Annons

Riktiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.nee

Medlem
Hej. Jag har köpt mig en d200 med 18-70 mm nikkor DX-zoom i dagarna och njuter i fulla drag av att fota. Bilderna blir väldigt fina om man ställer om alla färginställningar till "vivid" osv, men ibland vill man återge exakt den färg som föremålet var.
Oftast går detta utmärkt i bra ljus, men när jag fotade nu i eftermiddags inomhus när det var mulet ute kunde jag inte riktigt få till en blå-lila nyans på en filt jag fotade. Jag försökte att på alla sätt ändra vitbalansen: alla förinstallningar, variation av Kelvingrader, kalibrering med vitkort osv, men det blir alltid ANINGEN för litet lila.

Jag provade med variation av iso, slutartid, bländare och exponeringsfix: inga förbättringar.
Jag ändrade från sRGB till AdobeRGB. Det funkar inte. Inte heller diverse ändringar i färgschema och kontrast hjälpte speciellt bra.

Med blixt fick jag också samma resultat.

Är det så att man helt enkelt inte kan få saker i rätt färg i konstigt ljus?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Allt går

det går garanterat men kan ibland kräva en del efterarbete och rutin. Liksom att olika filmer visar vissa färger på ett sätt man uppfattar fel är det likadant med olika digitalkameror. Prova att göra något så enkelt som att gå in och sänka mättnaden och ändra nyans för olika färger (t.ex ändra nyans och mättnad för blått och kanske magenta) I PS Funkar det bra då den blå nyansen hos blåsippa blir alltför röd/lilaaktig. Jag drar då nyansreglaget åt det blå hållet och vips så hittar jag rätt färg hos sipporna) Gå in i blått på nyans/mättnad och testa. Jag tror det funkar perfa.
 

stefohl

Aktiv medlem
simon.nee skrev:

Oftast går detta utmärkt i bra ljus, men när jag fotade nu i eftermiddags inomhus när det var mulet ute kunde jag inte riktigt få till en blå-lila nyans på en filt jag fotade.
Jag kan misstänka att din färg ligger utanför det färgomfång som sRGB kan hantera. Fotografera i råformat och konvertera bilden till Prophoto RGB.

Stefan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tror jag inte.

Råkar tämligen ofta ut (vid naturfoto) för att kameran registrerar vissa färger fullständigt fel. Tror detta har att göra med växtfibrers/växtfärgämnens olika förmåga att reflektera olika våglängder av ljus. Har alltid lyckat korrigera detta i efterhand inom färgrymden s-RGB.
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Tror jag inte.

Tonyeagle skrev:
Råkar tämligen ofta ut (vid naturfoto) för att kameran registrerar vissa färger fullständigt fel. Tror detta har att göra med växtfibrers/växtfärgämnens olika förmåga att reflektera olika våglängder av ljus. Har alltid lyckat korrigera detta i efterhand inom färgrymden s-RGB.
Det beror på att en digital sensor är väldigt känslig för IR-ljus. Därför använder tillverkare ett IR-filter, som ska ta bort dessa våglängder. Vissa tillverkare, som t ex Nikon, har valt att använda ett ganska svagt filter, som släpper genom en del IR-ljus. Det gör att när du fotograferar objekt, som tex växtlighet, som reflekterar mycket IR-ljus, kommer färgerna att bli lite annorlunda än de du såg.

En lösning är att ha ett extra IR-filter på objektivet, som t ex Leica M8 använder.

Stefan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kombination

Japp! Och detta i kombination med att vissa tillverkare (t.ex Canon som jag använder) inte jkan hantera röda nyanser på ett rimligt sätt gör saken än svårare. Även gröna nyanser har canopn svårt för då dessa blir alltför gula. Tycket att det gröna problemet är svårare att hantera och jag har ännu inte hittat någon bra allroundjustering för detta . Även MkIII lär ha detta problem enligt tester i fototidningar.
 

simon.nee

Medlem
Finfina tips snabbt!
Jag ska prova imorgon när jag kan rekonstruera ljuset något sånär.
Att ändra till raw verkade inte lösa mitt problem, men det kanske berodde på att andra inställningar var fel just då.

Imorgon provar jag att:
*sätta kameran på raw
*ändra nyansen (fast jag vet inte riktigt vad graderna står för i menyn).
*vitbalansjustera med nåt vitt på platsen.
*ev. ändra exponeringsjusteringen

Om det inte funkar får jag helt enkelt nöja mig med att inte få 100% rätt nyans på min filt, vilket jag kan leva med om det inte går.

Vidare (eftersom ni verkar kunniga) undrar jag hur farligt det är att jag fått några små runda fläckar på objektivet som är oljefärgade. Är de där beroende på att jag blåste bort damm en gång litet oförsiktigt (och antagligen råkade spotta lite)?

