Annons

Datorkrångel - Photoshop Elements startar inte som det ska längre...

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
...och då får jag spader!

Jag har (via Telias Säker Surf) fått meddelande om att mitt system har ändrats och att ett program har konfigurerats för att starta nästa gång jag startar datorn. I flera andra meddelanden som jag fått har det stått att jpg-, jpeg- och jpe-filer har kopplats till jpegfile.-programmet. Vilket j-a jpegfile-program? Det är inget som jag har installerat utan det har antagligen kommit in via nätet. När jag sedan försöker starta Photoshop Elements (3.0) så får jag mitt i uppstarten meddelande om att "den här stilen är skadad" (jo, det står faktiskt "stilen"). Sen hänger sig alltihop och jag får starta om datorn. Har provat att göra en systemåterställning - det hjälpte inte. Provade att slänga i cd-skivan med Elements för att reparera - det hjälpte inte. Provade att installera om skiten men det hjälpte inte det heller.

När jag läser informationen som finns om systemändringen så står det:

"Namn: *Restore
Data: C:\WINDOWS\system32\restore\rstrui.exe\ -i

Plats: HKLM\Software\Microsoft\Windows\Current Version\RunOnce"

Vad jag förstår (eller inte förstår rättare sagt) är att alla jpg-, jpeg- och jpe-filer kopplas till det nya programmet rstrui.exe? Eller har jag fel? Hur löser jag detta? Bara att leta upp exe-filen och deleta den? Eller gör det ingen nytta? Hur får jag i så fall min dator att koppla dessa filtyper till Photoshop Elements igen?

Gärna enkla svar (haha...) för precis som med bilar blir jag förvirrad om jag ska göra något mer avancerat än fylla på bensin. Uppskattar förklaringar på svenska utan fackspråksinslag.

Någon som har en brilliant idé?
 

Picture

Aktiv medlem
Nix, jag tror jag har försökt allt utom att installera om hela skiten... :(

Har provat att avinstallera Photoshop Elements, stänga av datorn, installera om... får ändå upp "den här stilen är skadad" på en sådan där irriterande ruta som ploppar upp. Har provat att bara köra reparation med skivan, det funkar inte heller... har provat systemåterställning med ett par olika datum - det gick inte. Vid ena tillfället döptes en massa elementsfiler om så att programmet överhuvudtaget inte startade...

Blir nog att installera om alltihop. Var jag nu har lagt installationsskivan...
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att det inte är ett PS problem utan "stilen" kan vara font/typsnitts relaterat, dvs fetstil eller nåt sånt, prova att kolla genom fonterna?
 

Picture

Aktiv medlem
Hur gör jag det? Har som sagt noll koll på annat än av- och påknappen på datorn (inte riktigt sant, men nästan). Antar att det inte är i PS jag ska titta då utan någon annanstans... Om jag kör installationsskivan till WinXP bör väl sådant rätta till sig? Sen var det ju det där med att hitta skivan också... :)
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att sådant ska fixa sig om du kör XP skivan.
Se upp så du inte har nån datortillverkares skiva, ibland så formaterar den om datorn och installerar om allt.
 
ANNONS