Annons

Scan Dual III, värt att "uppgradera"

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan
Är det någon som går och funderar på samma sak som jag gör, att byta ut sin "gamla" Scan Dual II mot den nya Scan Dual III nu när den kommer i november? Eller är man bara pryltokig? Undrar om det ger något mervärde i kvalitet? Eller är kanske Elite II ett bättre val eller Canons modell (fs4000 eller vad den nu heter). Hur ser ni på det hela?
 

skranboard

Medlem
Skulle inte köpa en Dual II idag...

Även om den "gamla" dual II nu reas ut så tycker jag dual III verkar vara mer prisvärd eftersom den bland annat har bättre tonomfång och funktion för dammborttagning.

/daniel
 

Sumpen

Aktiv medlem
Är det någon som har fått priset konfirmerat? Den enda prisuppgift jag har sett är den publicerad på Fotosidan.
 

oops

Aktiv medlem
Dual III vs Elite II?

Är det någon som har en uppfattning hur den nya Dual III kommer att förhålla sig kvalitetsmässigt till Elite II modellen? 4000 sek är ju onekligen ett attraktivt pris.

Jag kommer framförallt scanna S/V neg och dia (Velvia & Provia 100F).
 

starnut

Aktiv medlem
Jag är jäkligt sugen på att införskaffa en sån här maskin när den kommer ut. Har ingen skanner sen innan, och den här verkar ju väldigt prisvärd.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Minolta skyltar med att den har "dammborttagning", men hur är det med smårepor? Ordet ICE används inte alls i deras reklam. Har den äkta ICE eller inte?... Kanske den har nån typ av mjukvaru-dammborttagning?
 

Torbjörn A

Aktiv medlem
På Minoltas infosida står det:

Even if you use a dust blower, small dust particles might remain on your film. But don't worry. Auto Dust Brush employs software processing to quickly remove these particles from your images.

Ingen ICE uppenbarligen
 

oops

Aktiv medlem
Re: Dual III vs Elite II?

fredrik_holmen skrev:
Är det någon som har en uppfattning hur den nya Dual III kommer att förhålla sig kvalitetsmässigt till Elite II modellen? 4000 sek är ju onekligen ett attraktivt pris.
Fick tillbaka information fran Minolta i UK idag ang. bildkvaliten mellan Dual Scan III och Elite Scan II. Enligt Minolta ger Elite modellen betydligt battre bilder. Ar det nagon som vet vad Nikon's Coolscan IV har for "recorded dynamic range"?

Bifogat svar fran Minolta.

Dear Sir,

The DiMAGE Scan Dual III scanner will be available in November, the DiMAGE
Scan Elite II is an existing model.

The DiMAGE Scan Dual III will offer a number of key elements and high
specification for the exceptionally low price. Basically this is Minolta
launching a model with unbeatable aspects, by any other product or
manufacturer.

The DiMAGE Scan Elite is still better in one respect. Dynamic Range. Both
are quoted as 4.8, this is a theoretical value. The recorded value is 4.2
for the Elite II, while the Dual III manages 3.4.

The Elite II will give a much better scan from any low speed emulsion such
as Fuji Velvia as a result of this feature.

The ICE technology is likely to give a superior result to the Minolta Auto
Dust Brush feature.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Saken är alltså klar. Inte ens äkta ICE är helt perfekt om man är kräse. Den gör bilden aningen oskarp, men oftast är det helt acceptabelt.
Den vettigaste nya finessen med nya SD3 är alltså USB2, samt priset då förstås.
 

skranboard

Medlem
Då borde väl ursprungsfrågan vara besvarad - det är knappast värt att uppgradera till Dual III om man har Dual II idag.

Satsa på Elite II, Nikon CoolScan IV ED eller Canon FS-4000 som alla har bättre tonomfång och ICE.
 

skranboard

Medlem
Ska man tolka det som att Dual II och III i princip är samma produkt? Minolta hävdar trots allt att Dual III har 16-bitars A/D-omvandling och Dual II bara 12. Borde inte det märkas på dynamiska omfånget?
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Minoltal Dimage Dual III

Jag har inte haft någon filmscanner tidigare och har nu beställt Dual III för kr 4.000,- hos Scandinavian Photo. Jag vet att II:an har varit en bra scanner, men den klarade enl uppgift inte hög kontrast i diabilden. Enl Scandinavian Photo så kommer III:an att klara sådant mycket bra, i samma klass som Elite-scannern. Elite-scanner har något bättre data, frågan är dock om man kan se sådant på den scannade bilden, och den kostar ju faktiskt kr 3.500,-- mer än Dual III.
 

forstheim

Guest
Vad jag förstår så är Dual Scan III en beställningsvara hos Scandinavian Photo. Har de nämnt hur lång leveranstid det är på skannern till dig Wolfgang?


/JP
 
ANNONS