Vilka inställningar använder ni på "optimera bild"? Har ni uvfilter på objektivet? :p mycket frågor.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Kör exponeringjustering och kostrastjustering( nivå och eventuellt kurvjustering) samt grundläggande färgmättnad och skärpa i eventuellt rawprogram. Överför bilden (i helst 16-bitarsläge) till PS. Gå där in i nyans/mättnad och prova dig fram. Kan du göra allt detta i din raw-hanterare så gör det där (Olika raw-program klarar olika mycket saker).
 

stefohl

Aktiv medlem
simon.nee skrev:
Finfina tips snabbt!
Jag ska prova imorgon när jag kan rekonstruera ljuset något sånär.
Att ändra till raw verkade inte lösa mitt problem, men det kanske berodde på att andra inställningar var fel just då.
När du fotograferar i råformat är inställningarna i kameran helt ovidkommande, det är inställningarna i ditt råkonverteringsprogram som spelar roll.

Stefan

P.S fläckarna på ditt objektiv spelar nog ingen roll
 

Eeros

Aktiv medlem
Re: Tror jag inte.

Tonyeagle skrev:
Råkar tämligen ofta ut (vid naturfoto) för att kameran registrerar vissa färger fullständigt fel. Tror detta har att göra med växtfibrers/växtfärgämnens olika förmåga att reflektera olika våglängder av ljus. Har alltid lyckat korrigera detta i efterhand inom färgrymden s-RGB.
Ett problem är IR-ljuset, precis som Stefan redan nämnde. En annan sak som kan orsaka problem är om man inte väljer rätt blandningsläge när man lägger på nivåer och kurvor. Du verkar så pass insatt att förmodligen gör du det rätt, men någon annan kan ha missat detta; om du inte vill förstärka mättnaden ska du inte ha blandningsläget normal, utan istället blandningsläge luminocity (luminicens på svenska?), när du lägger på kurvor och nivåer.

Titta på bilderna här nedan. På dessa har precis samma justeringar gjorts, men blandningsläget skiljer sig så till vida att på den vänstra är blandningsläget satt till luminocity på alla lager med nivåer eller kurvor. På den högra bilden har inga aktiva val gjorts med blandningsläge, alltså är de satta till normal per default. Detta får till följd att på den högra bilden förstärker man även mättnaden, vilket (oftast) inte är önskvärt. I synnerhet inte om man har växter med i bilden.
 

Bilagor

Graylingman

Aktiv medlem
Re: Re: Tror jag inte.

Eeros skrev:
om du inte vill förstärka mättnaden ska du inte ha blandningsläget normal, utan istället blandningsläge luminocity (luminicens på svenska?), när du lägger på kurvor och nivåer.

Ajfan.... det hade jag ingen aning om! Ska testas! Jag brukar ofta få dra ner mättnaden för rött för att inte få för röda hudtoner och för gult för att grönskan ska se okej ut.
 

Eeros

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Tror jag inte.

WFS) (Graylingman skrev:
Ajfan.... det hade jag ingen aning om! Ska testas! Jag brukar ofta få dra ner mättnaden för rött för att inte få för röda hudtoner och för gult för att grönskan ska se okej ut.
Ja det är precis vad som händer, särskilt hudtoner blir för röda och växter för gula. Och det är ju helt onödigt att först okontrollerat höja mättnaden (med blandningsläge normal), för att sedan tvingas sänka mättnaden. När du sätter blandningsläget till luminicens, så påverkar du varken färgen eller färgens mättnad, enbart luminicensen.

Detta kan dock få till följd att du plötsligt upplever dina bilder för att vara för omättade, men det kan du efteråt justera kontrollerat genom att lägga på önskat mängd mättnad med lagret Hue/Saturation. Och då väljer du naturligtvis bladningsläget saturation på det lagret, annars kommer du att påverka luminicensen igen. :)

P.S. Som du kommer att märka, kan du fläska på med mycket större "mängd" kontrast i kurvor när du använder bladningsläget luminocity istället för normal, och ändå blir inte färgerna för mättade.

Btw, heter det luminicens eller luminisens på svenska?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ursäkta om jag fortsätter tråden lite.

Jag är väldigt dålig på de här med efterbehandling, vilket får till följd att mina nilder aldrig får de där fina färgerna och allt annat som skiljer de bra fotograferna från mig.

Jag begränsar mig till kontrast, mättnad, skärpa, och ibland shadow/highlights och nivåer.

Som jag har förstått genom att läsa brukar väl ni PS-gudar använda lager.

Hur gör ni då. Har ni ett lager för nivåer/kurvor, ett för mättnad osv?

Vilka sorts lager har ni till varje. Är det bara att ta kopiera?

Sen om jag inte fattat fel så tar man väl och lägger lagren i prioriteringsordning och styr sedan styrkan på varje lager med opacitet.

Är jag helt fel ute då?
 

