Annons

Hålla koll på solen och månen

Produkter
(logga in för att koppla)

mannbro

Aktiv medlem
Är det någon som vet om det finns något bra (gärna Open Source eller freeware) program för att hålla koll på när sol resp måne går upp och ner och månens faser?

Älskar att fota i skymning/gryning/blå timmen och månljus, men har så dålig koll på de här sakerna, så jag brukar ofta komma på att gå ut i sista minuten, ofta när det redan är för sent.
 

mannbro

Aktiv medlem
Heh, försökte söka lite i forumet men månfas gav inget och gissa hur många irrellevanta träffar sol, måne, soluppgång etc hade :)

Det fanns ju en hel del på den sidan. Dock hittade jag inte månfas (men råkar veta att det är fullmåne i morgon) och månens upp/nergång saknades, men man kan ju inte få allt :) Tack för länken!
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Jag har en klocka som kan visa solned-/uppgång och de olika månfaserna. (Man ställer in kordinaterna.) Den heter "Casio Fish in time", vet dock inte om den finns på marknaden fortfarande.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Här finns också en bra tjänst.
Det fina med att hitta det på nätet tycker jag är att man kan använda det från t.ex. internetcaféer.
Favoritlänkarna kan man spara på delicious och komma åt från hela internetvärlden. Bra va?
 

jeskata

Aktiv medlem
I KDE ingår åtminstone Moon Phase Indicator och KDE World Clock, små applikationer till aktivitetsfältet som visar månens fas respektive världskarta med solens position.
Båda helt GPL.
 

Bilagor

trench

Ny medlem
Solens upp och nergång

Hej!

http://sunrisehour.com så kan du se solens upp och nergång för ett helt år. Massvis med inbyggda städer finns + samt stöd för inmatning av lat/long. Även mobil sajt + Facebook stöd!

mvh
Fredrik
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ända sedan Svenska Akademien fick ensamrätt på att göra almanackor har det gått att köpa almanackor där solens och månens synlighet och faser finns angivna, samt även de övriga planeterna.
 

iBoat

Aktiv medlem
Appen "Star Walk" är inte dum. Man riktar iPad eller iPhone mot himlen och ser vad som finns dit man riktar den. Sedan är det bara att vrida sig runt himlavalvet och se vad som finns. Det går också att välja år, månad, datum och klockslag för att se var t ex månen befinner sig just då.
 

torkel_b

Aktiv medlem
Det var ett tag sedan jag skrev på Fotosidan men jag har ju gjort en bra pryl som riktar sig ganska mycket till fotografer som på enkelt sätt vill ha koll på solen.
Så ta gärna en titt på min urtavla Agenda12h för android wear os: www.agenda12h.com
Du får koll på det mesta vad gäller solen, månen, blå timmen, gyllene timmen samt dina kalenderhändelser.
1688379864374.png
 
ANNONS