Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betr: Kommentarer.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Tycker mig ha märkt att väldigt många är missnöjda över att de får för få kommentarer i Bildkritikpoolerna. Själv har jag givit 325 kommentarer mer än jag mottagit. Skulle man kunna tänka sig ett system där den som de senaste 30 dagarna givit 10 eller 20 kommentarer mindre än han själv fått, på något sätt stoppas från inkommande kommetarer tills dess han/hon kommit ifatt? Tekniskt sett vore det ganska enkelt att ordna. Kan det vara en bra idé?

undrar
Bengt Sändh
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag tror inte det. Alla kan inte ge "ordentliga" kommentarer (vad är vitsen med att bara säga att bilden är vacker) plus att om man tvingar fram kommentarer, så tror jag att kvalitén skulle sjunka på kommentarerna också.

Jag har dock ingen lösning på problemet, kanske att man inte får lägga mer än två bilder för kritik per vecka kommer göra det hela bättre.

/ Marcus
 

Benganbus

Aktiv medlem
Bengt Sändh skrev:
Tycker mig ha märkt att väldigt många är missnöjda över att de får för få kommentarer i Bildkritikpoolerna. Själv har jag givit 325 kommentarer mer än jag mottagit. Skulle man kunna tänka sig ett system där den som de senaste 30 dagarna givit 10 eller 20 kommentarer mindre än han själv fått, på något sätt stoppas från inkommande kommetarer tills dess han/hon kommit ifatt? Tekniskt sett vore det ganska enkelt att ordna. Kan det vara en bra idé?

undrar
Bengt Sändh

Hej Bengt
tycker inte man skall "byta samlarbilder"... ;)

En bra bild får alltid kommentarer, så tror jag att det fungerar.

Och ifall man inte får någon kommentar...tja ;)
Kanske be polarna kommentera! ;)
Och sådant sker ju redan av olika anledningar.

Vill nog påstå, efter att ha tittat på statistiken på FS under en tid, och målsättningen,
att FS är mera en community/träffpunkt för kameraägare, än en fotokonstnärlig sida.

Det tror jag man skall ha i minnet.

/Bengan
 

Arne S

Aktiv medlem
Re: Re: Betr: Kommentarer.

Benganbus skrev:
En bra bild får alltid kommentarer, så tror jag att det fungerar.

Ingen kritik mot dig Bengan, men jag tror att det synsättet är ett av problemen. Har man inte tagit en bra bild ska den inte kommenteras. Egentligen är det väl tvärtom, det är de halvbra/dåliga bilderna som är i störst behov av kommentarer så att man kan utvecklas som fotograf. Och självklart...även bra bilder skall kommenteras för att bekräfta det som är bra.

Som sagt, ingen kritik mot dig. Jag tror du är erfaren nog att hantera det...;)


Jag tror att vi nu ska vänta en tid och se om begränsningarna av uppladdade bilder ger någon effekt. Det är ju bara någon dag gammalt.

/Arne
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Håller med Arne. De flesta av mina kommentarer är tips på hur halvskapliga bilder kan bli bättre. Självklart är det inte meningen att endast bra bilder skall kommenteras. Här rör det sig om bedömning och inte berömning. För övrigt finner jag att jag inte hängt med. Hade ingen aning om att man infört begränsnig i antalet uppladdade bilder. För övrigt har detta aldrig varit något stort problem för mig men jag tänker på dem som klagar över att aldrig få en bild bedömd. Anar att det finns många som åker med för att få sina bilder bedömda utan att själv bedömma andras.

Keep swinging
Bengt Sändh
 

epep

Aktiv medlem
En intressant aspekt är att fotosidan nu ändrat reglerna för kritikforumen. Tyvärr har de även ändrat reglerna för de personliga albumen i riktning mot att få fler att betala, dvs än större begränsningar vad avser icke betalandes möjligheter att lägga upp bilder.

Fotosidan verkar börja förvandlas allt mer från en fotogemenskap till en kommersiellt driven sida. Jag förstår att de som driver sidan måste få in pengar för drift och tid som lägges ned. Sidan är dock inte direkt fri från reklam och det finns ett stort antal betalande medlemmar.
Nu smyger man dessutom in förändringar för att göra sidan mer kommersiell, som den ovan, under förevändning att det har med antalet kommentarer på kritikforumen att göra.

Sorgligt nog kommer vi inte kunna få någon svensk konkurrent till fotosidan, då fotosidan är så totalt dominerande.

/erik
 

Britt-Inger

Aktiv medlem
Jag hoppas jag får kommentarer på min bild oavsett om det är kritik eller beröm. Det är alltid roligt oavsett vad det blir. Kritik är bra.
 
ANNONS