Annons

Oskarp mask i två omgångar?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Jag läste en artikel om hur sportfotograferna på Sports Illustrated arbetar. Artikeln gav även exempel på hur efterbehandlingen av bilderna görs och det som överraskade mig var att de verkar lägga oskarp mask i två omgångar istället för en som verkar vara standard. I ett typexempel som gavs så sattes inställningarna till (antar tryckbar upplösning ca 300 dpi även om det inte stod) - Steg 1: Amount:150 Radius: 0,6 Threshold: 0 - Steg 2: Amount: 300-500 Radius: 0,6 Threshold: 0.
Är det någon som prövat detta? Och vad skulle fördelarna i så fall vara i jämförelse med att applicera masken en gång fast med kraftigare mått?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tycker det låter väldigt mycket. Canon har gått ut med rekommendationer för 1D-serien att omedelbart efter konverteringen från RAW, dra på med 300% 0,2 för att få bort low-pass filtrets något mjukgörande effekt. Efter redigering och allt annat jox, så skärper man bilden efter ändamål. Själv har jag lärt mig att man bör ha upplösning/200=radie, vilket innebär 1,5 och sedan måttlig mängd 100-150% för utskrift. För webbruk skärper jag 0,4 100-200%. Detta är vad jag använder och det blir bra. För tryck (alltså inte utskrift) så får tryckeriet skärpa själv.
 
ANNONS