Annons

Lite hjälp med Porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag ska ta lite porträttfoto i helgen och funderar lite på vilket objektiv jag ska använda.
Kameran jag använder är en Canon FTb och det sitter en 100 ASA svartvit film i. Förslag på filmval?

Objektiv:
Canon 50mm 1:1.8
Soligor 135mm 1:2.8
Tokina 80-200mm 1:4.5

Vilket är bäst att använda utomhus resp. inomhus? Helkropp, halvkropp?

Något speciellt jag ska tänka på när jag tar porträttfoto?
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag har fasta objektiv. Jag väljer nästan uteslutande mitt 135 mm till porträttbilder, dvs ansikten.
Gäller djur som människor. Det verkar vara ett bra avstånd att stå på för att få närhet samtidigt som man har en viss distans. 80-200 borde fungera lika bra.

Jag som inte har blixt eller annan ljuskälla använder mig av ljuset ute. Antingen sitter vi på altanen eller vid ett fönster. Jobbar helst i ljust mulet väder.

För att trolla bort skuggor under ögonen och hakan brukar personen få hålla ett stort ark blankt papper i midjehöjd.
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag har aldrig tagit helkroppsbilder á lá studio, så det får någon av experterna svara på :)

Lycka till.
 

Joker

Aktiv medlem
Jag vill också slå ett slag för 50/1.8 då jag nästan alltid använder dess Nikkor motsvarighet när jag porträtterar människor i min omgivning.
 

Labbnisse

Aktiv medlem
För att avbilda ett porträtt naturligt, så fick jag lära mig på olika portättkurser, att ett objektiv med 1,5-2 ggr diagonalen på negativformatet är den bästa brännvidden.
Med lite matematik så kan man räkna ut att för en småbildare blir det 85-105 mm som är det bästa alternativet. Ta detta som en grundregel så klart. Men tittar du in i ett ental portättateljéer så ser du att det stämmer. /stefan
 

Sidde

Aktiv medlem
Håller med om att 85-105 är bra porträttobjektiv, speciellt kombinerat med möjlighet till bländare 2. Men jag tror räknefelsnisse varit framme för 85 - 105 motsvarar 2 - 2,5 ggr diagonalen på 135-film.
 

Labbnisse

Aktiv medlem
Ja visst räknar jag som en kratta. Men ska man överföra det till vanliga befintliga brännvidder till 135 formatet så blir det väl 85 mm som är det kortaste telet. En macro på 60 mm tycker jag personligen är lite kort för porträtt. Gäller det halv eller helbilder med miljö så är det en annan sak. En zoom på 80-200 är säkert ett bra alternativ, då har man stora möjligheter att variera bilden. Bara för att det finns en gammal regel så ska man väl inte alltid följa den. Regler är väl till för att brytas *ler* /stefan
 
ANNONS