Annons

Skärpa på båda personer eller ej

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
I just ditt bildexempel så tycker jag det är fint att den lille ligger i fokus, men det finns nog inga regler, allt är från bild till bild skulle jag tro.
 

jimslim84

Aktiv medlem
Lustigt, kollade på just den bilden igår och tänkte lämna en kommentar om att jag skulle vilja ha skärpan på båda personerna, men så ändrade jag mig och gillade hur centrerat barnet blev...så jag sket i att kommentera. hur som helst håller jag med Catherine - i just detta fall funkar det utmärkt!

Mvh,
 

growingart.se

Aktiv medlem
I de flesta fall så är det ganska klart, det här var första gången jag ens funderade på saken. Intressant att höra hur ni tänker och tycker, tack för det, man tar ju till sig och funderar vidare :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Saknar kontakt mellan flickan och barnet.

Flickan verkar vara längre bak i bilden än barnet.
Om flickans ögon är skarpa får man känslan att dom är ansikte mot ansikte och har en nära kontakt.

Nu verkar dom vara långt från varandra och barnet tittar på något bakom/vid sidan om flickan.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Jag använde bländare 2.0, det var inte så bra ljus vid tillfället så då blev det så när jag tog bilden. Eftersom det var ett tillfälle så återkom inte chansen. Hade jag haft tid på mig så hade jag använt större bländare, men nu blev flickan ur fokus och då uppkom frågeställningen i tråden. Det stämmer att lillkillen inte tittar på henne, vet inte vad han fick syn på men så blev bilden från tillfället.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
en lärare jag hade en gång sa att man bara kan ha en blickpunkt och att det gäller att lägga krutet. jag tycker att ungens min är det mest tilltalande i bilden.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Låter inte helt fel. Minns inte var jag fokuserade men det var nog ögat. Det är inte hans min, han pussas med tungan...

Efter att funderat lite och tagit del av er respons, vilken jag tackar innerligt för, så har jag kommit fram till att jag ska öva lite på bilder med medvetet kort skärpedjup. Tror det passar mitt uttryck bäst, men jag kan ju ändra mig.
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
det är en bra bild (även om jag inte är förtjust i barn på bild eller i verkligheten) bara det finns skärpa i det främre ögat så brukar det funka. men skärpa är inte allt här i världen, vilket bevisas om och om igen.
 
ANNONS