Annons

Brus i alla bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecely

Medlem
Vet inte var jag ska lägga tråden så om den ligger fel, lägg gärna den rätt!=)

Vi har varit i thailand på semester och har givetvis tagit med vår D80 dit. Vi tog massor med kort, morgon, dag och kväll på allt möjligt.

Till vårt förtret så upptäckte vi att nästan alla bilderna är det brus i.

Vad beror brus på, kan det vara fel på kameran?
Vi har ett UV filter på, kan det påverka?
 

vox2000

Aktiv medlem
Cecely skrev:
Vet inte var jag ska lägga tråden så om den ligger fel, lägg gärna den rätt!=)

Vi har varit i thailand på semester och har givetvis tagit med vår D80 dit. Vi tog massor med kort, morgon, dag och kväll på allt möjligt.

Till vårt förtret så upptäckte vi att nästan alla bilderna är det brus i.

Vad beror brus på, kan det vara fel på kameran?
Vi har ett UV filter på, kan det påverka?
Kan bero på många anledningar. Högt iso, kanske pajko sensor osv. Kan du bifoga en bild som visar vad du menar?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Kan vara att kameran varit inställd på underexponering hela tiden och sen har labbet försökt ljusa upp bilderna i efterhand, detta leder till myyycket brus.

Digitalt foto är myyyycket känsligt för felexponering.
 

bandola83

Aktiv medlem
UV-filter snor ljus. Ni har kanske kört ISO-auto och då drar kameran upp ISOt om det skulle vara taskigt ljus.

Bilderna tagna i dagsljus har kanske mindre brus, eller?
 

AFJ

Aktiv medlem
Danlo skrev:
... sen har labbet försökt ljusa upp bilderna i efterhand, detta leder till myyycket brus.

Digitalt foto är myyyycket känsligt för felexponering.
Labbet, jag såg inte att trådskaparen talar om något labb?

Varför skulle digitalt foto vara så känsligt för felexponering? Jar har titt som tätt bilder som är något felexponerade men inte blir de katastrofalt brusiga för det.

Filter stjäl ljus, möjligen men knappast så att resultatet blir kasst på alla bilder. I Thailand är ljuset tämligen starkt.

Cecilla, lägg upp en bild så du kan visa vad du menar med "brus", utan exempel blir det bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Tala gärna om vilka inställningar ni har när ni fotar. Auto, manuellt, jpg, RAW osv.

Tråkigt med dåliga bilder, men ni hade kanske i alla fall tur med vädret (det hade inte vi) ;)

Mvh
Anders
 

Eva R

Aktiv medlem
Får man lägga sig i? Jag får brusiga bilder oavsett ISO om bilden är underexponerad och jag ökar exponeringen mer än 0.5. Jag fotar RAW och använder oftast bländarförval. Mest märks detta på blixtbilder och allra mest om jag använder den inbyggda blixten. Bäst blir de om jag överexponerar något lite och därefter drar ned exponeringen. Jag har en D80. Någon som känner igen detta? Är det något liknande för dig, Cecilia?
 

Possinho

Aktiv medlem
Kolla upp ISO-inställningen borde väl vara första alternativet. Om det är för högt är det väl klar risk för brusiga bilder. Min D80 börjar väl brusa kring 800 ungefär, under det är det inte mycket brus att tala om alls.

Bildexempel är väl annars bra, så man kan se det ser ut.
 

Skånecarola

Avslutat medlemskap
Liknande problem

Du är inte ensam om detta problem, jag hoppas att någon har bra tips kring detta. Själv har jag en Canon 350D och upplever att det blir mer eller mindra brus i mina bilder, mer inomhus och mindre utomhus. Har kollat mitt ISO tal och det ligger inte för högt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilken brusfrossa!?!

Canon 350D, Nikon D80, det är väl inte kameror som är kända för att ha problem med brus? Tvärtom.

Nej, ni får nog allt ta och lägga upp exempelbilder för att den här diksussionen skall bli meningsfull!

Nyfiken på vad det är för brusvirus som slagit till...

