Annons

Titel på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Hur viktig är titeln på en bild?

Det finns många exempel bara här på fotosidan där titeln kanske inte är det man har tänkt mest på, ex "Gul ros", "Solnedgång", "Änder", "Gul dörr", osv.
Sedan finns det de som har lagt ner lite mer tankekraft på titeln, ex "The need for speed", "Vänta bara tills jag blir stor", "Nej, nej! Knäpp inte på mig", "Jag hatar torrdass", osv.

Det första alternativet är väldigt självklara titlar, där man inte får någon knuff till hur fotografen vill att betraktaren ska se på bilden.
Medan det andra alternativet ofta gör det svårt för betraktaren att kringå en känsla som fotografen skapar med bildtiteln. Själv tillhör jag (tyvärr) det första alternativet.

Så, hur viktig är egentligen titeln? Vill de som betraktar bilden knuffas mot "rätt" håll? Är det kanske så att det är lättare att ge en sådan bild ett snäpp bättre i betyg? :confused:
 

FredrikB

Aktiv medlem
En bra titel kan givetvis bidra till att betraktaren får "rätt" förväntningar på bilden när han/hon läser titeln, utifrån den idé som fotografen haft. Det kan ju bli lite av en "aha-upplevelse".

Stämmer förväntningarna med det bilden kommunicerar tror jag det är lättare att sätta ett högre betyg.
 

Maverick

Aktiv medlem
Titeln är väldigt viktig, eller kan vara i alla fall. Men dock tycker jag att hellre en självklar titel än en dålig kreativ titel.

Ibland kanske man inte vill leda betraktaren alls.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Titeln ar for mig en egen kategorisering av bilden... Jag anvander samma titel pa bilden som jag kallar den for om jag sk ahanvisa till den...
Skulle inte vilja sitta och saga "min bild Fancy word pooing on a midsummers eve" i en tutorial utan da ar det battre att hanvisa till bilden "Midsommarafton"...

Kanske lite praktiskt men det har juh ocksa att gora med vilken typ av bild det ar... Endel bilder behover uppbackning av text...
 

gunte

Aktiv medlem
Titeln för mig ska vara så neutral som möjligt,gärna ett till tre ord men inte för ledande..det är bättre att betraktaren själv får fantisera lite om vad som visas på bilden..titlar av typen:När kalle och lisa var på stranden en dag i somras och badade......är väldigt tråkiga..alternativt så kan fotografen få till en skämtsam eller smålurig titel,det gillar jag också..Mina bilder har nummer,t.ex..
B-04.87.2641..men hur kul är det som titel..
mvh/gunte..
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Tack.:)

Det blev mer än vad jag kunde förvänta mig i svar. 3-4 olika synsätt på bildtitlar, men ändock väldigt nära varandra!

Sammanfatting:
Man kan alltså kategorisera bilderna med ett ord eller med nummer, men denna form kan vara lite trist, men leder inte heller betraktaren på något sätt. Men sen får man inte ge bilden en dåligt kreativ titel för då kan förväntningarna grusas, utan då är det bättre med en självklar titel. Uppfylls förväntningarna, kanske det blir högre betyg om inte, :( ! Sen till sist ska man alltså inte glömma att skriva en bildtext....

Jäklar vad jobbigt det ska va när man ska publicera sina bilder...;)

Tack än en gång!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Håller med om att det kan vara svårt att komma på en bra titel till bilden.
Men angående Guntes "titlar" så tror jag att det är mer av ett kategoriseringsnummer för att ha koll på bilderna snarare än namn på titel för publicering.
 
ANNONS