Annons

Snöflingor!!

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Coolt ! Tänkte faktiskt på detta när jag var ute i julas och åkte pulka i lätt snöfall iklädd en svart jacka. Då såg man verkligen hur vackra snöflingorna var när dom landade på jackärmen...

***
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har jobbat en hel del med mikroskopi. Jag tror inte det är särskilt svårt att ta bilder på snöflingor, förutsatt att man har tillgång till ett optiskt mikroskop av hög kvalité. I avancerade mikroskop finns det många sätt att belysa objektet (ljusfält, mörkfält, polariserat, interferenskontrast, osv.), vilket ger stora möjligheter att skapa vackra bilder. Skulle tro att det räcker att fånga upp snöflingor på ett objektglas som man håller kylt. Sen är det bara att trixa med mikroskopets alla inställningar.

För fotoamatören är det svårare, men knappast omöjligt. Fånga bara upp snöflingor på en kall glasskiva. Hög förstoringsgrad kan man fixa t.ex. med "stacked lenses", dvs. ett bakvänt objektiv monterat på ett annat objektiv. T.ex. en bakvänd 50mm-glugg på en 135mm-glugg, det ger ungefär skala 2,7:1. Sen får man experimentera med belysning från olika riktningar. Blixt med TTL-kabel är att rekommendera.

Mer om "stacked lenses" finns här.
 
Senast ändrad:
ANNONS