Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och trix för photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Tänkte att vi skulle kunna samla ihop lite tips och standardtrix för efterarbetet i photoshop.

Skriv gärna i rubriken vad tipset är för.
 

Walle

Aktiv medlem
Gör bilderna mindre "dassiga"

Kör USM, radius 250 och justera med mängd för att få lagom effekt (vanligtvis mellan 15 och 30).

Detta ökar den lokala kontrasten, och gör så att bilderna upplevs som mycket mindre dassiga. Jag använder det på 95% av mina bilder.
 

Walle

Aktiv medlem
Snygg softning

Dublicera lagret med bilden som ska softas. Lägg på lagom mängd gaussian blur. Skapa en lagermask och "måla" fram detaljer som inte ska vara softade (t.ex. ögon, ögonbryn, mun, näsa).
Välj slutligen blandningsläge "lighten" (Ljusare), det ger en snygg effekt.
 

Walle

Aktiv medlem
Re: Re: Snygg softning

Poteta skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite, en fråga bara. Hur gör man när man "målar" fram detaljer som beskrivs ovan?
Inga problem. Man skapar en lagermask (om man inte redan har en) och där man målar med svart färg kommer det underliggande lagret fram. Ångrar man sig så är det bara att måla över med vit färg. Vill man göra halvgenomskinligt så målar man med grått..hela gråskalan funkar, och ger olika genomskinlighet på lagret.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Håller med trådskaparen om att sådana trådar borde klistras!

Dock undrar jag en sak ... jag ligger typ medel på PS vana ... men jag kan inte förminska radien på penslen utan att gå upp i menyn för det!?

Vilken tangent är det för att förstora/förminska radien på penslen?
 

Walle

Aktiv medlem
photonicdelousions skrev:
Håller med trådskaparen om att sådana trådar borde klistras!

Dock undrar jag en sak ... jag ligger typ medel på PS vana ... men jag kan inte förminska radien på penslen utan att gå upp i menyn för det!?

Vilken tangent är det för att förstora/förminska radien på penslen?
Hmm..jag kör med menyn som kommer upp på högerklick.
 

harryett

Aktiv medlem
ett snabbtips som är mycket användbart vid markeringar, dock använder jag mig inte av det vid fotoredigering.. lika snabbt som simpelt..
skapa ett nytt justeringslager för brightnes/contrast ovanför det lagret som innehåller det du vill markera.

exempel:
du har en text/mönster eller dyl. på en yta.. du vill markera texten snabbt.. därför höjer du kontrasten (i ett annat lager) och markerar lättare..

hur?:
Layer> New Adjustment Layer> Brightness/Contrast

sedan kan du bara ta bort lagret
 

Perni

Aktiv medlem
Lighten?

Undrar bara vad det är som händer egentligen när man väljer blandlingsläge "lighten"?

Tack för svar!
 

Walle

Aktiv medlem
Re: Lighten?

Perni skrev:
Undrar bara vad det är som händer egentligen när man väljer blandlingsläge "lighten"?

Tack för svar!
Det är jätteenkelt! :)
Den visar helt enkelt den ljusaste pixeln från respektive lager.

Effekten när man använder det tillsammans med softningen är att man får något som ser ut som en svag överstrålning.
 

js1

Aktiv medlem
Konstigt.

Jag kör Photoshop CS.

Kolla under redigera-kortkommandon, välj "Genväg till verktyg" och rulla ner i listan. Där borde du hitta öka/minska penselstorlek.

(fast du är ju duktig ändå *s*)


/Jörgen
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Hmm..jag får kolla upp det...imorgon,för nu väntar en nyduschad äkta man på mig i sängen...*flinar brett*

Å tack för smickret, det funkar i alla lägen :)

Natti -natti!
 

Walle

Aktiv medlem
Glamour

Det här är ett trix som ger lite glamouraktiga bilder. Speciellt håret kan bli riktigt snyggt!

Gör en kopia av lagret, blurra ordentligt med gaussian blur, och välj blandningsläge "Soft light".

Sedan kan man givetvis använda sig av lagermask för att välja på vilka delar i bilden man vill ha effekten. I exemplet har jag valt att lägga den enbart på håret.
 

Bilagor

ANNONS