Annons

Vilken Kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
Hejsan på er!

Jag har varit ganska så aktiv på denna sida tidigare, men så kände jag att jag blev så proppad med foto att jag ville tänka på något annat ett tag. Men nu är jag tillbaka igen.
Min fundering gäller val av kamera.
Hur vanligt är det att man låter någon annan välja kamera åt en?
Det ligger nämligen till så här att jag köpte i somras en Minolta 505si. Jag är jättenöjd med den, men nu när jag haft den ett tag så ångrar jag ibland att jag inte valde en Canon istället. För när man tittar på vissa reservdelar så är de svindyra till Minolta, men billigare till Canon. Hur ligger det till egentligen.
Hjälp mig att övertyga mig. Finns det fler som känner samma sak, fast med andra kameror?
Hör gärna av er.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skulle man låta reservdelspriset styra kameravalet??? Kanske om huvudmotivet är reclaim the city-demonstrationer, men annars?

Nej, behåll du din Minolta. Alla de fyra stora har allt som en amatörfotograf behöver och mycket mer. Minolta verkar generellt erbjuda det till lite lägre pris också. Tacka och ta emot.

Jag tycker inte systemvalet har den minsta betydelse. Jo, kanske en grej förresten och det är bildstabilisation. *Om* man har stort behov av att köra frihand kan Canon ha ett argument där. Men det gäller nog en liten minoritet. När jag funderar kommer jag på en grej till, och det är om man vill ha möjlighet att hänga på antika eller hembyggda saker framför huset men fortsätta kunna ta bilder med tidsautomatik. Då är det Pentax eller Nikon (fast bara proffs- eller äldre hus). Fast då pratar vi om en ännu mindre minoritet (där jag motvilligt räknar in mig ;-)

Nej, som sagt. Behåll Minoltan. Minolta har kläckt ur sig mycket lyckat på sista tiden. Titta på Dynax 7 och Dimage 7. Ta bilder istället för att klura på utrustningen!
 

acke

Avslutat medlemskap
Jim har helt rätt. Bekymra dig inte över kameran, Minolta är helt OK. Du kan lugnt lägga din energi på bildskapandet i stället!

Kameran är ju faktiskt bara ett verktyg. I slutänden är det bilderna som räknas....:)
 

Maverick

Aktiv medlem
Det finns en anledning till att inte ha minolta och det är den nästan obefintliga begagnatmarknaden. Jag vet inte om det beror på alla Minolta ägare är så nöjda med sina grejer att de inte vill sälja dessa eller om det beror på att Minolta inte säljer särskilt bra i Sverige.

Jag använder Minolta och jag saknar begagnatmarknaden fruktansvärt. Idag ångrar jag att jag inte valde Nikon istället. För idag sitter jag på två hus, och kommer troligen köpa ett tredje, två blixtar samt tre objektiv. Det skulle milt uttryckt bli svindyrt att byta märke till motsvarande utrustning. Jag har gjort mitt val och nu får jag ta konsekvenserna av det.

Bara en tanke att väga in. Efter det att du köpt ditt andra hus så finns det knappt någon återvändå om du inte har alldeles för mycket pengar på banken.

Mvh
Maverick
 

StefanS

Medlem
Vad är det du saknar på begagnatmarknaden?

Visst har nog Canon eller Nikon större begagnatmarknad, men jag har köpt ett par begagnade objektiv, och jag tycker inte det är allt för sällsynt att man ser dem till salu (oftare än vad jag har råd att köpa dem iaf ;)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Angående begagnatmarknaden skulle jag nästan vilja säga tvärtom. Nikons och Canons varumärken gör att priserna brukar vara rent hutlösa. De andra två kanske inte finns i lika stora mängder, men nog är de väl rimligare prissatta.

Cerox, låt inte dessa inlägg sätta griller i huvudet på dig. Såna här trådar brukar alltid urarta till märkeskrig. Behåll din Minolta. När du vuxit ur den kommer du *garanterat* att vilja ha en digitalkamera istället, och då är det långt ifrån säkert att man kommer att kunna använda den optik man investerat i ändå. Då kommer du att vara glad att du inte brände pengar nu på att hatta mellan märken.
 

Maverick

Aktiv medlem
Märkeskrig??? Jag borde väl i så fall uppmuntra till att köpa Minolta antar jag.

Vad jag saknar på begagnatmarknaden? Tja, det är först på senare år som man kunnat se Dynax 9xi till salu. Fast fortfarande ganska dyra. När det gäller objektiv är det sällan man ser något annat än standardobjekt, dvs 35-80mm bl4-5.6. Dvs de billiga objektiven som man lätt växer ur. När det gäller blixtar så ser man väl mest någon som insåg att de köpte en för klen blixt. På senare tid har det någon enstaka gång förekommit att någon av de större blixtarna varit till salu. All denna utrustnign är betydligt oftare till salu begagnat till Nikon och Canon.

Det är bara någon vecka jag satt och surfade igenom en massa internetbutiker efter begagnad minolta utrustning. Det var sällan det fanns något annat än de billigaste objektiven och husen från Minolta. Själva vitsen, enligt min uppfattning, är ju att man ska kunna köpa något som normalt är jäkligt dyrt till en peng som är mer rimlig för en hobbyfotograf. Det är liksom ingen vits med att köpa något begagnat för 1000:- som kostar 2000:- nytt, allt enligt mitt sätt att se på saken.

Tittar man på Nikon och Canon så finns det goda möjligheter att begagnade proffshus och objektiv till rimliga priser. Nikon F4 t ex finns för under 5000:- numera. Vem skulle inte vela haft en sådan för fyra år sedan.

Bara för att klargöra, så är jag helt nöjd med min Minolta utrustning men jag saknar utbudet på begagnatmarknaden som finns till Nikon och Canon.

Mvh
Maverick
 
ANNONS