Annons

Konsten att välja rätt vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nu, mina damer och herrar, så tycker jag att vi ska diskutera vitbalans och hur fasen man bör förhålla sig till detta.

Jag har länge fotat i RAW, med den trevliga fördelen att inte behöva bry sig om vitbalans. Men nu försöker jag fota lite i JPG istället, bara för att det är skönt med lite enklare arbete efteråt, samt att det kanske är nyttigt med den begränsning det innebär. Härav följer det vanliga problemet, nämligen hur man ska välja vitbalans. För det handlar i mitt fall om att välja. Jag är ganska bekant med begreppet kelvingrader och hur de olika vitbalansinställningarna funkar, men det finns så mycket mer att tänka på!

-Vid vilka tillfällen vill man ha en neutral vitbalans?

-Hur ställer man vitbalansen så att bilden motsvarar det ögat ser på plats?

-Lönar det sig med neutral vitbalans om man efteråt vill kunna korrigera en smula?


Ja, det finns fler frågor förstås. Men det jag tänker på mest är, varför i halva friden är sensorn så känslig för vitbalans, jämte film? Våra ögon har ju "automatisk vitbalans", eftersom hjärnan vänjer sig vid ljuset som träffar våra näthinnor, och vi ser ett mycket neutralare ljus än det egentliga. Detta är särskilt uppenbart i gryning, skymning och vid mulet väder. Det "riktiga" ljuset är då väldigt kallt och blått, medan vi uppfattar det som bara lite annorlunda mot neutralt.
Jag har köpt mig ett gråkort nyligen och provat att titt som tätt vitbalansera mot det, men det blir ofta väldigt konstigt. Ljuset ser varmt ut även i kyligaste vinterskymning, vilket man ju inte vill ha. Ställer man vitbalasen till auto så liknar det ofta mer det jag själv ser, men det kan då och då bli helt åt skogen också.
Att konsekvent använda inställningen "dagsljus" (en skinande sol som symbol oftast) ger ju neutralt ljus, det vill säga så som det skulle se ut om inte vår hjärna korrigerade och vande sig. Det ger förstås rätt extrema resultat vid svåra förhållanden, som lika ofta är effektfulla som skitfula och tråkiga.

Observera nu att det här inte handlar om tekniken bakom begreppet vitbalans, som finns mycket utförligt förklarat på många ställen, utan om hur man på ett vettigt sätt kan lära sig att "se ljuset" och välja en vitbalans som ger det resultat man vill ha på bild.

Alla tips, trix och tekniska eller konstnärliga utvecklingar är välkomna! :)


Edit: Jag glömde att nämna en sak. Det går faktiskt att "härma" olika vitbalans efteråt även med en JPG-bild. Nämligen genom att helt enkelt ändra balansen mellan färgerna, utan att ha kontroll över de specifika färgkanalerna. Resultatet blir förstås inte lika bra, men man kan göra förvånansvärt mycket ändå. Därav min undran över huruvida mätning mot gråkort ger bättre förutsättningar för detta. Det borde det göra, eftersom färgkanalerna då är mera jämnt exponerade sinsemellan antar jag.
 
Vilken tråd-start....

...kan jag läsa den på sengen?

Edit: Jag undrar på om du frågar om något du vet svaret på?!?!
 
Jag använder JPG än så länge och leker med färgerna i "nivåer" i CS om och när det behövs. En av mina fotokompisar kan ställa in kelvingraderna direkt i sin kamera (KM D7D) och det verkar ju praktiskt om man känner till dem och vad de innebär. För det mesta funkar "solen" bra, även inomhus utom på kvällstid när lamporna är på.
 
fujicanon skrev:
...kan jag läsa den på sengen?

Edit: Jag undrar på om du frågar om något du vet svaret på?!?!
Självklart vet jag inte svaret. Det handlar ju om tycke och smak, och jag vill veta hur andra arbetar med vitbalans. Det är inte ofta man läser om sånt nämligen, trots att jag tror att ganska många riktigt duktiga fotografer fotar i JPG.

