Annons

Produktfotografering med LED-ljuskälla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schroder

Medlem
Bara nyfiken om någon har testat att belysa produkter med LED-ljuskällor? Fördelar nackdelar?

Man kan ju få extremt starka lampor idag, de håller väldigt länge, alstrar i princip ingen värme och drar väldigt lite ström, men fungerar de för produktfotografering?

Till större produkter kan det säkert vara problem med till mindre produkter borde det fungera tycker jag...
 

erro.se

Aktiv medlem
Frågan är om starka LED-lampor är starka i förhållande till blixtar?

Sen är väl LED-lampor väldigt snäva i sitt ljusspektrum, d.v.s. de består i princip endast av en eller ett fåtal färger. Kan nog ge problem med korrekt färgåtergivning.
 

codrus

Avslutat medlemskap
Jag gjorde ett jobb i julas där en kör ville visa bilder på fejkade produkter under en konsert. Jag använde fyra LED-spottar med RGB-styrning och slapp därmed krångla med färgfilter. Inga blixtar, men diffuserat fönsterljus som grund.

Jag tyckte att LED:arna gav ett bra resultat, speciellt praktiskt var det att kunna ha kontroll över färgen. De enskilda ljuskällorna reflekterades visserligen tydligt i glaset, men det tog jag bort i efterbearbetningen. Jag har byggt diffusskivor till dem nu och placerat framför, det borde minska det problemet.
 

Bilagor

ANNONS