Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Om-1

Produkter
(logga in för att koppla)

bmw

Medlem
Hej,
Finns det någon som kan beskriva denna kamera för mej, tillsammans med ett Zuiko 50 mm 1,8 objektiv.
Jag har aldrig använt en OM-1 förut, och nu står jag i beråd att köpa en. Jag tar gärna emot synpunkter från ägare eller tidigare ägare. Vad är fördelarna/nackdelarna? Är den pålitlig?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
bmw skrev:
Finns det någon som kan beskriva denna kamera för mej
Pålitlig, liten, smidig, enkel, robust, snygg är nyckelord jag tycker passar OM-1. Det enda jag inte är så förtjust i är sökaren som inte känns lika ljusstark som på moderna kameror. I övrigt har den vad som krävs.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag antar att du kanske redan känner till att den är helt manuell. I sökaren har man en visarnål som talar om när rätt kombination av slutartid och bländare är för den rådande ljussituationen. Har själv haft en och den är riktig trevlig att fota med.
Det finns sedan en hel del tillbehör i form av sökarskivor, winder, motor mm. Spegeluppfällning finns dessutom.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
larsaz skrev:
Håller med Jim i det mesta men tycker väl inte att sökaren är så ljussvag, snarare ngt kontrastlös.
Jo, det har du rätt i. Det var en mycket bättre beskrivning. Man ser allt tydligt i sökaren men det är lite dassig kontrast som gör fokuseringen knepig.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jo, den räknades som den ljusaste på marknaden när den kom, den är mycket ljus i mina ögon men som sagt kontrastlös. Jag har dock bytt mattskiva på min & då blev den ngt bättre.
 

lukin

Aktiv medlem
Det är en underbar liten kamera. Det största problemet kan dock vara batterier till ljusmätaren, eftersom den är gjord för kvicksilverbatterier som inte får säljas längre.

Dock kan man bygga om kameran för moderna batterier, eller använda zink-luftbatterier (som finns att köpa på exempelvis www.lpfoto.se) eller beställa en liten adapter som justerar spänningen från ett mindre batteri och passar i batterifacket.
 

.Z.

Aktiv medlem
Ang. Zinkluftbatterierna så har jag 2 sådana & tycks ha för mig att jag läst att man behöver ta upp ett litet hål i batterilocket eftersom dessa behöver luft, stämmer det eller?
 

jhk

Aktiv medlem
Om-kamerorna är osedvanligt väl dokumenterade på nätet. Se framförallt "the Olympus SLR FAQ" på http://brashear.phys.appstate.edu/lhawkins/photo/photo.shtml

Eller kolla http://www.zuiko.com/ (här hittar du också hur man kan fixa batteriproblemet samt problemet med taskiga tätningar (som i och för sig inte är så farligt dyra att få bytta på verkstad). Tätningarna är i någon form av skumgummi som brukar ha förvandlats till en gägga på gamla Olympusar (ingen aning om det gäller andra kameramärken med).
 

.Z.

Aktiv medlem
Om du menar spegeldämparna (dom är gjorda av ngt skumgummiliknande) så är det vanligt på många gamla kameror (om dom nu har sådana), är nog bara för att det finns så många gamla OM-1or kvar som man sett det oftare på dem. Kameran går att använda utan dem men blir något högljuddare, möjligt att spegelrekyleffekten blir lite större också. Problemet är att dämparen kan gegga ner spegeln. Jag har sett många gamla 1or & faktiskt inte stött på nåt annat problem med dem än att några haft defekta ljusmätare. Spegeldämparna går oftast att fixa själv.
 
Senast ändrad:

lukin

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Ang. Zinkluftbatterierna så har jag 2 sådana & tycks ha för mig att jag läst att man behöver ta upp ett litet hål i batterilocket eftersom dessa behöver luft, stämmer det eller?
Jag har inte provat själv, men jag har också läst. Å andra sidan drar fömodligen mätaren extremt lite ström, så den lilla luft som behövs kanske hittar in ändå? (batteriets kapacitet blir sämre om det får för lite luft)
 

Malaka

Aktiv medlem
Zink-luft batterierna har oftast två hål på undersidan. Dessa är ofta täckta med en bit tejp och när man tar bort denna aktiveras batteriet. Om man vill kan man låta ett av hålen vara övertäckt så får man en något längre hållbarhet och en något lägre spänning.
MVH Erik Å
 

lukin

Aktiv medlem
Malaka skrev:
Har du någon spänning på batteriet utan hål då?
Jag antar det. Jag läste om nån annan kamera där man kunde använda hörapparatsbatterier, och då rekommenderades det att man tejpade för vissa hål på batteriet för att det skulle räcka längre.
 

jhk

Aktiv medlem
larsaz skrev:
Om du menar spegeldämparna (dom är gjorda av ngt skumgummiliknande) så är det vanligt på många gamla kameror (om dom nu har sådana), .....KLipp-klipp......
Inte bara där. Det är framförallt runt bakstycket så de släpper in ljus. Sen har jag läst att det även blir i prismahuset så det kan skada prisman. Syns på bild på http://www.zuiko.com/1TECHPAGE.HTML

Jag har råkat ut för det (bakstycket) på två OM2:eek:r och en OM10. Undrar om det inte är på väg på min 4:a med...
 
ANNONS