkt ifrån div. landsortstidningar. Men nu tror jag att det kan bli såhär att vissa tidnigar kommer bojkotta expressen när det gäller fösäljning av nyhetsbilder o då sitter Expressen verkligen i skiten.
 

Abbe

Avslutat medlemskap
Expressen

För deras respektlösa uppsägning av fotografer, kan meddela att bl.a Värmlands Folkblad inte längre säljer bilder till Expressen, GT och Kvällsposten.
Jönköpings-Posten säljer inga nyhetsbilder till dem heller.
Kan bli tungt för Expressen nu.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Tack för svaret.

Jag kan inget om tidningsbranschen men förstår inte riktigt i alla fall.

Vad är det som är respektlöst i uppsägningen av fotografer? Expressen har sagt upp annan personal också. Varför föranleder inte det bojkotter?

Jag tror att det är ett misstag att säga upp alla fotografer,men samtidigt lever Expressen i en ekonomisk verklighet som gör att man måste vidta drastiska åtgärder.

Faktiskt tror jag att fler tidningar kommer att göra som Expressen. Idag kan man hämta bilder sekundsnabbt från vilken del av världen som helst. Dessutom kommer nog Expressen att knyta ett antal frilansande fotografer till sig som snabbt kan "rycka ut" om det behövs.

Visst innebär detta en försämring för fotografernas trygghet, men det är många andra yrkesgrupper som lever under liknande, frilansande, förhållande.

Vad är det som gör fotograferna unika här och som upprör så mycket.

Hälsningar


Fredrik
 

Abbe

Avslutat medlemskap
Expressen

Jag tror många kommer bojkotta Expressen på grund av att nu kommer dem leva på alla andra och det kommer inte på något sätt accepteras.

Varför ska andra bistå Expressen med bilder när inte Expressen kan bistå dem med bilder?
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Ok, jag förstår.

Samtidgt tycker jag att det är konstigt att man resonerar så. Expressen kommer att k ö p a bilderna utgår jag ifrån.

Hur kan man då säga att man "lever på andra"? De andra tidningarna kommer ju att få betalt för sina bilder.

Fredrik
 

Abbe

Avslutat medlemskap
Visst kommer dem köpa

Visst kommer dem köpa bilderna, men tänka alla tidningar skulle resonera som Expressen. Då skulle det inte finnas mycket bilder att köpa nånstans sen.

Att köpa och sälja bilder handlar om att ge och ta. Vi säger att vi har två tidningar. Tidning A och tidning B.
Tidning A köper en bild av tidning B som dem behöver. Nästa gång kanske det är en bild som tidning B behöver som tidnina A. Alltså det handlar om att ge ocg ta. Expressen kommer ta men inte ge nåt tillbaka.

Hoppas ni förstår?? Kanske blev lite krångligt där.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Det är ju också en signal att man inte prioriterar bilden i tidningen längre. Har man inga egna fotografer är det ju mycket svårare, för att inte säga omöjligt, att ha en konsekvent linje vad gäller bildspråk och bildens roll i tidningen.

Jämför med DN som _verkligen_ lyft fram bilden på senare år, speciellt i DN Lördag m fl specialbilagor.

Det är mycket beklagligt, det hela!

/Fredrik

PS. Läste just på dn.se att Bohusläningen inte heller kommer sälja bilder till Expressen, GT och Kvällsposten. DS.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det som är lite konstigt är fotografierna har varit något viktigt för kvällstidningarna. Det som inte några analyserande artiklar redogör för har bilderna fått visa. Fotografin/fotograferna har så att säga varit en av kvällstidningarnas kärnkompetenser. Så ur det perspektivet är det konstigt med Expressens drag.

En liten förklaring på vad som försigår fick jag när jag lyssnaden på Paul Hansen när han föreläste i samband med att hans bilder visades i Karlstad. Då sa han att många pressfotografer mest värmde sofforna och väntade på uppdrag istället för att vara mer pro-aktiva, dvs ta egna initiativ till uppslag. Kanske ligger det något i det, att många pressfotografer har försoffats och blivit dyrare i förhållande till det värde de skapar. Om de blir tvungna att frilansa och ta mer ansvar för sina tid och prestationer kanske effektiviteten kan öka. I alla fall min tolkning i relation till det Paul sa.
 

jojje2

Aktiv medlem
Re: Visst kommer dem köpa

Abbe skrev:
Visst kommer dem köpa bilderna, men tänka alla tidningar skulle resonera som Expressen. Då skulle det inte finnas mycket bilder att köpa nånstans sen.

Att köpa och sälja bilder handlar om att ge och ta. Vi säger att vi har två tidningar. Tidning A och tidning B.
Tidning A köper en bild av tidning B som dem behöver. Nästa gång kanske det är en bild som tidning B behöver som tidnina A. Alltså det handlar om att ge ocg ta. Expressen kommer ta men inte ge nåt tillbaka.

Hoppas ni förstår?? Kanske blev lite krångligt där.
Jag förstår hur du menar, men tror inte alls att det kommer att bli så. Snarare tvärtom... Tidningarna kommer att se ett tillfälle att få in mer pengar i kassan genom att sälja bilder till Expressen.
Dessutom har jag svår att tänka mig att expressen sagt upp alla fotograferna villkorslöst. De har med största säkerhet skrivit kontrakt med flera stora tidningar om att få köpa deras bilder.
Ingen är så dum så att han gör sig av med fotograferna innan han är säker på att få in bilderna på ett annat sätt.

/J
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Först o främst tror jag dem kommer köpa in bilder från bl.a scanpix och även direkt ifrån div. landsortstidningar. Men nu tror jag att det kan bli såhär att vissa tidnigar kommer bojkotta expressen när det gäller fösäljning av nyhetsbilder o då sitter Expressen verkligen i skiten.
Glöm inte Pressens Bild, samma koncern som Exp. och DN...

Sen är det ingen nyhet att många tidningar inte säljer, "outar" på fackspråk, kvällspress. Händer det nåt i Sundsvall är det kört även för Aftonbladet. De måste förlita sig på frilansare. Linköping och en rad andra städer är oxå vita fläckar för tabloiderna.

Skulle kunna tänka mig att fotograferna på Expressen bildar eget bolag och säljer sina tjänster i stället.
 

Abbe

Avslutat medlemskap
Visst

Visst är det många tidningar som redan innan detta har haft som regel att inte sälja bilder till Expressen men nu är det ännu fler tidningar. Jobbar själv på bildavdelningen på en landsortstidning så man hör hela tiden de senaste rykterna. Många tidningar har redan beslutat om att inte sälja några bilder till Expressen.
 
ANNONS