Anders
 

JR.

Aktiv medlem
Tycker inte jag ser så mkt brus på den bilden kanske i org. storlek?..... mera att lillkillen ligger lite ur focus.. ser ut som katten är skarpare =)

Kanske är det så att han har gått/rört sig samtidigt som du käppte bilden .... isf kan han ha hunnit ur focus eller om du kanske använder alla focuspunkter därför focus e på katt =) samt att du kör bländare 5 och har relativt kort skärpedjup...

svårt att bedöma bruset som sagt....

hadé
 

Peter-L

Aktiv medlem
Inget Brus

Kör själv en D80 och tycker att den är förträfflig vad gäller lågt brus. Upp till ISO 800, är det nästintill obefintligt. Kör ibland ISO 1600, och med lite efterbehandling, så är det inte mycket brus där heller. Så jag hänger inte riktigt med i svängarna här.....
 

Jeppe

Aktiv medlem
bandola83 skrev:
UV-filter snor ljus. Ni har kanske kört ISO-auto och då drar kameran upp ISOt om det skulle vara taskigt ljus.
Kan du förtydliga detta?

UV-filter stjäler inte ljus, kanske mätbart, men effektivt år ljusförlusten mindre än 1/3 steg, dvs försumbart.

Jag gissar på ett felaktikt (onödigt högt) inställt ISO-värde.

Regel 1: Lär er kamerorna och lär er förstå vad siffror och inställningar betyder. Det är inte bara att knäppa av och se glad ut.
 

Skånecarola

Avslutat medlemskap
Tack för era synpunkter.
Det är kanske så att jag behöver en privatlektion i kamera och fotografering, någon som har tid?:)
 

AFJ

Aktiv medlem
Skånecarola skrev:
Tack för era synpunkter.
Det är kanske så att jag behöver en privatlektion i kamera och fotografering, någon som har tid?:)
Jag ser heller inget onormalt brus i din bild. Däremot är den som påpekats inte helt skarp.

För lektioner, börja med att läsa kamerans manual. Läs sedan artiklarna i fotoskolan här på fotosidan. Därefter sätter du igång att metodiskt testa kameran. Ställ upp ett motiv, testa att fota det med olika bländare, tider, ISO, kolla resultatet i datorn. Vad blev det för skillnader? Avsluta sedan med att läsa manualen en gång till!

På så sätt kan man lära sig de tekniska grunderna i fotandet helt själv. Är man bara lite intresserad behövs ingen lärare för det.

Mvh
Anders
 

Eva R

Aktiv medlem
"Jag gissar på ett felaktikt (onödigt högt) inställt ISO-värde."

OBS, jag skrev oavsett ISO. Jag ställer alltid in ISO manuellt och försöker sätta den så lågt som möjligt, helst under 400.
 

AFJ

Aktiv medlem
Eva R skrev:

OBS, jag skrev oavsett ISO. Jag ställer alltid in ISO manuellt och försöker sätta den så lågt som möjligt, helst under 400.
Som sagt, diskussionerna blir ganska meningslösa utan exempelbild. Lägg den helst i ett album med bibehållen EXIF information och länka till den här i tråden så blir det enklare att se och kommentera.

Mvh
Anders
 

fantomen76

Ny medlem
Skånecarola skrev:
Här kommer en bild på brus temat:)
Det kanske inte handlar om brus utan andra problem.
När jag sparade bilden och tog fram datat så var den tagen med en Canon 350D, ISO400, bl.5, 1/60s, ingen exponeringskompensation.

Du kan ju visa en bild som är tagen med en D80.

Men även att det är en Canon, behöver jag säga att jag har en Nikon ;-), så ska det inte vara något större ISO-brus i denna bild.

Mvh,
//TW
 

Cecely

Medlem
Här kommer en bild!

Här kommer en bild som är tagen på auto i formatet jpeg medium.

Ni kanske inte ser bruset i det lilla formatet men det finns där och enligt mitt tycke borde jag inte ha brus alls på en sådan bild i dagsljus.
 

Bilagor

ANNONS