Annons

Olika antal pixlar på resultatet i RawShooter och Capture One

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag har sedan tidigare framkallat massor med RAW-bilder med det lilla trevliga programmet RawShooter. Nu provade jag också att använda Capture One.

Det är lite lustigt, men från samma RAW-fil får jag olika resultat - med antalet bildpunkter i färdig framkallad jpg-fil! Båda programmen inställda på 100%.

2345x3519 - RawShooter
2332x3504 - Capture One

Inte mycket skillnad men ändå så pass stor att jag märkte den då jag jämförde resultaten och såg att bilderna rörde sig i förhållande till varandra så jag växlade. Okay, det är mindre än en halv procents "förlust" för Capture One och det kan jag leva med, men fenomenet var lite roligt att upptäcka.

Har ni andra också märkt att man får olika resultat på det här viset?
 

interpix

Aktiv medlem
Jag stötte på samma fenomen med Pentax PhotoLab och Rawshooter(tror jag det var) men det är ju roligare om det fler och inte färre pixlar.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Det finns information i våra råfiler som vanligtvis kastas bort. Thomas Knoll, en av photoshops grundare, tog för något år sedan fram ett litet program som tog fram hela bilden, alltså även de yttre bildpixlar som normalt kastas bort av någon anledning. Michael Reichmann (http://www.luminous-landscape.com/) skrev om det. Det var ett en liten kul lösning på ett obetydligt problem. Jag kan inte hitta länken nu men jag ska leta vidare när jag kommer hem.

Mankan

update: Jag hittade hans artikel med länken till programmet http://www.luminous-landscape.com/contents/DNG-Recover-Edges.shtml
 
Senast ändrad:

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Tack Magnus!

Det var en bra artikel som du länkade till. Den gav delvis svar på min undran. Fast varför klarar ett program att få fram mer pixlar än ett annat? Det är ju som sagt det som jag undrar över. Frågan borde kanske riktas till någon programtillverkare.

Jag har sett att det blir skillnad om jag fotar samma bild med RAW + JPG inställt på kameran. Då hoppar bilden lite pga av storleksskillnad.

I och för sig ger artikeln svar på varför specifikationen på min Canon 20D ser ut så här.

Max resolution 3504 x 2336
Effective pixels 8.2 million
Sensor photo detectors 8.5 million

Med RawShooter får jag alltså större upplösning än vad specifikationen säger. Okay, big deal!

Jag ska prova "DNG recovers edges" bara för att se vad det gör, men de där sista punkterna spelar ju ingen större roll egentligen. Total försvinner det "bara" 78382 punkter eller lika mycket som en en bild på 280x280 punkter eller 1% av min totala bild. :)

/Thomas
 
ANNONS