Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beutylight???

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Hör hela tiden från de bästa fotograferna att man "måste" använda en beutylight vid fotograferingar av personer för de absolut bästa reklambilderna.
Hörde det senast idag när vi gjorde en plåtning för ett känt band: Va, har ni ingen beutylight?

Vad är en beutylight?
Har förstått att det är någon sorts lampa med "magiska" strålar som tar gömmer rynkor m,m.

Verkar vara ett jäkla hyss, hyss om denna produkt från de som använder det!

Någon som vet var man hittar en eller vad det är för sorts lampa?
 

pej

Aktiv medlem
Nu är jag knappast kungen av porträttfoto men jag har fått för mig att en ''beauty light'' är samma sak som en Mola.

Om jag har fel så lär väl någon rätta mig illa kvickt :)
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Jepp.

Länken i Pej's inlägg visar en typ av beauty light.

I stort sett är det en stor reflektor som bara släpper fram indirekt ljus. Allt direkt ljus studsar tillbaka i reflektorn.
Vanligast är det med vita reflektorer, jag har en sån och den är heeelt "magisk"... nja. den ger ett fint och mjukt ljus som samtidigt är riktat. Det finns tydligen reflektorer som är silverfärgade också. Ska tydligen vara lite mer kräm i ljuset med en sån. Har inte själv sett nån.

Jacob vP
 

steinick

Aktiv medlem
Profotos mjukljusreflektor (50 cm diameter) finns både i vitt och silver. Den kan användas med eller utan raster för ytterligare kontroll av ljuset.
 

Northern Star

Aktiv medlem
Tackar för tipsen.
men....


Har fått för mig att det är en lampa som man använder som extrautrustning tillsammans med blixt?
Vet att man använder beutylights i samband med rockvideoinspelningar.

Är jag helt ute & seglar?
 

steinick

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Vad skiljer detta ljuset från ett paraply?
Paraplyljuset är mer oriktat än ljuset från en "beauty dish" eller en bouncer. Citat från Profotos katalog:

"Den vita mjukljusreflektorn, som även kallas "The Beauty Dish", ger ett mjukt ljus som är lätt att styra. Mjukljusreflektorn är avsedd att ge karaktärsljus vid porträttfotografering. Men den är också utmärkt för en lång rad användningsområden, från fotografering av procdukter med starkt reflekterande ytor till tagningar av arkitektur- eller växtdetaljer. Är också ett distinkt alternativ till vanlig sorfboxdiffusering."
 
ANNONS