Annons

Massbehandling i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Liten fråga till er data treeks och PS snillen!

Om jag har en hel bunt bilder i en storlek kan jag då förminska alla till en annan storlek på ett smidigt och snabbt sätt?

Tja låter kanske lite rörigt men om det är någon som förstår vore jag djupt tacksam!!
 

Always The Man

Aktiv medlem
Jo det ska gå alldeles utmärkt. Hur får nog någon annan förklara för jag gör alltid sånt i ACDSee vilket jag tycker är smidigare. :) Borde gå att göra i vilket program du än använder för arkivering av bilderna, förutsatt att du gör det givetvis...
Bra svar va ? :)

Kolla annars t.ex. http://www.tek-tips.com/gviewthread.cfm/lev2/4/lev3/31/pid/229/qid/367946

http://www.digital-creativity.co.uk/tutorials/tutorial_37.html

http://graphicssoft.about.com/library/extra/blps_batch.htm

Eller sök efter "Batch Processing" på nätet. Finns massor med förklaringar, bra och dåliga.
 

gors

Aktiv medlem
Jag ska väcka ungarna om fem minuter och hinner inte svara så utförligt, men det här är delarna som ingår:

1) Gör ett funktionsmakro med "arkiv -> automatisera -> anpassa bild..." Där anger du högsta bredd respektive höjd. Det kan ofta vara lämpligt att lägga på en lämplig mängd oskarp mask också i samma funktionsmakro.

2) När du gjort färdigt makrot, gå till "arkiv -> automatisera -> gruppera" och välj mappen med bilder du vill förändra. Ange att du vill använda ditt nya, fiffiga funktionsmakro på bilderna. Du kan också välja lämplig målmapp och förändra namnet på dina nya bilder, kanske lägga till "_webb" i slutet av filnamnet om det nu är webbilder du vill göra.

3) Ännu latare är det att göra en droplet via "arkiv -> automatisera -> skapa droplet", då får du en ikon på skrivbordet som du bara kan släppa bilder du vill ha förminskade på.

Kanske inte så utförligt beskrivet, men det där är nycklarna till framgång.

Kom ihåg: Utan "arkiv -> automatisera -> anpassa bild" blir det svårt att göra generella storleksförändringar för stora mängder bilder i Photoshop.

Göran, med sexton olika photoshopdroplets på sitt virtuella mac-skrivbord.
 
Senast ändrad:

Haraldus

Aktiv medlem
Det enda jag vill tillägga är att om du är rädd om pixlarna och bildkvalitén så kör all bildeditering i PS. Där kör man, enl. uppgift, generellt med dubbelbyte internt vilket ger en nästan oförändrad bildkvalité. Detta gäller dock inte LE-verioner av PS.
 

henrik_d

Aktiv medlem
skulle man kunna utöka makrot med att kopiera in ett "foto: henrik" på de bilder som man ändrar storleken på?
 

gors

Aktiv medlem
Visst kan du göra det Henrik. Om du sätter in text i ett makro sparar makrot information om var du sätter in texten i stilen: "klickpunkt x-axeln ## procent och y-axeln ## procent. Därför blir informationen så att säga oberoende av bildens upplösning.

Så det går fint det.
 

wikman

Aktiv medlem
gors skrev:
Visst kan du göra det Henrik. Om du sätter in text i ett makro sparar makrot information om var du sätter in texten i stilen: "klickpunkt x-axeln ## procent och y-axeln ## procent. Därför blir informationen så att säga oberoende av bildens upplösning.

Så det går fint det.
Jag försökte hitta den inställningen i ett mackro utan att lyckas, får kolla igen...

