Annons

Visa era Tatueringar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Din är garanterat snyggare än min :D
Fick den efter att jag hade deckat som 16-åring. Han som tatuerade mig hade bara tatuerat en gång innan. 20 minuter tidigare, på sin egen arm...

Den som kan gissa vad det står får en stjärna i kanten.
 

Bilagor

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag vet tyvärr inte vad texten betyder. Jag letade lite på nätet efter runalfabeten, men i de jag hittade så fanns inte två av de tecknen du har i din gaddning.

Nu till mina, jag tar de i ordning efter när de är gjorda.

Den första gjorde jag själv när jag var 14 med en knappnål och lite tusch. Den är ca 3 cm hög och sitter på vänster arm (logiskt eftersom jag är högerhänt)
 

Bilagor

Greve Nickon

Aktiv medlem
Den senaste (och långt från den sista) sitter på höger skuldra och gjordes inför vår bröllopsresa (vi skulle dyka i Egypten två veckor). Jag fick den av min bror eftersom han visste att min högsta önskan var att dyka med haj. Tyvärr såg vi inga på bröllopsresan.

Gjord i Karlskrona
 

Bilagor

hasseper

Aktiv medlem
Walle skrev:
Den som kan gissa vad det står får en stjärna i kanten.
Jag gjorde ett litet försök att tyda din gaddning men jag stupade på den tredje runan i övre raden så jag kollade lite i olika futharker och kunde inte hitta den. Det finns ingen runa med två vågräta bistavar genom huvudststaven, de lutar antingen uppåt eller neråt.

Så långt jag kunde tolka det så är det: Fr?ir Sturki


\h
 

Walle

Aktiv medlem
jag kan avslöja att min tatuering är felstavad. Två runor har råkat bytt plats (de står för samma bokstav), och en runa är helt fel...:)

Det är ju trots allt en fylletatuering :D
 

Walle

Aktiv medlem
hasseper skrev:
Jag gjorde ett litet försök att tyda din gaddning men jag stupade på den tredje runan i övre raden så jag kollade lite i olika futharker och kunde inte hitta den. Det finns ingen runa med två vågräta bistavar genom huvudststaven, de lutar antingen uppåt eller neråt.

Så långt jag kunde tolka det så är det: Fr?ir Sturki


\h
Helt rätt!

Faktum är att det är lite dialektalt. På vissa ställen i landet så lutade bistavarna åt vänster, på andra åt höger, och på en del ställen var dom raka. Betydelsen är den samma. Den runan betyder O (samt Ö).

Imponerande är att du löste andra runan från vänster i andra ordet, då den är "fel". Den är ett "kortkvist" L (snubben som tatuerade glömde den andra bistaven, blandat med vanliga runor från den sextonstaviga futharken. ), men var tänkte att bli ett T. Bra jobbat!

Den tredje runan i andra ordet, som du tydde som U är helt rätt, fast i just detta fall står den för Y (den står för båda bokstäverna).

Så det blir altså "Fröir Styrki". Det är fornnordiska och betyder "Frö styrke" eller "Frej styrke" ("Frejs styrka"). Vikingarna sa "Frö styrke" när dom offrade t.ex. ägg, för att få bättre fruktsamhet, både i sängen och på åkrarna.

Komiskt är att det första "r"'et i första ordet (och det enda i andra) är felplacerat. Det r'et är ett ljudande r, och får endast avsluta ord.
 
ANNONS