Annons

Undersökning Skärmar.

Produkter
(logga in för att koppla)

prinsen

Aktiv medlem
Tänkte undersöka lite va ni har för skärmar till era datorer. Och om dom är kalibrerade på något sätt."Det finns ju ett par olika"

Skriv Storlek-Tillverkare-cirka ålder på skärmen och om den är kalibrerad.


jag själv har
21" Dell Triniton Flat, 3månader gammal,
Kalibrerad med Digitalkamera.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
AOC Spectrum 7GIr, 17" (tillverkad 29 oktober 1998 enligt lapp på baksidan).
Skärmen är iaf. inte kalibrerad av mig men jag kryssar i någonting om Adome sRGB-profil i scanningsprogrammed/Photoshop och den enda fil som jag har skickat för utskrift på fotolabb ("my printer, doesn't") så bra ut...
 

johnsve

Medlem
NEC Multisync FE950+ 19", 4 mån gammal
Inte kalibrerad, men jag tycker att färgerna ser korrekta ut. Geometrin var lite pillig att få bra i början, men det är en bra skärm om man står ut med de där två tunna stöd-trådarna som löper tvärs över skärmen. Minns inte vad de kallas....
 

johanh

Aktiv medlem
Jag kör också med en NEC FE950+ 19 tum, inköpt för 6 månader sedan. Haft en del problem med skärmen, bla har jag inte fått till geometrin helt än. Är annars nöjd. Har inget externt kalibreringsverktyg, kör Adobe gamma istället. Funkar bra för mig.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Apple Multiscan 17 tum med trinitronrör som börjar få alldeles för många år på nacken nu (1994!) och ballar ur totalt ibland. Ingen värre kalibrering än lite Adobe Gamma.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag kör med en AOC 19KLr (19 tum). Har inte heller kalibrerat den på något sätt..men senast häromdagen hade jag funderingar kring ämnet.

/Zim
 

flutte

Aktiv medlem
Nokia 446Xpro. En 19-tummare, inköpt för några år sedan. Har försökt kalibrera den lite enligt någon sida på nätet som jag hittade, med ett resultat som jag är nöjd med.

/Fredrik
 

johnsve

Medlem
johanh skrev:
Jag kör också med en NEC FE950+ 19 tum, inköpt för 6 månader sedan. Haft en del problem med skärmen, bla har jag inte fått till geometrin helt än. Är annars nöjd.
När jag köpte den här skärmen så hade första exemplaret så dålig konvergens och geometri över huvud taget att jag ringde till NEC och bad att få den utbytt. De var slut på lagret, men de skickade en ny med UPS ifrån Holland eller något, så det tog bara några dagar. Kanonservice. Killarna på NEC sa att den förmodligen tappats i marken under frakten.
 

SunKi

Aktiv medlem
En gammal Samsung SyncMaster 700b från -98 tror jag..

Kalibrera, vad är det? :)

Ärligt talat så har jag ingen koll på hur det ska göras. (Är inte intresserad av att inhandla utrustning för ändamålet)
 

ols

Aktiv medlem
skärm o dator i ett dvs en bärbara IBM A30

skärm tft 15"

kalibrerad/karakteriserad med Spyder och Precal/Optical.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Använder flera skärmar. Bland annat Radius PressView 21R som är kalibrerad med ProSense.
Vid QuarkXpress-burken har jag en 21" Dell-någonting som inte är kalibrerad.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
ols skrev:
skärm tft 15"
kalibrerad/karakteriserad med Spyder och Precal/Optical.
Har en bärbar med TFT 15" kan dock ej kalibrera mot standardvärden, får använda svartpunkt på 2 och vitpunkt på 75 för att lyckas genomföra med riktiga börvärden. Skärmen/datorn är ca 1,5 år
Lyckas du kalibrera en TFT med korrekta värden?
 

cwe

Aktiv medlem
Ok, nu har jag läst fram och tillbaka i den här tråden... Är det någon som kan ge en okalibrerad stackare en pekare till en "enkel guide till skärmkalibrering"?

Har laptop med TFT, och bakgrunden är vit, tror jag? :)

Vänligen, Christian
 

Joker

Aktiv medlem
Dell´s 19" skal fullproppad med Sony's Trinitron. Tre år gammal men jag tycker fortfarande att den rockar.
På jobbet har jag en sugig laptopskärm som gör att jag har slutat kommentera bilder när jag använder den då den är extremt missvisande.
 
ANNONS