Annons

Utfretta bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodor Möller

Aktiv medlem
Jag tycker att det är för mycket snack om utfretta och mörka partier i bilder!

Visst måste vi våga ha lite dynamik och tillåta ytterligheter i våra bilder.



Tedde
 

Anders Östberg

Guest
För mycket snack? Varför startar du en ny tråd om det då? ;-)

Skämt å sido, jag tycker det skiljer från fall till fall om urfrätta partier förstör en bild eller om det fungerar. Mörka partier tycker jag det som regel är mindre problem med, det ser inte lika "fult" ut som urfrätt kan göra och drar inte blicken till sig som en vit yta.
 

Anders Östberg

Guest
Coolt vet jag inte, men just i den bilden så fungerar det ju med pastellfärgerna runt omkring.
 

Teodor Möller

Aktiv medlem
Det är det jag menar.

Man kommenterar och påpekar även om det hör till bilden!

En del bilder blir allt för tillrättalagda så dom blir tråkiga!

Det finns ju dom som använder det som ett medel för dynamik och det ger ofta liv i bilden om det har rätt balans.
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Teodor Möller skrev:
Det är det jag menar.

Man kommenterar och påpekar även om det hör till bilden!

En del bilder blir allt för tillrättalagda så dom blir tråkiga!

Det finns ju dom som använder det som ett medel för dynamik och det ger ofta liv i bilden om det har rätt balans.
Då får man väl svara den som kritiserar att det var "by design" och ska se ut så.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Om motivet inte tillåter icke utfrätta partier och man inte ids pula med HDR teknik. Är det då OK att låta högdagrarna blekna för att viktigare detaljer skall bli korrekt?
 

xandx

Aktiv medlem
Tja utfrättning kan jo som ni säger vara en effekt och en besvärlig bieffekt.

Normalt vill man att bakgrunder som är vita skall vara utfrätta vid produktfotografering inte alltid men för att tex en mörk produkt skall komma fram, ibland har man inget val?

Här är en svår konsertbild lokalen var mörk ljuset kom bakifrån, blixtar var förbjudna och man fick inte stå framför henne och fotografera så det blev telen med ISO1600 handhållet :)

Hur som hellst det blev utrfrätt på gitarren med ljusblänk jag vet inte, jag retar mig lite på den men eftersom det var svårt att få bilden skarp så blev blänket en blickfång som *kanske* får betraktaren att inte se oskärpan :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/841229.htm?set=lp
 

Anders Östberg

Guest
Ett sådant litet ljusblänk tycker jag inte alls stör, det är värre med större ytor. Här blev det mer en snygg effekt tycker jag.
 
ANNONS