Annons

Min d70 har vattenfyllts

Produkter
(logga in för att koppla)

junglebum

Aktiv medlem
Hjälp mig snälla
Fick precis mitt Fantasea undervattenshus och var ute för tredje gången när ett spänne gick upp o huset vattenfylldes (inte helt ½ kankse) jag tog snabbt upp huset ur vattnet tömde det så mycket det gick. Tog mig iland och nu har jag plockat ut allt ur d70 batterier o minnes kort. Alla luckor är öppna , vet inte vad mer jag kan göra. Det finns vatten i linsen och i sökaren.

Shit va jag e klumpig och hatar mig själv just nu.

Några tips någon?
 

HenrikHansen

Aktiv medlem
*snyft*

Lämna till en verkstad fortare än kvickt hade nog jag gjort.

Risken är ju att det blir cp-dyrt bara.

Tilläges bör att jag inte har någon erfarenhet i vattenfyllda kameror. :)
 

junglebum

Aktiv medlem
Jag är Kenya till den 16 april

Jag just nu i Kenya till den 16 april så det blir lite svårt att lämmna in den. Men ska kolla om Nikon har något service ställe här.
 

red-top

Aktiv medlem
Antar att det inte var i saltvatten - isf är det ju bara att fortast möjligt kasta kameran i sötvatten och skölja så gott det går, byta vatten flera gånger - och ta med den till sme'n i hinken...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

ulso

Aktiv medlem
Är det saltvatten som kommit in i kameran? Saltvatten bör sköljas bort för att minska risken för rostangrepp. Efter sköljning med sötvatten bör kameran torka på luftigt/torrt ställe.

Hans hann före. /Håller inte med om att ha den liggande kvar i vatten./
 

wikman

Aktiv medlem
Saltvatten är tyvärr nästan helt omöjligt att överleva.
Den kan fungera till och från efter att man sköljt ur den med sötvatten och torkat i en ugn med luckan på glänt och 40grader i 24timmar.

Bara att köpa ny säger jag, hoppas försäkringen täcker lite.
 

lukin

Aktiv medlem
Reklamera

Finns ett ärende från Allmänna reklamationsnämnden där försäljaren av ett UV-hus ålades att ersätta kundens kamera då det sprang läck.
 

Ingvar

Aktiv medlem
Mitt trista svar är att man alltid bör ha två kamerahus med sig på dyra och exotiska resor. Försök hitta någon som kan sälja dig en D70 via nätet och be dem skicka ned den med FedEx eller via en charter om du kan fixa en sådan kontakt.

Saltvatten = stor sannolikhet att kameran är körd.

Fy vad jag tycker synd om dig!

/Ingvar
 

red-top

Aktiv medlem
ulso skrev:
Hans hann före. /Håller inte med om att ha den liggande kvar i vatten./
Nä - om det är dagsresor till närmaste akutmottagning, så är det måhända bättre att lägga den i plastpåse och låta kamerateknikern plocka isär den och ta hand om fukten. Enklare också än att ha en fylld vattenhink som handbagage på flyget...
Men att själv torka den med ugn eller hårtork tror jag är vanskligt. För att undvika tex kalkbeläggningar i elektroniken från hårt vatten tror jag, att slutsköljning bör göras med avjoniserat vatten och/eller apotekssprit. Men därom vet en kameratekniker bättre - någon i tråden..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 

junglebum

Aktiv medlem
Så här har jag gjort

Jag sköljde kameran i sötvatten och sen i läkarsprit. Nu står den på balkongnen i fullt solljus och torkar det är 30 grader varmt och 80% luftfuktighet här nere så den borde torka ut ganska snabbt i solen.

Antagligen kommer den inte funka mer men jag försöker vara optimistisk. Som tur var har jag en kollega som snart kommer ner. Jag får ta o köpe en begagnad d70s och be honom ta med den ner.

Någon som har en d70s som de snabbt vill bli av med till ett vettigt pris?
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Hej!

Ville bara önska dig ett stort lycka till!!!!
Jag hoppas verkligen du får liv i den!

Du kan annars kolla lite i tråden som ja deltar i gällande en Badad EOS 350. Fick många bra tips där, dock har jag inte hunnit testa dem än...

Men som sagt, jag lider med dig!
Alla lyckönskningar jag kan ge!!!

Hälsningar,
Peter
 

Edvin88

Medlem
har inte fantasea en dränkningsgaranti under det första året? kolla upp det så kanske du får ett nytt hus och ev. objektiv gratis
 

junglebum

Aktiv medlem
Edvin88 skrev:
har inte fantasea en dränkningsgaranti under det första året? kolla upp det så kanske du får ett nytt hus och ev. objektiv gratis
Det är sant, men det kommer jag inte hinna få förens jag kommer hem i april. Jag behöver kameran nu. Ska ut på safari, simmma med delfiner och valhajar så jag MÅSTE ha en kamera här nere a.s.a.p.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Vänta så länge som möjligt innan du provar att starta den, själv lät jag kameran torka inomhus över en vecka(sötvatten). Innan du sätter i batterierna kan du prova att vrida alla omkopplare ca 10 gånger för att få bort eventuell oxid.
 

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Om det nu är så att kameran klarar sig. Så är det ju jäkligt bra! :) För då vet du ju vad kameran klarar av om något liknande skulle hända igen! ;)
Jag ska titta runt lite efter en d70s, men vill du ha beggad lr ny?
 

morfius

Aktiv medlem
Oavsett om kameran skulle hoppa igång om en vecka eller så, eller om det hela går att få på garanti eller försäkringen. Så är nog det enda svaret och tipset som kan ges. KÖP EN NY D70 ASAP.

Baserat på egen erfarenhet av läckage på ett UV-hus, så finns det ingen anledning till att vänta och se om det löser sig. Du befinner dig på ett ställe där du inte har tid att vänta.
:eek:(
 
ANNONS