Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfekt komponerad bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
jkene skrev:
Tycker bågvalvet snyggt kompenserar för det.
Ja placeringen är kanon.
Men skär av strax efter foten.
Släpp in mer bild i fronten och plötsligt kommer hon att vara på väg framåt mot ett OS-guld.

Men det är väl som vanligt ngn omedveten linslus som står i vägen...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Perfekt komponerad bild. Finns det?
Om det finns en sådan bild så lär ju det vara en sådan bild som alla uppfattar som perfekt, eller?


Nej, jag tror inte att det finns ngt som heter perfekt komponerad bild. Då hade det inte varit "samma magi" i att skapa visuellt.


En fotograf kan lägga sin själ ned i att komponera sina fotografier men senare bli anklagad tex här på fs för att inte alls tänka komposition..


MVH Niclas,
 

jkene

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Perfekt komponerad bild. Finns det?
Om det finns en sådan bild så lär ju det vara en sådan bild som alla uppfattar som perfekt, eller?


Nej, jag tror inte att det finns ngt som heter perfekt komponerad bild. Då hade det inte varit "samma magi" i att skapa visuellt.


En fotograf kan lägga sin själ ned i att komponera sina fotografier men senare bli anklagad tex här på fs för att inte alls tänka komposition..


MVH Niclas,
Jag förstår vad du menar, men med det resonemanget kan man i såfall inte heller säga att det finns god mat, bra filmer, snabba bilar eller väldoftande parfymer.
 

Walle

Aktiv medlem
jkene skrev:
Jag förstår vad du menar, men med det resonemanget kan man i såfall inte heller säga att det finns god mat, bra filmer, snabba bilar eller väldoftande parfymer.
Jo, men inte att det finns en perfekt maträtt, eller en perfekt film, eller en perfekt bil, eller en perfekt parfym. :)

Altså, det finns bra komponerade bilder, och sämre komponerade bilder.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
Jag förstår vad du menar, men med det resonemanget kan man i såfall inte heller säga att det finns god mat, bra filmer, snabba bilar eller väldoftande parfymer.


JOvisst kan man säga att det finns bra man god film, snabba bilar..

För det första så kan man ju mäta en bils hastighet,,
Vad gäller mat så handlar det väl inte om bra mat, utan om maten smakar perfekt, perfekt parfymdoft osv,, det blir svårt det;)

Visa mig en maträtt som är universiellt perfekt till smaken?

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

jkene

Aktiv medlem
Walle skrev:
Jo, men inte att det finns en perfekt maträtt, eller en perfekt film, eller en perfekt bil, eller en perfekt parfym. :)

Altså, det finns bra komponerade bilder, och sämre komponerade bilder.
När är något "bra" och när blir det i så fall "perfekt"? Referensramar i bägge fall...
 

jkene

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
JOvisst kan man säga att det finns bra man god film, snabba bilar..

För det första så kan man ju mäta en fils hastighet,, vad gäller mat så handlar det väl inte om bra mat, utan om maten smakar perfekt, perfekt parfymdoft osv,, det blir svårt det;)

Visa mig en maträtt som är universiellt perfekt till smaken?

Mvh Niclas,
Men då skulle man ju aldrig kunna använda ordet perfekt?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Walle skrev:


Altså, det finns bra komponerade bilder, och sämre komponerade bilder.


Ja. Så är det.

Vid sidan av att en bild fungerar bra eller mindre bra rent kompositionellt så har vi ju detta med vår kulturella tillhörighet (alltså hur vi rent "tekniskt" läser av en bild) och vår personliga läggning/smak, våra personliga intressen osv..

Alltså så är detta en högst komplicerad sak att hantera. Många använder ett helt liv för att lära sig "pricka rätt" i förhållande till betraktaren..


MVH Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
Men då skulle man ju aldrig kunna använda ordet perfekt?

Enligt mig så skall man i alla fall vara ytterst försiktig med att säga att ngt är perfekt.

Min favrotibild år -99 trodde jag inte kunde bli bättre då,, idag så är den medemåttligt bra i mina egna ögon. Ännu svårare blir det att stämpla andras bilder, också mycket mer känsligt!


