Annons

Korrigera distortion i endast ena riktningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Finns det något sätt att göra "lens correction" eller negativ "spherize" men bara i en dimension?

Se på bilden nedan. Det är ett panorama som är automatiskt ihopsatt av ett antal delbilder med programmet Autostitch. Det hanterar bara sfäriska panoraman, vilket gör att byggnaden i mitt fall får kuddformig distortion. Men bara i ena riktningen. Programmet ser till att vertikala linjer hålls raka, men på bekostnad av att de horisontella blir krökta.

Kan man räta ut de horisontella linjerna samtidigt som man behåller de vertikala intakta?
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
pastorove skrev:
Har du Photoshop CS2 så finns lens correction under Filter>Distort>
Jo jag vet, men hur fixar jag så att bara de krökta horisontella linjerna rätas ut? Jag vill ju behålla de vertikala som de är, eftersom de redan är raka.

Lens correction är väl för att korrigera tunnformig eller kuddformig distortion och då korrigeras väl det både vertikalt och horisontellt? Eller kan man välja det på något sätt? Jag kanske missat något?
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Hur stor är den där bilden egentligen? Har du fotat delar av huset med telezoom och ska pussla ihop det?

En vidvinkel hade väl löst biffen och varit enklare att korrigera i efterhand, nu vet jag dock som sagt inte vilka dimensioner vi snackar om :)
 

erro.se

Aktiv medlem
Just denna bild är bara ett exempel. Med motsvarande 28 mm brännvidd så får jag nästan med hela huset, men inte riktigt. Mer vidvinkel än så har jag inte, och längre bak kan jag inte gå (en vägg står i vägen bakom mig).

Bilden jag lagt upp här består av ett antal delbilder tagna med ca 100 mm brännvidd, som sedan är ihopsatta med Autostitch.

Autostitch är tydligen så intelligent att det "känner igen" raka vertikaler och håller dem raka. Jämför med nedanstående bild som är tagen från exakt samma plats men med 28 mm brännvidd. Denna bild kan man i.o.f.s. korrigera med "lens correction" och "Transform vertical perspective", men då får jag kvar ännu mindre av huset efter beskärning.

Så om jag i just detta fall (som kanske inte är särskilt extremt egentligen) vill få med hela byggnaden så måste jag pussla ihop delbilder. Och sen gärna få slutresultatet rakt både horisontellt och vertikalt.
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Och den ursprungliga panoramabilden men beskuren så som jag skulle vilja ha den (fast utan distortionen då). Och så lite snabbfusk med klonstämpeln.
 

Bilagor

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag använde tänj och förvrängning, bägge finns under Redigera -> Omforma. Med tänj korrigerade jag linjerna och förvrängning återställde proportionerna. (Med "Omforma fritt" går detta att göra i ett steg.)

/Daniel
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
dano skrev:
Jag använde tänj och förvrängning, bägge finns under Redigera -> Omforma. Med tänj korrigerade jag linjerna och förvrängning återställde proportionerna. (Med "Omforma fritt" går detta att göra i ett steg.)

/Daniel
OK, det måste jag testa. Jag hade för mig att "Omforma" bara klarade att göra linjära förändringar.

Pastorove eller någon annan som har något annat tips?
 

niklasl

Aktiv medlem
erro.se skrev:
OK, det måste jag testa. Jag hade för mig att "Omforma" bara klarade att göra linjära förändringar.

Pastorove eller någon annan som har något annat tips?
Problemet handlar om att gå från en projektion till en annan. Är det inte enklare att skaffa ett panoramaprogram som klarar olika projektioner och välja rätt från början? Testa t ex PTassembler som funkar gratis i 30 dagar eller gratisprogrammet Hugin (som jag själv iofs inte provat). Båda har panotools som backend så den framräknade bilden skiljer sig inte av den anledningen.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jo jag har faktiskt testat dessa, men tycker att de är för krångliga. Jag är väl lat. :)

Autostitch är ju så jäkla enkelt, snabbt och smidigt.
 

niklasl

Aktiv medlem
erro.se skrev:
Jo jag har faktiskt testat dessa, men tycker att de är för krångliga. Jag är väl lat. :)

Autostitch är ju så jäkla enkelt, snabbt och smidigt.
Använd plugin-progget Autopano till dem så får du samma funktionalitet (men kan fortfarande växla mellan olika projektioner). Plugin Enblend snyggar upp skarvarna, automagiskt.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
erro.se skrev:
Jo jag har faktiskt testat dessa, men tycker att de är för krångliga. Jag är väl lat. :)

Autostitch är ju så jäkla enkelt, snabbt och smidigt.
Du kan använda Panorama Tools för att ändra projektionen. Jag håller med om att Autostitch är suveränt eftersom det är så enkelt att använda samtidigt som resultatet blir väldigt bra. Att använda PT för att ändra projektionen är inte så komplicerat.

Johannes
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag har använt alla dessa program som ni rablar upp, har t.o.m. skapat en tråd förut där jag jämförde resultaten av de olika.

Men, eftersom jag inte skapar panoraman sådär väldigt ofta så känns de lite för komplicerade.

Och det där med att korrigera distortion och att räta upp perspektiv har jag inte ens försökt mig på via Panorama Tools, PTassembler eller liknande.
 

erro.se

Aktiv medlem
dano skrev:
Jag använde tänj och förvrängning, bägge finns under Redigera -> Omforma. Med tänj korrigerade jag linjerna och förvrängning återställde proportionerna. (Med "Omforma fritt" går detta att göra i ett steg.)

/Daniel
Ah, där satt den. Free Transform med Warp-symbolen intryckt. Tack för hjälpen!
 

Bilagor

ANNONS