Sans skrev:
Jag använder JPG än så länge och leker med färgerna i "nivåer" i CS om och när det behövs. En av mina fotokompisar kan ställa in kelvingraderna direkt i sin kamera (KM D7D) och det verkar ju praktiskt om man känner till dem och vad de innebär. För det mesta funkar "solen" bra, även inomhus utom på kvällstid när lamporna är på.
I min D200 kan man också ställa kelvingrader direkt, men inte särskilt finskaligt. "Solen" innebär ju att vitbalansen återger det riktiga ljuset som det är, men det är ju inte så ögat ser det, och där ligger problematiken. Fotar man med "solen" som vitbalansinställning i skymningen på vintern så blir bilderna knallblå. Inte alls som det ser ut på riktigt. Ställer man vitbalansen mot något neutralt vitt såsom ett gråkort eller ett vitt papper så blir istället ljuset varmare än vad det ser ut att vara i verkligheten på platsen.
 
Det finns gråkort som inte är grå utan lite svagt blå- eller röd-tonade så att man kan få varmare eller kallare bilder, helt onödiga om man kör RAW naturligtvis.

Konstigt föresten att det inte finns nåt vettigt vitbalansverktyg i photoshop för jpg-bilder, även om det inte finns lika mycke infornmation kvar i en JPG som i en RAW så borde principen vara den samma.


Edit: En sån här skulle va perfekt om den inte va så sjukt dyr: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1558881
 
Jag ställer vitbalansen så jag tycker det ser bra ut. Jag tror inte det går att komma längre än så.

Det är ju sant att man kan ställa en "korrekt" vitbalans med ex. ett gråkort, men då antar man ju att ögat (eller snarare hjärnan) också skulle sett ett "neutralt" kort när bilden togs. Det är ju ofta ett vettigt antagande men det stämmer ju ex, inte vid en solnedgång eller vid vissa typer av belysning (blir ljuset ex. FÖR gult så slutar ju hjärnan "kompensera).
Exakt hur/när hjärnan justerar färgerna är nog ingen exakt vetenskap (cch kan ju dessutom i princip variera från person till person) så att ge ett "korrekt" svar tror jag inte går.
 
David G skrev:
Det finns gråkort som inte är grå utan lite svagt blå- eller röd-tonade så att man kan få varmare eller kallare bilder, helt onödiga om man kör RAW naturligtvis.
Det känns lite overkill när man i så fall lika gärna kan använda ett neutralt gråkort och kompensera lite från den inställda vitbalansen;-)

Konstigt föresten att det inte finns nåt vettigt vitbalansverktyg i photoshop för jpg-bilder, även om det inte finns lika mycke infornmation kvar i en JPG som i en RAW så borde principen vara den samma.
Ja, det är lite märkligt. Men behovet är väl inte så stort. Jag brukar använda "color balance" med ganska gott resultat.

Edit: En sån här skulle va perfekt om den inte va så sjukt dyr: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1558881
Jösses. Undrar om det inte finns mycket billigare såna där för andra syften än just foto? För att testa lysrör eller nåt sånt kanske?



Tobiasl skrev:
Jag ställer vitbalansen så jag tycker det ser bra ut. Jag tror inte det går att komma längre än så.
Och hur vet du att det "ser bra ut" vid fototillfället då? ;-) Kollar man på skärmen på kameran så blir man ju lurad av att ögonen är vana vid det omgivande ljuset.

Det är ju sant att man kan ställa en "korrekt" vitbalans med ex. ett gråkort, men då antar man ju att ögat (eller snarare hjärnan) också skulle sett ett "neutralt" kort när bilden togs. Det är ju ofta ett vettigt antagande men det stämmer ju ex, inte vid en solnedgång eller vid vissa typer av belysning (blir ljuset ex. FÖR gult så slutar ju hjärnan "kompensera).
Exakt hur/när hjärnan justerar färgerna är nog ingen exakt vetenskap (cch kan ju dessutom i princip variera från person till person) så att ge ett "korrekt" svar tror jag inte går.
Det kanske till och med är individuellt, vilket skulle kunna förklara att man ibland tycker att nån ställt in "fel" vitbalans, men nån annan tycker att den är bra;-)

