Annons

Panoramafunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Moonkin

Medlem
Hej!

Jag har en Olympus Mju Mini och jag undrar om ni vet hur man använder panoramafunktionen. Har varit och rest men inte lyckas få till det :/

/Elle
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Brukar det inte vara så att man behöver Olympus egna minneskort för att kunna använda panoramafunktionen? Har du ett sånt?
 

Moonkin

Medlem
Jag har olympus egna minneskort...

förstår inte hur jag ska göra...försöker följa alla linjer som man ska fota efter men det blir bara fel hela tiden...
 

mikaelw

Medlem
Om det nu fungerar på samma sätt som för min gamla Olympus-kamera gör du så här. Det var ett tag sedan jag använde denna kameran så jag har inte allt färskt i minnet.

Först måste man slå på panoramafunktionen i menyerna. Man ser att den är på när det visas hjälplinjer i displayen.
Man tar sedan flera bilder i en följd och ser till att det som t.ex. var i högerkant på föregående bild blir i vänsterkant på nästa bild. Där kan man ha nytta av hjälplinjerna. Sedan bör man försöka hålla "samma horisont" på bilderna.

Och till sist när man fått över bilderna på datorn startar man det där programmet man fick med som jag glömt namnet på och väljer att foga ihop bilderna (står nog panorama eller sticth eller liknande). De bilder som är tagna med panoramafunktionen på är markerade p1, p2, osv.

Hoppas detta hjälper.
 

Gianni J

Medlem
Håller med om att det är god idé att kika igenom manualen för att läsa om "grunden". Men jag har själv upptäckt ett fenomen som panarama funktionen inte klara av så bra.
Nämligen, om man ta bilderna som är utzoomade d.v.s. vidvinkel + om motivet är på nära håll (mindre än 50-75 m). Programmet har lite svårt att "rätta till" bildövergångar antagligen pga de stora perspektiv skillnader.
Ett tips kan vara att ta självar bilder med zoom läget i "neutral" (eller inte för utzoomad). Ja, det kostar inget att pröva!!

mvh Gianni
 
ANNONS