Annons

Svart ram

Produkter
(logga in för att koppla)

Festfotografen

Aktiv medlem
du använder en förstorings-apparat som tar med hela negativet och även lite grann av den genomskinliga kanten på negativet.
Fungerar bara på vissa förstorings-apparater eftersom vissa maskar av negativet
:(
 

Petter Lind

Medlem
Du kan ta ut negativet och skruva upp kopieringsapparaten lite så att den kan lysa vitt ljus på en yta större än pappret.
Klipp ut en pappskiva lika stor som bilden(inte pappret utan bilden!) Täck över bilden som du redan har kopierat på pappret, du kanske får göra någon slags markeringar på pappret för att veta hur du ska lägga pappskivan. Lys sedan ett par sekunder på full bländare så ska det bli svart runtom pappskivan, dvs en vacker "sorgkant"...;)

Hoppas du fattar, blev lite rörigt, säg ifrån om du inte fattar vad jag menar så får jag försöka förklara igen...

Petter
 

påhittat

Aktiv medlem
På en annan diskution svarade jag:

"Du har säkert upptäckt att den övre av dina neg-masker i neg-hållaren är lite större än den undre!

På min Philips PCS 130 kan jag flytta ned den övre (större) metall ramen och ha den underst + sätta ett antinewton glas i den övre. Nu får jag hela negativet med den svarta ramen runt negativet! De två hålen för styr pinnarna tejpar jag för med svart tejp."

Om den del som har störst ram också har sk styr-pinnar så går det kanske inte (pinnarna tar i glaset). Då får du göra en egen ram i svart papper, med dem större ramen som mall och skär ut med vass skalpell. skrapa inte bort svarta färgen på metall-ramen!

Lycka till.
 

Soli

Aktiv medlem
En del negativhållare kan köpas i FF = Full Frame, dvs hela negativet + lite av den genomskinliga filmbasen får plats i öppningen. Ifall du inte har en sådan kan du fila ut din hållare med en järnfil. Det är ganska vanligt. En del tycker att den utfilade ojämna kanten är estetisk nog att ta med på fottopappret. Men vill du inte ha med kanten använder du din avmaskningsram så att den inte syns. För att få denna sortens svartram måste alltså hela negativet med på pappret. En del fotografer anser att hela bilden ska komponeras i kameran och att ingen efterbeskärning är tillåten. För att poängtera att de inte efterbeskurit bilden låter de den svarta ramen komma med på fottopappret.
 

Sara

Aktiv medlem
Följdfråga:

Kul med så mycket bra svar men jag har en följdfråga...
jag vill oxå ha med en svart ram, men med vitt utanför ramen. Men, "problemet" är det att jag vill ha den svarta ramen liksom suddig, den ska se lute sliten ut liksom...
Svårt att förklara, men jag har sett väldans många foton med såna ramar, inte så mycket här dock...
Tycker det är otroligt snyggt, ska försöka se om jag hittar nån bild jag kan scanna in o lägga här för o visa hur jag menar om ni inte hänger med...
Jag har hört att man ska fila på neghållaren (lilla masken), men jag vill ju inte alltid ha med hela negativet så hur sjutton gör jag då??

sara:D
 

Sara

Aktiv medlem
Oj, såg visst att det just kom in ett svar på det jag undrade, hann inte ens fråga först...skumt...
Iallafall, jättebra svar, men hur gör man nu då? om man inte vill ha med hela negativet...?
 

qlicken

Aktiv medlem
Hej där!

Ett sätt som jag tycker är bra är att skära ur den bildstorlek man skall kopiera i en svart kartongskiva.t.ex 30x40cm, skär ur bildstorlek 24x30, skär bort någon liten mm från innerskivan.
Lägg mallen på förstoringsapparatens bottenplatta
och fokusera in bilden som skall kopieras.

Lägg i ett 30x40 papper och exponera, tag sedan innerskivan och lägg den mot ena hörnet av mallen. så du får två små springor mellan mall och skiva, belys springan med en liten pennlampa, skifta sedan till den andra diagonalen och belys de andra två kanterna.

På det här sättet slipper du ta ur negativet ur negativhållaren och kan kopiera flera kopior efter varann, likaså kan du göra delförstorningar med samma utseende.

Ha dè...
 

Soli

Aktiv medlem
Joakim: Det är möjligt att denna negativram är utfilad. Men jag skulle snarare tro att det är en FF hållare. Kanten är mycket jämnare än den brukar vara om någon filat på ramen. Jag skulle gissa att bilden på din länk visar hela negativet inklusive en svart ram som kommit av att fimbasen runt bilden givits plats i negativhållarens öppning. Sedan har en avmaskningsram använts för att få den svarta ramen så smal. Snygg bild!
 
Skriva ut ram på tryckeri?

Hejsan allihopa!

Hoppas någon kan hjälpa mig med min fundering:

Jag vill också ha med ramen på negativet, men jag ska skriva ut bilderna på ett tryckeri. Hur gör jag när jag inte kan göra det själv i mörkrummet?

Det här är första gången jag ska fota med en hasselbladare, därav mina frågor! =)

Hoppas på svar!

//J
 

hmoss

Aktiv medlem
Det låter inte som något bekymmer alls. Bara instruera den som skall skanna in bilderna att ta med så mycket du vill. Repron hos tryckeriet har säkert en skanner som tar betydligt större filmformat.
 
ANNONS