Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Man ber någon fota en själv - halva fötter..

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Ni måste hjälpa mig.

När jag lånar ut min kamera till mina kompisar och säger att de ska fota mig, med en fin bakgrund, på t.ex. en vandring, så blir resultatet otroligt dåligt. Även om man ställer in kameran så är kompositionen den sämsta.. halva fötter, halva huvudet, halva kroppen.. eller mitt i. Många som fotar misslyckas..

Tyvärr fungerar det inte att berätta hur man vill ha det - det är oftast glömt när de kikar i sökaren..

Jag får bättre kort på mig själv med självutlösaren.

Hur ska man förklara hur man vill ha bilden? Hur ska man få andra att förstå? De frågar om det blir bra men man vågar liksom inte säga vad man tycker.

Hur.. snälla säg hur.
 

Tusse

Aktiv medlem
Det är som att sätta ett vapen i handen på folk, även om du berättar att dom ska träffa tavlan så behöver dom träna.
 

snaxalig

Aktiv medlem
Carl skrev:
Ni måste hjälpa mig... Hur ska man få andra att förstå? De frågar om det blir bra men man vågar liksom inte säga vad man tycker.
Där har du i stort sett svaret på dina funderingar - du måste helt enkelt fatta mod och säga vad du verkligen tycker. Jag tror inte att dina vänner tar illa upp om du framför kritiken/önskemålet på ett positivt och konstruktivt sett, kanske nåt i stil med: "Jättebra, och ta nu ett kort till på mig där BÅDE hela huvudet och hela fötterna är med på samma bild."

Tänk på att dina vänner inte har hunnit få lika mycket fototräning som du. Och även om du nu råkar vara en naturbegåvning på området så har dina vänner antagligen andra områden som de är bra på. De behöver helt enkelt din hjälp!

Lycka till! ;-)
 

.Z.

Aktiv medlem
Som sagt. Du måste våga peka på bilden & säga typ "synd att fötterna blev kapade där" eller vad du nu vill säga.

När gemene man tittar in i en sökare (eller tittar på displayen) så kikar dom oftast bara på huvudmotivet, allt det andra går dom förbi. Det finns fantastiska skräckexempel på detta när modern/fadern fotograferar sitt barn & i sökaren bara ser den lille, oftast koncentrerat typ ansiktet, & tar sin bild.

En van fotograf betraktar innehållet i hela sökaren för att komponera bilden.

M.a.o. så tror jag att du ska påminna dem redan vid fototillfället. "Kika igenom sökaren & se till att du inte kapar mina fötter eller huvud", dom flesta har nämligen oftast för bråttom när dom tar bilden.

För övrigt så kan du zooma ut & se till att du lämnar utrymme för lite misstag, bättre att det kommer med för mycket än för lite, överskottet går alltid att beskära bort...

//Larsa
 

KGS

Aktiv medlem
Jag slår på displayen så ser den som fotar precis hur bilden blir, det brukar sällan bli några kapade kroppsdelar...
 

.Z.

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Jag slår på displayen så ser den som fotar precis hur bilden blir, det brukar sällan bli några kapade kroppsdelar...
Funderade just på det medans jag skrev. Komponerar gemene man bättre på en display än i de gamla analoga kompaktsökarna?

Sökarna på de små digitalkompakterna är ju oftast nästan oanvändbara.

//Larsa
 

KGS

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Funderade just på det medans jag skrev. Komponerar gemene man bättre på en display än i de gamla analoga kompaktsökarna?

Sökarna på de små digitalkompakterna är ju oftast nästan oanvändbara.

//Larsa
Ja, sökaren på min Exilim är näst intill omöjlig att nyttja, hur A2 skärmen är som sökare vet jag inte, men för "hjälpredor" som bara passerar förbi verkar den fungera.

Annars är sökare på stora tunga analogkameror o liknande inget som ovana klarar av eftersom de blir så häpna av att paketet väger flera kg.
 
ANNONS