Annons

Varför heter det Plåta?

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Vet inte, men en hypotes är att det kommer från plåtar i "glasplåtar"? Men det kanske är helt fel?
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
dJb skrev:
Vet inte, men en hypotes är att det kommer från plåtar i "glasplåtar"? Men det kanske är helt fel?
Korrekt förklaring. Det kommer från tiden då man hade glasplåtar i kameran. Min mormor säger till exempel alltid "plåtarna" om negativ.
 

Olle

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Korrekt förklaring. Det kommer från tiden då man hade glasplåtar i kameran. Min mormor säger till exempel alltid "plåtarna" om negativ.
Sen kan man ju undra varför glasnegativen kallades för plåtar?
Förmodligen från engelskans "plate" som betyder både plåt och (glas)platta bl a.

Olle
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Uttrycket kan vara ännu äldre än glasplåtarna.
När jag läste ovanstående inlägg kom jag ihåg som ett något suddigt minne att daguerrotypierna gjordes på metallplåtar.
Kollade för säkerhets skull Wikipedia och jag mindes rätt. Så här skriver man:"Daguerrotypi, en fotografisk process som uppfanns av Louis Jacques Mandé Daguerre och patenterades 1839 för att fixera positiva bilder på silverbelagda metallplåtar.

Daguerrotypin användes flitigt, i synnerhet för porträtt, ända till 1860-talet. Varje daguerrotypi är unik, och tekniken blev undanträngd av ljustrycksteknikens utveckling genom vilken flera kopior kan göras efter ett enda negativ."

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Daguerrotypi
Us
 

walter-g

Aktiv medlem
GLAS långt senare

Begreppet plåta kommer från Louise Jacués Mande´Daquerre´s upptäckt om framställning av fotografi på försilvrad kopparplåt.Upptäckten redovisades för Paris akademin år 1839.Användning av glasplåtar kom långt långt senare.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Inte alls... man gör bilder.. inte tar man dem inte, det är ju stöld ;)
Inte alls... man tar en bild av verkligheten, efteråt kan man göra en bild.
Visst, det kan vara stöld, men av vem har du stulit?
Nuet eller verkligheten kommer sällan med klagomål;-)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Glöm inte Talbot!

Lite ot det här kanske, men engelsmannen Talbot experimenterade med fotografisk framställning samtidigt som Daguerre och sökte därför patent på sin negativ/positivteknik då han visste att även fransmannen Daguerre hade något på gång. Talbot fick patentet 1841 på sin "Calotypi" (tror jag det hette) och det var en teknik med pappersnegativ. Man kunde således redan kring 1840 framställa flera fotografiska bilder från samma negativ med Talbots pappersnegativteknik. Skärpan på Talbots bilder blev dock inte lika bra som på Dagurreotypin pga att pappersnegativets fibrer även genomlystes vid kopieringen. Detta löstes 1851 då man började lägga den ljuskänsliga emulsionen på glasplattor istället för papper, alltså inte långt långt senare. Men pappersnegativet var det första fotografiska negativet och kom således samtidigt som Daguerres plåtteknik (där bilderna inte kunde mångfaldigas).
 

Graal

Avslutat medlemskap
Men den förste var egentligen tysken Schulze 1727!

Jo så var det, Den tyske professorn Dr Johan Heinrich Schulze vid Altdorfs universitét i Nürnberg lyckades redan 1727 framställa en fotografisk bild på ett papper med silvernitratlösning genom att låta solen belysa det. Hans problem var dock att bilden inte blev beständig utan försvann ganska snabbt. Det dröjde sedan ytterligare 100 år innan man förstod att fixera bilden på rätt sätt. men Schulze var den förste att experimentera med bilder från ljus och ljuskänsligt material.
 
Senast ändrad:

Sonnaren

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Inte alls... man gör bilder.. inte tar man dem inte, det är ju stöld ;)
Må så vara, men en stöld är väl en relativt oskyldig sak (nåja, relativt alltså) mot vad man gör på andra sidan Atlanten där man skjuter bilder. Jag hörde en tämligen förtjusande äldre dam med bubblande entusiasm förkunna att hon minsann skjutit sina barnbarn och nu hade dem på nattduksbordet. "And they were just sooooo charming".
Andra länder - andra seder.
Us
 

Chano

Aktiv medlem
Ännu tidigare faktiskt, 500 f Kr

I Abraur Lappland där jag kommer ifrån har man hittat där man gjorde järn år 500 f kr.
Troligen satt man och pillade ihop kameror och plåtar i Abraur på järnåldern medan man sprang omkring i resten av landet och slog varandra i skallen med en stenyxa.
Vid närmare undersökning av platserna i Abraur i mening att hitta plåtar så hittades ett hålrum i marken som troligen används som mörkrum.
Några plåtar kunde dock inte hittas.
De finns möjligen på den plats där tryckeriet för tidningen fanns och den platsen lyser också fortfarande med sin frånvaro.
Man hittade också en stenyxa vid platsen som kan tyda på att någon heklt enkelt med våld snodde ideen.
Mvh/-Anders
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Re: Ännu tidigare faktiskt, 500 f Kr

Chano skrev:
I
Troligen satt man och pillade ihop kameror och plåtar i Abraur på järnåldern medan man sprang omkring i resten av landet och slog varandra i skallen med en stenyxa.
Vid närmare undersökning av platserna i Abraur i mening att hitta plåtar så hittades ett hålrum i marken som troligen används som mörkrum.
............
Mvh/-Anders
Som jag har förstått det; håller man på med det ennu däruppe...........
/Erik J
 

Graal

Avslutat medlemskap
Saddam hittade Ibn Al Haitums mörkrum?

Var det den irakiske vetenskapsmannen Ibn Al Haitums mörkrum som Saddam gömde sig i? Mycket tyder på det. Haitun konstruerade nämnligen den första kameran kring år 1000 e.Kr. Det vet man eftersom det finns bevarade ritningar av hans uppfinning. Man har dock aldrig återfunnit hans mörkrum... förrän nu...?
 

Bilagor

ANNONS