Eeros

Aktiv medlem
Lager är inte så svårt som det kan verka; du kan tänka på det som just olika lager av bilder. Tänk plastfolie och bilder på dessa. Om du lägger dem ovanpå varandra så kommer den som finns högst upp att synas helt, de bilder som ligger i underliggande lager syns om inte någon del av bilden på lagren ovanför täcker bilden. Och lägger du exempelvis på ett blått genomskinligt lager högst upp, så kommer hela bilden att se rödaktig ut.

Fördelen med lager i PS är att du kan lägga till och ta bort lager utan att de förändrar innehållet i bilden det understa lagret (originalet).

Om du lägger på exempelvis kurvor från menyn i PS, istället för att lägga den som ett eget lager, så förändrar du originalbilden. Om du istället lägger ett kurvor-lager ovanpå ditt original och gör samma mängd justeringar i detta lager som du gjorde tidigare i funktionen kurvor från menyn, så blir slutresultatet identiskt, men du har inte förändrat bildinformationen i ditt bildorginal.

Testa detta genom att välja "Create new fill or adjustment layer" ur lagerpaletten. Välj Curves.... Se bild här nedan.

(fortsättning följer strax.)
 

Bilagor

Eeros

Aktiv medlem
Då kommer du att få fram ett bekant fönster (kurvor) där du kan justera kurvan precis som om du skulle ha valt den från menyn istället för att lägga den som ett lager.

Nu kan du även se på lagerpaletten (se röd pil i bild här nedan) att du har fått ett nytt lager ovanpå ditt bakgrundslager och det nya lagret heter Curves 1 (om du har en engelsk version).
 

Bilagor

Eeros

Aktiv medlem
När du har klickat OK så att Kurvor-fönstret släcks, så kommer du att göra ändringar på inställningarna för ditt nya lager.

Exempelvis kan du nu välja blandningsläge för ditt lager (se den översta pilen). Sätt blandningläget till luminocity om har justerat bildens ljushet och kontrats med kurvor eller med nivåer. Då påverkar du inte färgernas mättnad med dina justeringar, vilket ofta är en klar fördel.

Du kan göra mycket annat med ditt lager också. Du kan tända och släcka lagret genom att klicka på ögat (se den mellersta pilen). Då kan du lätt jämföra före och efter justeringen, för att se skillnaden mot tidigare.

Du kan också dubbelklicka på "kurv"bilden i lagret för att justera kurvan ytterligare. Detta är en av de största fördelarna med lagret; du kan nu minska eller öka mängden justering om den inte blev bra från början och ändå rör du aldrig pixelinformationen i ditt bildoriginal. Ändringarna görs enbart på det aktuella lagret.

Tycker du att lagret var helt onödigt så kan du slänga det genom att dra och släppa lagret till papperskorgen (se den understa pilen). Mycket annat kan du också göra, exempelvis justera genomskinligheten, lägga på flera, annorlunda lager (svartvit lager, färgade lager m.m.), men dessa får du undersöka själv. Kom ihåg att du kan utan rädsla göra detta, då du alltid kan slänga lagret om det inte var någon höjdare. Och ändå har du alltid din ursprungliga bild kvar oskadat (bara du ser till att du inte gör ändringar på den, för den är också ett lager).
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ja det här tackar jag verkligen för. Mycket generöst att lägga ner så mycket tid på mig.

Kommer ha stor nytta av det här. Har aldrig varit nån höjdare på efterbehandlingen vilket gjort att mina bilder aldrig stuckit ut något. Ska verkligen lära mig det här nu.


Tack så hemskt mycket!
 

Eeros

Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Ja det här tackar jag verkligen för. Mycket generöst att lägga ner så mycket tid på mig.
Det var så lite så och det är alltid roligt att dela med sig av det lilla man lärt; jag kommer ihåg själv hur befriande det var när jag "vågade" ge mig i kast med lagerhanterinegn. Allt blev plötsligt så mycket enklare, fastän jag hade befarat att det skulle bli svårare! :)

Kom bara ihåg några saker:
-Se alltid till att du har markerat just det lager som du vill göra ändringarna i! Resultatet kan bli allt annat än det önskade om du gör ändringen i fel lager. Får du ett konstigt resultat eller om det inte går att göra den aktuella ändringen, så titta efter så att du har markerat rätt lager. Det markerade lagret syns med en lite mörkare grå nyans.

-Har du markerat ett lager och inte kan göra några ändringar, exempelvis du kan plötsligt inte måla med en mjuk vit pensel med 5% täckning (vilket är en ganska vanlig åtgärd sen när du lär dig att hantera även masker), så är du som sagt kanske på fel lager, eller så har du antingen låst lagret (lås-symbolen), eller så har du gjort lagret osynligt (ögat). Öppna låset eller gör ögat synligt så kan du göra de ändringar du ville göra.

-Min korta genomgång täckte inte på när allt som du kan göra med lager. När du har pillat och testat ett tag och känner att du vill lära ännu mer, så är det dags att skaffa litteratur i ämnet. Kommer nu på rakt arm inte ihåg någon lämplig litteratur, men någon annan kanske kan hjälpa med det?
 
ANNONS