Annons

svartvita foton

Produkter
(logga in för att koppla)

L.arlid

Medlem
Jag fotar med Nikon D50 och använder Photoshop Elements 3.0
Jag skulle vilja skapa snygga svartvita foton men gråskaleläget blir så trist. Har mixat med intensitet och skuggor men är inte riktigt nöjd. Gillar även foton som inte är helt svartvita utan lite lätt blå/gråa också men vet dock inte hur jag ska skapa det på egen hand. Någon som har något enkelt och bra tips?
Tack på förhand
 

Bengus

Aktiv medlem
Det finns både actions och plugins för att göra om färgbilder till SV. Bl.a. finns ett bra plugin som heter GrainSuregery som skapar korn vilket är viktigt för "känslan".

Tycker ofta att det inte riktigt "riktig" känsla så det enda handfasta tipset jag kan ge för att få RIKTIGT bra svartvita bilder är att backa till analogt ;)

Mvh
BAW
 

johanu

Aktiv medlem
har inte använt elemnts, men den borde också ha något som heter kanalmixer som i cs.
I kanalmixern kan man använda svartvitt läge och bestämma hur mycket varje färgkanal ska bidra till den svartvita bilden.

Tex används endast röd kanal fås en bild så som ett rödfilter skulle ge vid analog svartvit fotografering. Dvs hud blir oftast slätare eftersom finnar och andra blemmor blir ljusa. Används blå kanal istället blir dessa fel tydligare.

Hoppas att detta hjälper.

Mvh
/Johan
 

Kristian h

Aktiv medlem
använder ett filter till photoshop cs som heter ConvertToBW Pro v3.0. från http://www.theimagingfactory.com/ alternstivt kan man i photoshop använda sig av channel mixer och göra monocromt för att sedan via selective colour öka svärtan genom att välja colour black och öka black med runt 8-10 procent för att få lite svärta i bilden...

/K
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
johanu skrev:
har inte använt elemnts, men den borde också ha något som heter kanalmixer som i cs.
Det som i den engelska versionen av Photoshop heter "Channel Mixer" heter i den svenska "Blanda Kanaler".

Utöver själva konverteringen till svartvitt brukar jag öka kontrasten i mellantonerna genom att med "Curves/Kurvor" göra en S-kurva.
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
L.arlid skrev:
Jag fotar med Nikon D50 och använder Photoshop Elements 3.0
Jag skulle vilja skapa snygga svartvita foton men gråskaleläget blir så trist. Har mixat med intensitet och skuggor men är inte riktigt nöjd. Gillar även foton som inte är helt svartvita utan lite lätt blå/gråa också men vet dock inte hur jag ska skapa det på egen hand. Någon som har något enkelt och bra tips?
Tack på förhand
Ett sätt som jag tycker ger bättre svartvita bilder är konvertering med "Channel Mixer" och sedan lite s-kurva om det är för lite "stuns" i bilden.

I Elements finns tyvärr varken Channel Mixer eller kurvor tillgängliga från början men det finns tillägg för detta som kan hämtas på
http://www.earthboundlight.com/phototips/photoshop-elements-curves.html

Se bara till att inte uppgradera ditt Elements till 4.0 för då funkar inte tilläggen längre.

I den här tråden kann du läsa lite mer om svartvit konvertering.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47934&perpage=15&highlight=svartvitt kanaler&pagenumber=1

Finns också en bra artikel här på Fotosidan men då måste man vara betalmedlem.

/Martin
 
ANNONS