Jag undrar om man kanske skulle försöka lära sig att se vad det är för slags ljus, och utefter det vitbalansera direkt i kelvingrader, på ett ungefär:-D
 
Senast ändrad:
Jag blir teknisk som vanligt :)

Jo det finns fördelar med att få till en hyffsat neutral vitbalans i fotograferingsögonblicket även om man vill leka efteråt. Har själv råkat ut för att det blivit tokigt när jag plåtat i en ishall med helt fel vitbalans inställd på kameran, Jag fixar det efteråt var min tanke. Problemet var bara att två färgkanaler slog i taket och det gick helt enkelt inte att korrigera bilderna med ett fullgott resutlat. Det såg ytterst märkligt ut.

Man ska dessutom passa sig för att använda ett vitt papper eller ett vitt tyg för att ställa vitbalans. Ofta används optiska vitmedel i dessa material som lurar kameran. De ser vita ut men är i själva verket lite blå. Likaså får du ofta olika resultat om du ställer vitbalansen mot ett gråkort bägge sidor. Vit/grå, Kamerorna har helt enkelt svårare med att få till det hela mot den vita sidan. Den grå ger oftast ett bättre resultat = neutralt. Om det sedan är neutralt som du söker är en helt annan sak.

Jag gör oftast som Tobias. Justerar tills det ser bra ut! Vad är då bra? Svaret är enkelt: Det beror på!

Ibland ska den vara neutral, andra gånger varm, och ibland helt galet blå eller vad jag söker för känsla. Allt är ok så länge som betraktaren/mottagaren gillar vad han/hon ser. Vem betraktaren är påverkar givetvis oxå mitt val. Om det är ett brölloppspar som vill ha en traditionell bild att hänga på väggen så kanske det exprimentella turkosblå blir lite fel. Likaså om jag plåtar arkitektur där beställaren önskar en perfekt naturtrogen bild av något. Andra gånger är det bara bra att ta ut svängarna. Bilder till mig själv ser inte alltid ut som dom ska enligt min familj :)

Ska plåta ett bröllopp i sommar där beställaren bett mig att ta ut svängarna ordentligt. Ska bli skitkul faktiskt.

Att sensorn är vitbalanskänslig är rätt enkelt. Du har hela tiden något att jämföra med. Håll upp en bild en mulen dag eller i skuggan och den kanske ser knallvarm ut. Tittar du på samma bild hemma framför datorn i ett dunkelt varmt ljus ser den för modligen isande blå ut. Det är därför det är så förbenat svårt att få till perfekta utskrifter eller att kalibrera en skärm utan hjälpmedel.
 
Senast ändrad:
http://www.expoimaging.net/products...oDisc_Digital_White_Balance_Filter_-_Portrait

Här är ett vitbalans filter som gör bilderna lite varmare, synd att det är så dyrt för jag gillar oftast lite varmare färger.

Nu är jag bara amatör men är det nåt jag stör mig på så är det bilder som har neutral vitbalans när dom inte borde ha det, som solnedgångar, rum med sterinljus-ljus (tänk luciatåg, kyrkor), såg en gång en kommentar till en konsertbild där någon påpekade att vitbalansen var fel så sångaren såg lila ut, men det var ju alltså färgade lampor på scenen!
 
Ja du Martin, här har du börjat en tråd som förmodligen aldrig tar slut;-) Personligen tycker jag att frågan som sådan inte skiljer sig ifrån den diskussion vi hade "förr" rörande vilken färgfilm som tecknade bäst. Vi som var med känner till hur man då bedömde Kodak, Agfa respektive Fujica beträffande deras "värme". Då liksom nu handlar det mesta om tycke och smak. Jag utgår naturligtvis ifrån att man inte missat vitbalansen totalt. Personligen ställde jag in min D70 i ett lite "varmare"läge än vad kameran förslog som normalt. Detta för att jag gillar den lite mjukare framtoningen. Om jag å andra sidan ville understryka kyla och "emotionell kallhet ;-)" så kanske jag ändrar ett snäpp för att få lite kallare, "blåare", inryck. Precis som konstnären bestämmer fotogragen hur slutresultate skall bli. Jag tror inte man kan lägga några tekniska aspekter på detta. Som kuriosa kan jag säga att med min D200 tycker jag inte jag behöver denna extra förstärkning jag använde på D70, utan 200 tycks vara någont "varmare" programerad från fabriken, detta oavsett om samma färgbalans är inställd.

