Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använder ni något "sharpening tool"??

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Sett att det finns plug-ins till PS som kallas sharpening tools.
Är det något som ni använder och vid vilka tillfällen? Bara om ni missat fokus lite eller generellt på alla bilder?
Vilket är det isåfall som gäller och är det egentligen bara macron till saker somman kan ställa manuellt i PS?
Efter att nyss gått över till den digitala världen känns det som man inte kommer att ha tid att fota längre eftersom man måste spendera de närmaste året att fatta hur man får utt det bästa av bilderna i PS *suck*
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag skärper sällan mina bilder då det är allt för lätt att förlora den "analoga" känslan i dom. Oftast är det inte skärpan jag irriterar mig på, utan att oskärpan inte sitter rätt.

Lägg inte tilliten till PS utan ta flera bilder istället om det är svårt att hitta var skärpan ska ligga.
 

Joa

Aktiv medlem
Jodå, här sparas det inte på bilder.
Tog nog 50-100 stycken macrobilder i förrgår på en liljebagge och blev nöjd med 5. Skyller på att det var lite blåsigt.

Det är väl främst på macro där de är så attans svårt att få kominationen av den perfekta skärpan och en poserande insekt att gå ihop som jag tänkte på samt om det var något som alla gjorde default på alla bilder.
 

BeJi

Aktiv medlem
Jag lägger ofta skärpa på mina bilder.
Jag gör då en kopia av lagret/bilden. Lägger effekten Filter/Annat/Högpass, väljer sedan Radie 2.0 pixlar. När det är tillämpat väljer jag skarpt alternativt mjukt ljus för det lagret i lager alternativen. Justerar sedan hur mycket skärpa jag vill ha i opaciteten för lagret. Slutligen så suddar jag ut dem partier som jag inte vill ha skärpta. Testa, det blir finfint (även i tryck).

Ps.Använd inte mer än 2.0 pixlar högpass Ds.

MVH/
Johan
 

Gadget

Aktiv medlem
Jag har testat/använder PK Sharpener, Focal Blade, NIK Sharpener, oskarp mask, smart sharpen Fred Mirandas olika plug-ins för skärpa, specifikt för olika kameror och även andra plug-in.
Jag gillar när man inte behöver hålla reda på en massa värden, o.s.v.
Jag har testat för jag tycker det är kul och intressant, men som Magnus skriver så bör man nog vara försiktig med skärpa.
Det är väldigt lätt att överskärpa bilderna och i det digitala råder ibland mycket "skärpe-hysteri".
Däremot är det nödvändigt att lägga på skärpa i efterhand från digitalkameror pga AA-filtret som sitter framför sensorn.
Det filtret gör att bilderna blir mer mjuka och beroende på kamera så varier det hur softat det blir..

Det Du skriver om macro och svårt att få skärpa på de "rätta ställerna"..
Jag brukar "måla" på skärpa där det behövs.
Det kan Du fixa själv i Photoshop eller så kan Du ladda hem TLR (gratis) och testa!
http://www.thelightsrightstudio.com/TLRProfessionalSharpeningToolkit.htm

Se till att kolla i 100% på skärmen när Du lägger på skärpa.


M.v.h: Benny
 
Senast ändrad:
ANNONS