Annons

porträtt, hur nära kan man stå?

Produkter
(logga in för att koppla)

marco

Guest
Hur nära kan man ta porträtt utan att få ett skevt perspektiv?

Kommer man för nära så ser ju folk ut och ha en enormt stor panna och näsa...

Finns det något allmänt accepterat avstånd att hålla sig vid just porträtt för att det skall se naturligt ut?

Vilka linser använder ni för att ta porträtt?
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Skevheten har inget med avståndet som sådan att göra. Den beror på vilken brännvidd du använder.
Ju vidvinkligare desto skevare.
Däremot så tvingar ju en vidvinkligare optik dig att gå väldigt nära ditt motiv om du vill fylla upp hela sökaren med motivet, med skvhet som resultat.
Använder du däremot en brännvidd runt 85mm så får du ett mer naturligt perspektiv och då behöver du inte heller gå så nära för att fylla sökaren med ditt motiv.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Det där med förvrängda perspektiv uppkommer främst när man använder vidvinkel.

För att "slippa" detta fenomen så kör med 50mm och uppåt så försvinner detta problem.

Personlig favorit glugg när det gäller porträtt är en 90mm eller möjligen ett 80-200.
 

accipiter

Aktiv medlem
Det e n d a som har med "skevheten" att göra är just fotograferingsavståndet.
Står du på ex 3 m avstånd och tar ett porträtt blir perspektivet exakt detsamma oavsett brännvidd. Däremot blir ju utsnitten olika.
Perspektivet har inte ett dugg med brännvidd att göra!
Brännvidder runt 100 mm är formatutfyllande på lämpligt porträttavstånd - därav deras lämplighet.
/ragnar
 

marco

Guest
NiklasF5 skrev:
Skevheten har inget med avståndet som sådan att göra. Den beror på vilken brännvidd du använder.
Ju vidvinkligare desto skevare.
Däremot så tvingar ju en vidvinkligare optik dig att gå väldigt nära ditt motiv om du vill fylla upp hela sökaren med motivet, med skvhet som resultat.
Använder du däremot en brännvidd runt 85mm så får du ett mer naturligt perspektiv och då behöver du inte heller gå så nära för att fylla sökaren med ditt motiv.
Nehe, där ser man hur fel man kan ha då. Hade försökt resonera mig fram och övertygade mig själv om att det är avståndet som gör det. Hmmm, får nog sätta mig och tänka mer då...
 

accipiter

Aktiv medlem
Marco!
Du har absolut rätt! Det är avståndet och i n g e t annat som avgör perspektivet! Alla brännvidder ger samma perspektiv om avståndet till motivet är detsamma!
Det är fundamentala fotokunskaper!
/ragnar
 

marco

Guest
ok, då är frågan fortfarande hur nära...

Har en 112 mm (jaaa, digitalkamera så det blir lite skumma brännvidder) lins som jag vill krypa väldigt nära med ibland. Detta för att få lite udda porträtt.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Visst har Ragnar rätt när det gäller avståndet kontra perspektiv men när det gäller "normala" porträtt om du vill fylla upp hela bilden med exempelvis ett ansikte. Tvingas du till att använda ett 80+ objektiv om du vill ha normala proportioner.

Jäkligt klumpigt formulerat av mig i förra svaret men rätt skall givetvis vara rätt.

Tack Ragnar för du håller koll på oss:))
 

gors

Aktiv medlem
Visst är det avståndet som är avgörande. Hur långt bort man ska vara är som så mycket annat en avvägningsfråga. Det beror på hur känslig man är. Det är inte ovanligt att man ser porträtt som måste vara tagna på en halvmeters avstånd eller så i "yngre" press. MTV har gjort sitt till för att få oss att acceptera "skeva" perspektiv i porträtten.

Men om man vill vara mer traditionell kan ett fotograferingsavstånd på säg tre-fyra meter se bra ut. Då kan man också använda en brännvidd med en förhållandevis snäv bildvinkel, vilket ofta har fördelen att det blir lättare att få bakgrunden som man vill ha den.

Å andra sidan är det lätt att förlora kontakten med den man fotograferar när man står för långt ifrån. Därför står jag ofta närmare när jag tar vanliga halvporträtt. Skulle tippa en sådär en och en halv till två meter om jag samtidigt känner att jag behöver hålla nära kontakt med personen på andra sidan kameran. Det beror på stämningen.

Om jag å andra sidan fotograferar under en intervju medan en skrivande journalist för samtalet brukar jag sitta i skymundan i lugn och ro. Då händer det säkert att jag är så långt bort som en fem-sex meter, eller mer, med en 80-200 zoom.
 

marco

Guest
Ah, konkreta råd. Tack. Då skall jag springa ut och bryta mot dom med en gång...
 

Jimsan

Aktiv medlem
marco skrev:
Ah, konkreta råd. Tack. Då skall jag springa ut och bryta mot dom med en gång...
Då kan jag rekommendera att du tittar på en fotograf som heter Kenn Lichtenwalter.

På hans sida hittar du porträtt som är tagna med vidvinkel.
Han placerar personerna lååångt ner i nederkanten av bilden och låter ca 3/4 av bakgrunden synas över deras huvuden. (Stående bild).
Det låter kanske konstigt, men resultatet blir rätt fräckt och det funkar faktiskt.

Titta på sidan här.
 

mipert

Aktiv medlem
Gammal porträttfotografregel:

Ta avståndet från nässpetsen till bortre örsnibben och multiplicera med tio.
Då får du ”lagom” avstånd för en porträttbild.

Sedan väljer du brännvidd för att få det utsnitt du vill, 100mm för en tajt porträttbild, 70mm för lite axlar och 50mm för halvfigur.

Normalt brukar resultatet bli 1,5 meter som avstånd.

Du ville ha regel och du fick en ;-)
 

marco

Guest
mipert skrev:
Gammal porträttfotografregel:

Ta avståndet från nässpetsen till bortre örsnibben och multiplicera med tio.
Då får du ”lagom” avstånd för en porträttbild.

Sedan väljer du brännvidd för att få det utsnitt du vill, 100mm för en tajt porträttbild, 70mm för lite axlar och 50mm för halvfigur.

Normalt brukar resultatet bli 1,5 meter som avstånd.

Du ville ha regel och du fick en ;-)
Tack. Tycker om att bryta mot regler. Men då måste man ju först känna till dom :)
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
- " Hur långt är ett snöre ? "

Skämt och sido, det bästa är att kolla i sökaren med olika brännvidder och se vad som passar. Kom ihåg att när man kollar genom sökaren så ser det ut som det gör med största bländaröppningen om du tar en bild. Blända ner om du vill se hur du kan ändra med hjälp av större skärpedjup.
Jag rekommenderar en brännvidd mellan 50-100 för bästa resultat.


mvh
Patrik
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Det finns väl egentligen inga begränsningar för avståndet mellan motivet och dig som fotograf. Tänk istället på vad det är för typ av bild du skall ta. Är det ett porträtt för publicering så kanske du skall undvika att gå för nära med en vidvinkel med de resultat som då blir. Istället kanske du då "måste" hålla dig till de "vedertagna" brännvidderna 80-105mm (135format).
Men jag tycker personligen att man inte skall förakta möjligheten att gå riktigt nära med olika vidvinklar i det generella och personliga fotoexperimenterandet.

För egen del använder jag allt som oftast en 80-200 f2,8 för vanliga porträtt men i övrigt allt från 20-35mm f2,8 till vanliga 50mm normaler.
35mm är en trevlig brännvidd att arbeta med.
 
ANNONS