Annons

Från Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vad jag skall lägga mitt inlägg, men jag vrider det som en köpfråga och hoppas jag kommer undan med det.

Men det började med att jag köpte en Minolta A1, en riktigt usel kamera med dålig bildkvalité. Så tyckte i alla fall jag och trots flera bildbevis fick jag veta att det troligen inte var nått fel på min kamera utan att det troligen var mer fel på mig som fotograf. Dock lämnade jag in kameran på service och bad dem kolla på CCD och på fokus, när jag fick till baka kameran fokuserade den bättre men det var samma gamla CCD kvar.

Nu helt plösligt blev problemet 100 ggr värre, samma ränder som jag tidigare sett gå över bilden när jag använde högre ISO tal syns nu tydligt. Någon påpekade då att detta är ett känt fel och att man skulle ha fått det fixat gratis om man lämnade in kameran för en tid sedan.

Suck och stön, det är med andra ord hopplöst för mig att få den fixad och en reparation har jag hört tar mellan 4 till 5 månader, det blir med andra ord att köpa en ny kamera.

Jag vill ha en SLR, men det blir för dyrt trots att det är billigt. För när man köper en SLR får man ofta med ett mediokert objektiv och vill man köpa ett dugligt Zoom objektiv hår man oftast lägga ut mer än vad kameran kostade. Kvar är då faktum att jag gillade min A1 på grund av design och funktion och där med funderar på nått liknande.

Så vad kan ni tänka er att rekommendera mig om jag nu vill gå från min A1, jag är som sagt en smula skeptisk till KonikaMinolta och jag älskar att köra på manuellt och vill ha en duglig zoom.

Alla prisklasser är okay, men jag vill inte ha någon mini kamera utan den skall hälst kännas som en riktig kamera som man kan hålla i ett kamera grepp. Använder kameran CompatFalsh är detta ett plus då jag har mycket CF-ram, men detta är heller inget krav.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om du nu fortfarande trivs med A1 som kameratyp och inte nödvändigtvis behöver/har råd med en systemare...

Du kanske vill köpa min A2 som jag numera inte använder sedan jag köpt en DSLR?
 

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Som sagt så kan ett liknande erbjudande bero på priset och en Minolta A2 kan vara av intresse om den har ett fördelaktigt pris. A2 kom ju redan 2004 och där med har den nått år på nacken och det finns kanske andra nya kameror på marknaden som kan vara ett bättre köp trots ett lite högre pris plus att man får 2 till 3 års granti på köpet.

Sänd ett Mail så får vi se om det kan vara av intresse.
 
ANNONS