Annons

Vilken kamerainställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilva

Avslutat medlemskap
Jag tar en massa halvbra bilder på min hund som är i rörelse. Jag har kört både i A-läge med minsta möjliga bländartal och i S-läge, med kort slutartid. Det blir aldrig bra!?

Jag har visserligen bara ett 18-70 kit-objektiv till min D80, men någon bild borde väl bli ok tycker jag. Jag har provat olika inställningar på ISO-talen också.

Oftast blir bilderna oskarpa så jag borde väl korta slutartiden, men risken är ju att det blir för mörkt istället. Ska jag köra på A-läge eller S-läge? Vilket ISO-tal borde jag klara mig på en normal höstdag ute? Om jag kör i A-läge med minsta möjliga bländartal så väljer kameran kortast möjliga slutartid eller?

Bör jag sätta ISO-auto eller sätta ett fast ISO-tal?

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att komma på några olika inställningar som jag borde prova?? Please?
 

Didgeridoohan

Aktiv medlem
Ska du fota något i rörelse är det så kort slutartid som möjligt som gäller. En normal höstdag är ganska mörk, så det behövs stora bländare, högt ISO och långa tider för att få bra bilder. Sätt ett så högt ISO-tal som du kan utan att det blir för mycket brus. Minst 400 brukar vara bra på hösten.

För att frysa något i rörelse kan du behöva väldigt korta slutartider, vilket kanske inte alltid går på hösten (lite ljus). Försök istället att panorera. Alltså, du följer objektets rörelse och tar bilden mitt under rörelsen. Kan vara ganska svårt att få till en bra bild, men med lite träning kan det bli riktigt bra.

Du kan ju även pröva att köra med blixt inställd på "Trailing-Curtain Sync".Då exponeras bilden som vanligt och en blixt slängs iväg allra sist under exponeringen och fryser rörelsen. Kolla i manualen till din kamera om och hur det funkar...
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Tack för svaret! Jag borde alltså ha ett mer ljusstarkt objektiv:p Typiskt att plånboken inte tillåter det för tillfället...

Är det bäst att köra på S-läget alltså och bestämma slutartiden till något kort?

jag får öva på det där med panorering då också.

Den där typen av blixthantering provade vi på fotokursen senast, så det kan jag nog hitta tillbaka till om jag får fundera lite;-)
 

AFJ

Aktiv medlem
Tilva skrev:

Är det bäst att köra på S-läget alltså och bestämma slutartiden till något kort?

Vad har du för tider, bländare och ISO på dina "misslyckade" bilder? Kan du lägga upp något exempel? Utan exempel blir det lätt gissningar.

Om det är kortast möjliga slutartid som är målet tycker jag det är enklast att använda A-läget och välja största möjiga bländare, då kommer kameran alltid att välja kortast möjliga tid för en korrekt exponering.

Pröva ISO 400, 800 och 1600 och se vad du får för reslutat. Jag gissar att ISO 800 bör räcka men det beror ju förstås på situationen.

Panorering är kul - prova det - men det är svårt med djur som rör sig oförutsägbart. Enklare på racerbilar som - för det mesta - följer ett givet spår. Om du skall prova panoering, gör tvärtom, välj S-läget, ställ in 1/200 sek, 1/100 osv och se vad du får för resultat.

Mvh
Anders
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Tack för svaren! Jag ska försöka få upp någon bild så fort jag hinner så kan ni få kika:)
 

walter-g

Aktiv medlem
Malin

Inte behöver du ett annat objektiv för att fotografera din hund i rörelse.Se bara till att göra det när dom yttre förhållandena ger ordentligt med dagsljus.Därmed kan du hitta en snabbare tid ,samt utöver detta välja ett passande isotal som inte ger så mycket brus.
 

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har haft precis samma problem som dig med mina hundar. Jag fotar även med D80, och lösningen för mig var en extern blixt! =) Nu blir det klockrena bilder på hundarna :)...Så om du inte har, gå o köp dig en Nikon blixt! Kommer göra susen! Specielt med tanke på att din hund är lite mörk i pälsen. Blixten kommer framhäva mer av färg och kontraster i pälsen. Mitt tips är en SB-600, själv har jag en SB-800, men upplever att den har massa onödiga funktioner.