Mvh
JB
 
Jag upplever det som att objektiv och märken har olika toner och nyanser, och det borde väl försvåra det hela med vitbalans i så fall.
 
ThePOM skrev:
Det där såg ju hur bra ut som helst!

Såg att kortet kostade 29.95 dollar men får man fråga vad det kostade med frakt och andra tillägg.

Mvh
Petri

Köpte lite andra pinaler också, men frakten gick på 15,50 dollar för alltsammans. Plus att de trollade lite.
 
Mankan G skrev:
Jag gör oftast som Tobias. Justerar tills det ser bra ut! Vad är då bra? Svaret är enkelt: Det beror på!
Men hur går du tillväga? Problemet är ju att man inte ser VAD som är "bra" vid fotograferingstillfället, och i JPG kan man ju inte ställa in det efteråt. Även om man tar några provbilder och skruvar tills vitbalansen ser bra ut så kommer bilderna att se helt annorlunda ut när du betraktar dem på skärmen.
 
Makten skrev:


-Vid vilka tillfällen vill man ha en neutral vitbalans?

-Hur ställer man vitbalansen så att bilden motsvarar det ögat ser på plats?

-Lönar det sig med neutral vitbalans om man efteråt vill kunna korrigera en smula?



Jag är personligen anhängare till att bilden skall motsvara det jag uppfattade vid fotograferingstillfället.

Detta fixade min gamla D70s ganska bra tycker jag medan min D2X nästan känns som en manuell kamera när det kommer till vitbalans/färger.

Ett ständigt kompenserande utan att bli riktigt nöjd. Jag är riktigt missnöjd med kamerans förmåga att automatiskt och på ett "riktigt" sätt återge färger under varierande förhållanden.

Trafikskyltblå är ett bra exempel.
 

Bilagor

  • mgl_blåskylt.jpg.jpg
    mgl_blåskylt.jpg.jpg
    86 KB · Visningar: 231
Sans skrev:
Jag använder JPG än så länge och leker med färgerna i "nivåer" i CS om och när det behövs.
Vad jag menade med detta var att genom att justera RGB i nivåer (levels) så kan du justera både färgstick och vitbalansen, även om det kanske är lättare i RAW.
 
Makten skrev:
Men hur går du tillväga? Problemet är ju att man inte ser VAD som är "bra" vid fotograferingstillfället, och i JPG kan man ju inte ställa in det efteråt. Även om man tar några provbilder och skruvar tills vitbalansen ser bra ut så kommer bilderna att se helt annorlunda ut när du betraktar dem på skärmen.

Kola runt lite på denna länk:
http://www.rawworkflow.com

I Jpg-Shooter verkar det funka.

Annars är ju ofta upplevelserna individuella. Det är ju i mitt eget intresse att förmedla ett ögonblick. Kanske som man upplevde ögonblicket, eller kanske man väljer att försköna en smula.

Kalasbra med ett "vitbalanskort". Observera... ej gråkort! Kanonfin hjälp att neutralisera bilderna, för att med större kontroll justera värmen i bilden.

Kolla videosnuttarna....

http://pictureflow.fileburst.com/_Tutorials/WhiBal/01/index.html
 
Nu har jag testat en hel del, och det visar sig faktiskt att auto-vitbalansen i min D200 i stort sett alltid är det som kommer närmast hur det faktiskt ser ut på plats:) Jag har helt enkelt inte tänkt på det förut, utan tyckt att glödlampsljus blir onödigt varmt. Men det ÄR ju väldigt varmt så som man ser det, så det blir ju helt rätt egentligen. Vit mulet väder utomhus blir tonen en aning för varm, men det kan man enkelt kompensera för med ett knapptryck och rattvridning.
En sak jag gärna skulle se är vilken kelvintemperatur som auto-VB ställer in. Det skulle vara ganska lärorikt.
 
ANNONS