Annons

Ny Pentax systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
När jag läste det så tyckte jag det lät hopplöst kasst.. hela specen lät stenålder utom stabiliseringen... men sedan kom jag ner till priset.. målgruppen är ju uppenbart instegskunder till systemvärlden, och då blev det ju lite mer spännande... Är inte heller säker på om jag verkligen gillar prisdumpningen på nya systemare... vet itne vad jag ska tycka där än...

Dock tycker jag det är synd att dom trycker in stabilisering i instegskameror.. då lär man sig inte innerbörden av slutartidernas påverkan... men jag är nog bara en bakåtsträvare.. ;) "allt var bättre förr" :)
 
Det finns en enklare modell - K110D - som saknar bildstabilisering, den är i övrigt identisk med K100D. Troligen kommer K110D bli 1 000 SEK billigare än K100D.

Visst är ingen av dem i övrigt jätteintressant, de bygger på DL/DL2 modellen - men sägs ha ny Samsung-teknik under skalet (förutom den gamla bildsensorn då). Prestanda blir nog bra med tanke på priset. Mer spännande modeller kommer senare. :)

Hälsar
R
 

.Z.

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Dock tycker jag det är synd att dom trycker in stabilisering i instegskameror.. då lär man sig inte innerbörden av slutartidernas påverkan...
Det får man nog ha koll på ändå Kalle:)

//Larsa
 

interpix

Aktiv medlem
Intressant att han som testat K100D på DP också har liknande intryck av kameran som framgick på det ryska forumet.

Snabbare autofocus.

Snabbare skrivhastighet till kortet.

Väl fungerande bildstabilisering (ner till 1/8 s).

Man får hoppas att det stämmer för det är ju i så fall bra förbättringar.
 
Och det gäller förproduktionsmodeller med ej avlusad systemprogramvara... Blir intressant se den färdiga modellen och vad den kan göra.

Hälsar
R
 

interpix

Aktiv medlem
Jag tror det kan bli en hit. Funktionellt är det inte många kameror som kan mäta sig med specen och ingen i det här prisläget, möjligen KM då.Till det kan man ju utgå från att den får toppbetyg på brus & bildkvalité.

Lite liten buffert men om skrivhastigheten är förbättrad kan det ju uppväga en del.
 
Senast ändrad:

.Z.

Aktiv medlem
5000 när den släpps på den japanska marknaden, i sverige då?

Om ni läser specarna på Sonyn jag länkade till ovan så har den bl.a. stabilisering, 10.2MP (samma sensor som Nikon D200) samt antidust (typ Olympus variant). Lägg till att den har lika bra sökare som Pentax kameror samt, som det ser ut, en bra ergonomi för klassen. 900 dollar är utgångspriset feån Sony, detta gäller utan optik.

Min tanke är att Pentax förmodligen kommer med en instegskamera med ungefär samma specar inom en framtid, känns troligt då man använder Sonys sensorer & man kan ju alltid hoppas. Tyvärr så verkar det dock ta lite väl lång tid för Pentax men vi kan ju alltid hoppas!

//Larsa, som tycker att det är såå kul med flera aktörer på DSLR-marknaden...
 

.Z.

Aktiv medlem
papi skrev:
Det blir väl Pentax och Sony som tar över :)

Så har ju Pentax sin kommande 10 MP också...
Det är det jag är lite inne på, inte tar över men tar marknadsandelar. Allra mest Sony då som är så förbaskat mäktiga men jag hoppas verkligen att även Pentax kan hänga på.

Oly vet jag inte, säljer ju tydligen hyfsat men jag vet inte jag...

Ang. denna Pentax 10MP så är det väl ingen instegsmodell va? Tror att det är i instegssegmentet det är viktigt att vara oerhört vass för att kunna växa. Tänk alla som ska börja bygga system, när dom väl byggt är dom fast & då vill det till att det finns nåt att fortsätta med...

//Larsa
 

interpix

Aktiv medlem
Pentax ligger ju långt framme med nyframtagen bra optik för aps-c formatet. Det skall bli inressant att se om C och N kommer att lägga till ett bildstabiliseringsystem i sina kameror. Jag tror det blir ett måste...

Nej 10 MP kameran är ingen instegsmodell, betecknas väl semiproffs. Men K100D och K110D kommer säkert ta marknadsandelar på instegssidan.
 

interpix

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Om ni läser specarna på Sonyn jag länkade till ovan så har den bl.a. stabilisering, 10.2MP (samma sensor som Nikon D200) samt antidust (typ Olympus variant). //Larsa, som tycker att det är såå kul med flera aktörer på DSLR-marknaden...
Jag tar gärna 10 MP om det inte blir på bekostnad av brus och bandning. Tyvärr är det väl lite så med Nikons kamera om jag inte är helt felunderrättad.
 

.Z.

Aktiv medlem
papi skrev:
Jag tar gärna 10 MP om det inte blir på bekostnad av brus och bandning. Tyvärr är det väl lite så med Nikons kamera om jag inte är helt felunderrättad.
Samma här. Prioriterar dynamisk omfång & brusfrihet & skulle ledigt välja en nytillverkad 6mp-sensor med goda värden där före denna 10,2-megapixlare.

Är dock inte många som tänker så...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Min tanke är att Pentax förmodligen kommer med en instegskamera med ungefär samma specar inom en framtid, känns troligt då man använder Sonys sensorer & man kan ju alltid hoppas. Tyvärr så verkar det dock ta lite väl lång tid för Pentax men vi kan ju alltid hoppas!
Det kommer en ersättare till DS/DS2:an som mer kommer vara en konkurrent till Sonys nya från Konica-Minolta, nyligen offentliggjorda K100D/K110D ligger lägre i pris så det finns utrymme för en kamera mellan absolut insteg och semi pro/pro. Det verkar dock som att den kameran inte kommer att använda en Sony sensor, den 10Mp variant (alltså ej identisk med den som Nikon har i D200) som Sony använder i sin Alpha serie är en special för Sony som de ej säljer till andra tillverkare. Sony behåller alltså godbitarna själv.

Tar tid och tar tid... DS/DS2 ersättaren hade varit klar idag om de inte hade gjort en affär med Samsung förra hösten. Samsung har haft en hel del att säga till om och vissa saker har ritats om, det har försenat produkten men förhoppningsvis blir produkten också bättre än den skulle ha blivit annars.

Hälsar
R
 

.Z.

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Tar tid och tar tid...
Jag vet att du har järnkoll på detta Roland. Min bäste vän har haft en IstD i flera år nu & han tycker att det tar tid med en efterföljare till den:) Men men, tog ju ännu längre tid för Minolta att komma till skott & själv så har jag inte så bråttom...

//Larsa
 

interpix

Aktiv medlem
Egentligen är det ju rätt bisarrt att man skall behöva byta kamera mer än vart tredje år, och det räknas som långsamt! I alla fall nu när dagens hus ger så pass bra bildkvalité.

Men den som väntar på nått gott...
 
ANNONS