Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jänkarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleCapa

Aktiv medlem
Är det bara jag som tänkt på detta eller hur får jänkarna sina bilder att se ut som "Disneyfärger"?
De kan inte bara fläska på med färgreglaget det har jag provat och det funkar inte.
Likaså japanska bilder ser ofta ut som det precis slutat regna.
Inte kan det väl vara så att det är "brighter over there" eller att det ständigt har slutat regna i Japan?
 

Jewster

Aktiv medlem
Menar du specifikt bilder tagna i USA och Japan, eller bilder tagna av Jänkare och Japaner?
Har aldrig upplevt detta du talar om så jag förstår inte riktigt din fråga.
/jer.
 

Bluesman

Aktiv medlem
Med analog film (och på 70-talet i a f) så var det nog så att Kodak byggde en film med ett speciellt färgstick i som sades passa den amerikanska smaken bättre. Nu minns jag inte om det var blått eller rött, men det var en viss skillnad på USA-film och resten-av-världen-film. Nån av dom gamla uvarna får dementera eller bekräfta, jag kan minnas fel (det har hänt :) ).

Så nog har du en poäng - jänkare vill(e) nog ha sina färgbilder lite annorlunda. Inte konstigt om dom fortsätter i samma stil nu, med pixlarna.

/R
 

LittleCapa

Aktiv medlem
Kodak valde gräset!

En kollega påstod för en himla massa år sedan att Kodak hade valt grässort i Honolulu på nåt ställe de hade Hula-hula uppvisningar för turisterna och natyrligvis sålde Kodakfilm i kiosken intill. Sant eller inte vet jag inte men det låter tillräckligt hysteriskt amerikanskt för att vara sant.
-Ska kolla vad Mattias har att berätta, han brukar ha koll på läget, trots 30 år i yrket så kan man aldrig lära sig för mycket.
Funderar på att göra en liten test, tänkte lägga upp två likadana bilder till försäljning på Flickr eller nåt, en anpassad till "amerikanska" färger och en med "mina" färger. Kan vara ett kul experiment.

Sen kan man ju undra vad som är "svensk normalfärg". Färgtemperaturen skiljer en hel del mellan olika delar av Sverige.
 
ANNONS