Musikaliskt gehör har många av oss. Vi kan lätt märka när en ton bli falsk i förhållande till de andra tonerna i tex ett ackord. Men i bilder så måste vi upparbeta oss ett visuellt gehör, det är en långt mer komplicerad affär enligt mig. Så många fler aspekter. Men jag har samtidigt tro på att vi människor är olika begåvade vad gäller det visuella gehöret. Träning är nog hur som helst det man kommer längst med. Den begåvade som inte har orden för det, som helt enkelt inte förstår sin begåvning kan heller inte så bra spåra den. Han/hon har alltså svårt att kanalisera sin begåvning så att den blir ett konstruktivt verktyg som har en reell nytta.

En icke uppväckt tallang/begåvning ligger latent och lär ha svårt att blomma ut. Men så tror jag också att en begåvning faktiskt har en sådan fallenhet för det visuella att han omedvetet dras i den visuella riktningen..

Inte alla tror på detta med begåvning och tallang. Idag i postmodern tid så förnekar man ju tex geniet, geniet finns inte inom postmodernismen som inom modernismen. Alltså så har detta att göra med vår tidsålder att göra också.

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:

jkene

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Enligt mig så skall man i alla fall vara ytterst försiktig med att säga att ngt är perfekt.

Min favrotibild år -99 trodde jag inte kunde bli bättre då,, idag så är den medemåttligt bra i mina egna ögon. Ännu svårare blir det att stämpla andras bilder, också mycket mer känsligt!


Musikaliskt gehör har många av oss. Vi kan lätt märka när en ton bli falsk i förhållande till de andra tonerna i tex ett ackord. Men i bilder så måste vi upparbeta oss ett visuellt gehör, det är en långt mer komplicerad affär enligt mig. Så många fler aspekter.


MVH Niclas,
Möjligt att du har rätt, men gud så tråkigt liv man skulle leva om man inte då och då fick använda ordet perfekt...
 

Walle

Aktiv medlem
jkene skrev:
När är något "bra" och när blir det i så fall "perfekt"? Referensramar i bägge fall...
"Bra" tycker jag något är när det fungerar för den stora massan. Altså, en bra bild är en bild som de flesta tycker är fin (om nu syftet med bilden är att den ska vara fin). En "perfekt" bild tycker jag är när den inte kan bli bättre på något sätt, och när alla, precis alla, tycker likadant om den.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
Möjligt att du har rätt, men gud så tråkigt liv man skulle leva om man inte då och då fick använda ordet perfekt...

Klart att du får säga att ditt är perfekt och datt är perfekt, men kom ihåg att det nästan är Oförenligt med vad du anser vara pefekt om en viss tid..

Hade vi inte levt i en utveckling så hade vi lätt kunna säga att perfekt fanns representerat överallt.

Tänk så tråkigt det då hade varit om vi levde i ett sådant statiskt tillstånd där vi visste vad som var perfekt och inte. Då hade det ju knappast triggat mig till att fota..



På samma gång som det är en räddning att vi inte kan skapa perfekta bilder (eftersom även en mkt bra bild kan innehålla detaljer som kan betraktas som mindre perfekta).. På samma gång så är det också så att ibland lite irriterande att inte visa grannen bilderna och kunna berätta exakt varför detta är ett bra fotografi..;)

Räddning och skälpning på samma gång alltså.

Jag tycker att det är perfekt som det är, vi måste ha lite mystik runt detta med vad som får en bild att stå ut ifrån mängden bilder.. Varför får den så bra kritik och varför får den inte så bra kritik osv.. Jag vill i alla fall inte att vi skall ha alla svaren, då hade jag slutat fota på stört.

MVH Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Walle skrev:
En "perfekt" bild tycker jag är när den inte kan bli bättre på något sätt, och när alla, precis alla, tycker likadant om den.


Jag tror att det alltid kommer att finnas ngn som tycker olikt den stora massan och det är detta som gör att vi behåller magin i bilderna.. Att vi har generella kanaler/triggers att spela på men samtidigt att inte allt är avslöjat helt och hållet.

Jag misstänker också att de bilder som nästan når upp till det du Christoffer kallar perfekt bild också fort blir en rättså tråkig bild i det långa loppet. Tror JaG:)


MVH Niclas,
 

jkene

Aktiv medlem
Men inget av det som sags kommer att hindra mig från att använda ordet perfekt när det stämmer med mina referensramar :)
 
ANNONS