Annons

Problem med DS Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!

Har problem med min scanner tillsammans med PS. Det går jättefint att scanna. Gör den i högsta upplösningen. När jag får in den i PS sen låser sig PS. Jag kör med XP om det spelar någon roll??

Kan bilden vara för stor så att datorn inte klarar det?

har en 1.2 ghz med 512 i RAM
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Prova att scanna til fil först, öppna sedan filen.

Jag har sett att om man raderar filen som är öppen i PS så rotar det till sig, det går inte att spara osv.

Det kan ju vara så att om du scannar innefrån PS så skapas en temporärfil som inte varar hela sessionen ut.

Detta är en ren gissning.

Roine
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Med scannern följer två program som gör att du kan scanna. Det finns två varianter, ett enkelt och ett mer avancerat.

Ta det enkla, scanna med det och spara en tiffbild.

Denna tiffbild öppnar du sedan i PS

Roine
 

NiklasK

Aktiv medlem
Grejen är den att så fort jag öppnat scannerprogrammet så kan jag inte göra NÅGOT i PS. Inte ens kolla i menyerna. SÅ skall det väl inte vara?

Det måste väl gå att göra på det gamla hederliga viset!?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
NiklasK skrev:
Grejen är den att så fort jag öppnat scannerprogrammet så kan jag inte göra NÅGOT i PS. Inte ens kolla i menyerna. SÅ skall det väl inte vara?
Jorå, så skall det vara.

Men angående huvudproblemet misstänker jag att det har med resurstilldelningen i Photoshop att göra. Variera procenttalet under Redigera > Inställningar > Minne och bildcache tills det lirar.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
FÖr mig funkar standardinställningen 50%. Men jag har för mig att jag fick gå ner till typ 40% när jag hade ett liknande problem som du har nu. Det borde finnas info omdetta på Minoltas webbplats.
 

Jeppe

Aktiv medlem
NiklasK skrev:

Grejen är den att så fort jag öppnat scannerprogrammet så kan jag inte göra NÅGOT i PS. Inte ens kolla i menyerna. SÅ skall det väl inte vara?

Det måste väl gå att göra på det gamla hederliga viset!?
Jo alltså, bara för att förtydliga Jims svar, när du använder Arkiv>Hämta in> Scan Dual... så kan du inte använda menyerna när du startat den applikationen. Lika lite som du kan komma åt menyerna när du är inne i en annan dialogruta, t.ex. Oskarp mask eller liknande.

Minnet...tja du har ju 512MB ram så 50% av detta är inte fel..
 

mankan111

Medlem
Jag kan rekommendera dig att du uppgraderar din drivrutin till scanern. Jag råkade nämligen ut för samma problem i min xp-maskin. PS hängde sig alltid när jag "hämtade in" bilder från PS. Att det är minnet som är för litet tror jag kanske inte så mycket på. Det är nog inte den största orsaken rill att PS hänger sig. Själv kör jag med 512Mb, och PS hängde sig ändå!

Mitt råd: surfa in på Minoltas hemsida och ladda ner de senaste drivrutinerna. Det kommer att göra underverk. Det gjorde det, för mig!
/magnus
 

tobias.e

Aktiv medlem
Angående minnesinställningar i PS, så finsn det också nåt som heter Scratch-disk eller nåt sånt. Detta är den disk som photoshop skall anvädna som "extra ram-minne" ifall de öppna bilderna blir väldigt minneskrävande.

Kolla att du har en schratchdisk angiven, och att det finns hyffsat med utrymme på den.
 
ANNONS