Sen vet jag inte varför alla pysslar med bländar/slutar prioritering, lär dig det manuella läget istället. Det kommer ge dig mer kunskap av vad din kamera klarar av och inte klarar av =).

Peace!
 

AFJ

Aktiv medlem
Tilva skrev:
Här är ett bildexempel: Får man med exif-infon automatiskt?
Nej någon Exif kom inte med här men jag håller med föregående talare - ser ut som rörelseoskärpa.

Vad blev det för tider och vilket ISO använde du?
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Jag hade ISO 100 och slutartiden var 1/20. Bländare 4,5- Jag skulle alltså haft ett högre ISO-tal. Upp till 800 borde alltså fungera utan för mycket brus? Vilka slutartider måste jag upp till. Ganska mycket kortare va?

Jag har även lyckats ställa in kameran knasigt när jag kört på ISO 100 plus ISO-auto. Jag satte högsta iso-tal till 800, men hade även lyckats sätta lägsta slutartid till 1/30. Jag kanske ska trycka bort ISO-autofunktionen helt så att jag blir mer medveten om vad som funkar och inte... Jag hade tagit bort detta när jag tog denna hundbilden, annars hade väl kameran kanske dragit upp ISO-talet en bit? Jag tror även att jag satte +1 på exponeringskompensationen för att få bättre ljus här.Jag glömde kolla ISO-inställningarna:-/ Ja, ja. Alltid lär man sig något!

Vilken prio gör kameran med ISO-autofunktionen om jag låst bländaren på 4,5 för att få en lagom exponerad bild? Först sätta slutartid och sen ISO eller tvärtom?
 

JR.

Aktiv medlem
Hej.
alltså hej och hå inte för att va taskig men har du läst manualen till din kamera?

Om svaret är ja..( va den nog inte bra ) tips: Köp Canon!.

nej nej skämt och sido.. men för att lära sig lite om slutartid kontra bländare så finns det under artiklar här i menyn ovanför otroligt bra fotoskola som man kan läsa för att få lite mera förståelse...

Ger dig en länk till första delen : Jag är en länk, tryck på mig!

Om din hund står still, och du använder S- läget (shuttermode?) så brukar man räkna med att du minst ska ha snäppet kortare slutartid än din brännvid som du använder har... t.ex. du använder hela dina 70mm på objektivet då ska din tid minst ligga på minst 1/80 sek för att minimera din egna skakoskärpa (håller man still kan det gå bra ändå med längre tid men utgå från detta). kör du 18 mm ska du minst ligga på 1/20 - 1/25 dels sekund.

Nu rör hunden på sig det betyder att du måste korta ner tiden ännu mer... och springer han får du räkna med tider på ca 1/200 sek och uppåt beroende på hur mkt fart bilderna ska ha.

ska du köra A-läget blir det lättast om du ställer in största bländare men samtidigt håller koll på vilka tider du får..... får du för långa tiden t.ex. 1/15 på 35mm får du öka upp ISO-talet.

Tyvärr vet jag inget om ISO-Auto då min kamera inte har såna "tuffa" funktioner =)

Hadé
 

Tilva

Avslutat medlemskap
Japp! Jag ska sluta upp med de sabla autofunktionerna;-)

Och JA Jag har läst manualen, MEN det är SÅÅÅÅÅ mycket att hålla reda på så jag blir ju förvirrad. Speciellt när man ställt om hela kameran för ett visst tillfälle och sedan ska man komma ihåg att ställa tillbaka allt;-)

Jag ska prova igen utan autofunktion och både i A- och S-läge och kanske M-läge också så kanske det blir bättre:-9
 

AFJ

Aktiv medlem
Tilva skrev:

Jag hade ISO 100 och slutartiden var 1/20. Bländare 4,5- Jag skulle alltså haft ett högre ISO-tal. Upp till 800 borde alltså fungera utan för mycket brus? Vilka slutartider måste jag upp till. Ganska mycket kortare va?
Det förklar oskärpan. 1/20 är en ganska lång tid, och då brukar det ibland vara svårt att få skärpa även på stillasittande människor. Dessutom riskerar du skakningsoskärpa som Johan säger.

Ett ISO på 800 borde ha givit en tid på 1/160 vilket säkerligen hade räckt i denna situation.

