Annons

Publicering i AB-puls utan namn.

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med, eller iallafall få råd om vad jag ska göra. Det är så att jag fotograferar till en klubb i Stokholm, gästerna bl a. Dessa läggs sedan upp på klubbens hemsida för allmän beskådan.

Bilderna får jag inga pengar för, eftersom det är några kompisar som driver klubben. Nu är det så att några av dessa bilder har publicerats (med samtycke) i aftonbladets bilaga puls. Enda kravet var att mitt namn skulle stå med bland bilderna. Detta har aftonbladet inte lyckats uppfylla. Själva publiceringen var alltså inte olovlig, men dock har det skett ett uppenbart brott mot den muntliga överenskommelse som skett mellan klubben och aftonbladet.

Frågan är vad jag gör nu. Jag vore väldigt tacksam för råd.

MVH Felix Rådberg
 

felle

Aktiv medlem
Ok, frågan har utvecklats lite.

Jag har blivit erbjuden kompensation av klubben, men i vilken storleksordning skulle kompensationen vara om man kontaktade aftonbladet (för att ha publicerat utan namn)?
 

walter-g

Aktiv medlem
Ettusen kronor efter skatt tycker jag är rimligt.Dom var nämligen skyldiga att namnge fotografen,om ni inte kommit överrens om annat.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
BLF, bildleverantörernas förening, har en prislista som de flesta tidningar följer och som är bra att hänvisa. När tidningen dessutom inte frågat om lov eller anget by-line som i detta fall ska priset upp ytterligare.
 

felle

Aktiv medlem
Alltså, bilderna hade tillåtelse att publiceras gratis, dock inte utan mitt namn som by-line. Ska man hänvisa till samma lista iallafall?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är mycket viktigt att man håller hårt på att tidningarna ska fråga först och dessutom skriva ut by-line. Ett sätt är ju att direkt låta bildchefen föreslå en summa. Det kanske räcker.
 

felle

Aktiv medlem
Som jag har förstått det har många tidningar register på tidigare publicerade bilder. Det skulle i det här fallet betyda att mina bilder är arkiverade men inte under mitt namn, om jag inte har fel. Ännu ett skäl att kontakta Aftonbladet.

Jag tänkte iallafall kontakta bildchefen och den ansvariga för bilagan puls via mail imorgon.
 

Peter.H

Aktiv medlem
Tidningarnas policy är att alltid ha med by-line, i den mån det finns namn på fotografen som tagit bilden.

Utelämnas namn, så har man rätt till dubbel taxa av publicerad bild.

Detta har hänt mig många gånger, och mina erfarenheter, är att man följer ovan nämda praxis, utan att knussla.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Du kan ju äska om skälig ersättning för utebliven byline. I BLF:s fall innebär ju detta ett påslag på 100% av bildpriset.

Dvs det du yrkar i ersättning för utebliven byline är det pris som en sådan bild betingar enligt BLF. Multiplicerat med antalet bilder.

Rör det sig om mindre bilder (ej halv eller helsida) bör du (enligt BLF:s tariff) utan att skämmas kunna kräva 1000 kr per bild (som 1999 var ett ungefärligt riktpris). Moms tillkommer.


Lycka till!
 
ANNONS