Annons

Långsamma blixtar = dåliga? varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skulle tro att han syftar på att de laddar upp långsamt. Och det är ju en negativ egenskap om man vill ta många bilder i snabb följd.

När det gäller brinntiden är det nog i regel precis tvärtom. Blixtar med hög effekt brinner längre tid. Och studioblixtarna har ofta hög effekt.
 

marco

Aktiv medlem
Aaah, dååå hänger jag med... Men det får man väl ta med tanke på att det är 1/20 av priset ;-)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
1/20 av priset förvisso, men de är fortfarande inte jämförbara. Därmed inte sagt att småblixt inte är användbart, för det är de, men inom andra områden än kanske just studion.
 

marco

Aktiv medlem
I en budgetstudio är dom tillräckligt bra om man inte har för stora krav. Men det är ju inte som studioblixtar dock, bättre än inget...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Var kommer 1/20 av priset ifrån förresten?

En Interfit på 250 wattsekunder från Photax kostar t ex 2875 kr. Den har inbyggt kraftaggregat och går därmed att prisjämföra direkt med en kamerablixt. Nu kan jag ha fel, men brukar inte de flesta kamerablixtar kosta mer än så?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Bra poäng Jim! Har inte Hama också någon budgetvariant man skruvar i en vanlig glödlampssockel?

Tror prisjämförelsen kanske egentligen från början togs ur luften. Men yrkesmässiga blixtar och aggregat kostar ju skjortan.
 

marco

Aktiv medlem
jimh skrev:
Var kommer 1/20 av priset ifrån förresten?

En Interfit på 250 wattsekunder från Photax kostar t ex 2875 kr. Den har inbyggt kraftaggregat och går därmed att prisjämföra direkt med en kamerablixt. Nu kan jag ha fel, men brukar inte de flesta kamerablixtar kosta mer än så?
taget lite ur luften :) Hade i tankarna studioblixtar som kostar typ fem och över.. Typ Elinchrome å så... Köper man en helmanuell blixt, typ Metz, så kostar den inte mer än 400-500 kr... och så räknar man lite fel i huvudet så blir det 1/20 ;-)

Jag vill kunna släpa med mig ljuset utomhus också, det är huvudskälet egentligen...
 
Senast ändrad:

nikitin

Aktiv medlem
Till Nikons blixtar kan man köpa en SK6 vilket är en extern battrikammmare. Denna snabbar upp uppladdningen + ger fler blixtar per laddning.

Sedan finns det tredjepart grejor som även dom ger en snabbare uppladdning.

-- Nicke
 

wikman

Aktiv medlem
Jag vet inte vad brinntiden för en vanlig kamerablixt ligger på men mina 600Ws blixtar ligger på 1/2050s Vilet räcker till att frysa det mesta.

Tänk på att om du skall ha någon nytta av små enkla blixtar måste de kunna slavtända (iaf om man vill använda flera).
 

mipert

Aktiv medlem
Brinntiden är inte riktigt detsamma som exponeringstiden.

Visserligen är elektronblixtar mycket snabba på att uppnå full ljusstyrka men det finns ändå en startsnutt där blixten inte uppnått full styrka.

Jag har för mig att det finns omnämnt i en Broncolorhandbok av Jost J. Marchesi(?).

En artikel från Profoto (för många år sedan) angav att man skall ta brinntiden och dela med tre för att få den egentliga motsvarigheten till kamerans slutarexponering, Om man vill frysa rörelser.
En studioblixt är långsammare än en kamerablixt och kör man den på full styrka kan det vara svårt att ”frysa” exempelvis kampsport eller hopp.
Det verkar som man på åttiotalet ofta använde en faktor av 0,5 när man angav brinntiden. Det vill säga man tog den totala brinntiden från start till slut och angav de 50% i mitten, med full styrka, som faktisk brinntid. Ingen aning om det fortfarande är så.

Men visst kan man använda en kamerablixt i studio om man nöjer sig med bländare 4 för porträttbilder. Har ofta gjort så med min SB-24 slagen i ett paraply. Sätter blixtstyrkan på 25-50% så blir upppladdningen inte så långsam. Med blixten någon meter från motivet räcker det till.
 

J.R

Aktiv medlem
Sb24 slagen i paraply

Det är så att jag vill ha en liten mobil studio för porträtter.
Jag har SC 17 kabel, med en Sb28, och en Sb 25-a Har köpt nyligen en Sc 10-a, med tron att den ger full TTL och alla funktioner. Den ger bara TTL, så jag var ganska överraskadav det, för jag måste endå mäta ljuset med blixtmätare. Som kontroll.
Bakrunden skall jag belysa med Sb 24 vanlig synk, med en bikaberaster, från en Balkar snurra runt med hård papp, få i hopp med gummisnudd.

Dom här blixtarna har Led 36 jag får f 8 på ca. 1,5m ifrån paraplyt. Det var manuell inst. på Asa 25

Jag har ennu inte provat, har någon gjort det?
 
ANNONS