Men följdfråga blir dock kan man lägga in en transparent bild med en logo också, i valfritt hörn.
 

gors

Aktiv medlem
wikman skrev:
Jag försökte hitta den inställningen i ett mackro utan att lyckas, får kolla igen...
Njae... någon inställning är det ju inte. När du lägger till text när du spelar in ett makro så sparas insättningspunkten i formen som jag angav ovan. Därför funkar det. En reservation för att jag bara provkört det här i PS 7. Jag jobbar sällan med text i bilder, så jag har ingen bred erfarenhet att luta mig emot.

Vill du ha bylinen i nedre högra hörnet så se till att textverktyget är inställt på högerställd text.

wikman skrev:
Men följdfråga blir dock kan man lägga in en transparent bild med en logo också, i valfritt hörn.
Jamen visst kan du göra det. Jag skulle föreslå att du använder kommandot "montera" för att ta in loggan och flyttaverktygets utmärkta "fäst mot markeringskant" för att placera den rätt. Alltså:

1) Gör loggan. Spara som .EPS. (Sånt här gör man kanske bäst i Illustrator.) Se till att det är luft kring loggan. Om du har 1 centimeter luft kring bilden så blir hamnar den 1 centimeter från bildkanten i den slutliga digitalbilden.

2) Börja spela in makrot. När du kommer till punkten att du vill lägga in loggan (efter förminskningen såklart) använd "arkiv -> montera" och välj loggan. Nu lägger den sig mitt på bilden. (Observera att monterakommandot bara accepterar .eps, .pdf och något format till.)

3) Markera nu hela bilden med ctrl-A (eller äpple-A om du kör mac).

4) Se till att du har loggalagret markerat i lagerpaletten och välj flyttaverktyget. Klicka på "justera mot nederkant" (av markeringen) respektive "justera mot högerkant" för att lägga loggan rätt i bilden.

Voila.

P.S. Om du inte har luft kring loggan, gör precis som ovan men "knuffa" den önskat antal pixlar från kanten med flyttaverktyget efteråt.
 
Senast ändrad:

gors

Aktiv medlem
Loj skrev:
Det går säkert att göra i PS, men jag skulle använda Irfanview till uppgiften.

/Janne
Beror naturligtvis på ens inrikting. Om man är primärt intresserad av målet, alltså att få ut sina bilder, går det väl bra med irfanview eller något liknande. Det finns en uppsjö av shareware och freewareprogram i genren.

Om man däremot dessutom är intresserad av processen som sådan tycker jag absolut att man gör klokt i att använda Photoshop. Inte bara ger det bättre kontroll, utan man lär sig en himla massa på att använda alla delar av programmet.

Men som sagt - det beror på vem man är och vad man vill.
 

Magnus Nyman

Aktiv medlem
Jag har försökt enl. beskrivning ovan. Men jag kan bara ändra antalet pixlar på höjd och bredd.
Om jag vill ändra upplösning. tex. från 300 dpi till 72dpi. Går det också?
MVH
Magnus
 

Loj

Aktiv medlem
gors skrev:


Beror naturligtvis på ens inrikting. Om man är primärt intresserad av målet, alltså att få ut sina bilder, går det väl bra med irfanview eller något liknande. Det finns en uppsjö av shareware och freewareprogram i genren.

Om man däremot dessutom är intresserad av processen som sådan tycker jag absolut att man gör klokt i att använda Photoshop. Inte bara ger det bättre kontroll, utan man lär sig en himla massa på att använda alla delar av programmet.

Men som sagt - det beror på vem man är och vad man vill.

Förvisso. Processen är intressant. Målet intressantare.
 

gors

Aktiv medlem
Magnus Nyman skrev:

Om jag vill ändra upplösning. tex. från 300 dpi till 72dpi. Går det också?
MVH
Magnus
Använd dialogrutan "storlek på bild/bildstorlek" för ändringen av ppi-data.

Fast du vet väl att webbläsare inte bryr sig om informationen om ppi? Webbläsaren visar bilden pixel för pixel. Ange 3000 ppi på skoj för en bild och se om den visas annorlunda än dina 72 ppi-bilder på webben.
 
ANNONS