Om du använt positiv exponeringskompensation i A-läget innebär det att kameran vill ha MER ljus, dvs håller slutaren öppen längre tid vilket alltså ökar problemet med oskärpan (men kan ju vara önskvärt av andra skäl).

Jag har ingen koll på hur Auto ISO på en Nikon fungerar.

Beträffande automatik och manuellt så måst vi nog i ärlighetens namn konstatera att om du här använt "gröna rutan" så hade bilden säkert blivit bättre. :)

Det är givetvis bättre att lära sig hur de olika lägena fungerar, men att såga allt utom M-läget tycker jag är helt galet.

Själv tycker jag S och A (eller Tv och Av som det heter på Canon) är utmärkta. Man får koll på effekterna men samtidigt hjälp att få en korrekt exponering.

Mvh
Anders
 

Bokeh

Aktiv medlem
Tilva skrev:
Jag har även lyckats ställa in kameran knasigt när jag kört på ISO 100 plus ISO-auto. Jag satte högsta iso-tal till 800, men hade även lyckats sätta lägsta slutartid till 1/30. Jag kanske ska trycka bort ISO-autofunktionen helt så att jag blir mer medveten om vad som funkar och inte... Jag hade tagit bort detta när jag tog denna hundbilden, annars hade väl kameran kanske dragit upp ISO-talet en bit? Jag tror även att jag satte +1 på exponeringskompensationen för att få bättre ljus här.Jag glömde kolla ISO-inställningarna:-/ Ja, ja. Alltid lär man sig något!
Problemet är att du satt för lång slutartid som lägst i auto-iso, prova 1/80 sekund istället, räcker det inte kan du tillfället höja ett snäpp (iso1600) manuellt eller köpa ett ljusstarkare objektiv, annars är iso 800 ett bra tak i auto-iso för din kamera.

/kent
 

nick_74

Aktiv medlem
Ett par tumregler att hålla i åtanke:

ISO-Bländare-Slutartid är ihopkopplade så att en dubblering av ISO ger en halvering av slutartiden. Ett helt bländarsteg ger också en halvering av slutartiden:

Tex ger alla följande inställningar samma exponering:

Slutartid 1/20, ISO 100, Bländare 2,8 .
Slutartid 1/40, ISO 200, Bländare 2,8 .
Slutartid 1/80, ISO 400, Bländare 2,8 .

Slutartid 1/40, ISO 100, Bländare 2,0 .
OSV.

Slutartiden bör vara kortare än objektivets brännvidd för att få skarpa bilder om du håller kameran för hand tex:

50mm 1/60s
70mm 1/80s
150mm 1/150s

Vilka slutartider man behöver för att frysa en rörelse är trixigt eftersom det beror på så många saker som om rörelsen är mot kameran eller vinkelrätt mot kameran, avstånd från kameran osv.

Men jag brukar räkna med 1/200s till 1/500s för att få en skarp bild på en katt eller liknande.

Det låter kanske krångligt men man behöver ha dom här faktorerna i bakhuvudet om man vill kunna lösa problem som ditt med den suddigga hunden.
Men har man väl lärt sig dom här sakerna så blir det mycket lättare att koncentrera sig på det viktiga att ta en bra bild och ha kul!
 

ekemannen

Aktiv medlem
Malin : Jag ber om ursäkt för nedanstående text men det är av välvilja och inte av elakhet.

Gå en fotokurs på ABF, medborgarskolan, vuxenskolan eller någon annan vuxenskola !

Man lär sig mycket bättre när man har en skans att diskutera sina problem ansikte till ansikte och inte kasta ut en tråd här på forumet. Ett bra tips att börja med är fotoskolan här på sidan.

Det är betydligt krångligare, inte svårt men du måste lägga ner lite tid och arbete, att förstå hur allt hänger ihop (för det gör det).

/ Erik
 

AFJ

Aktiv medlem
En fotokurs är nog bra men för att lära sig de grundläggande kunskaperna om bländare, slutare samt ISO och dess inverkan på bildresultatet så räcker det gott med att läsa fotoskolan här på fotosidan samt läsa igenom - och förstå - kamerans manual.

Lägg därtill lite trial & error och ställ frågor här i forumen så löser det sig.


Mvh
Anders
 
ANNONS