Annons

fotografera datorns bildruta

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Förr, i färg eller svartvitt, tog jag ofta bilder av datorns bildruta, och kvaliteten var bra. Jag vill minnas, att tiden skulle vara 1/15 eller något längre.

I dagsläget med digital kamera går det inte lika bra. Ber om råd.

per
 

Finafisken

Aktiv medlem
hej!
det finns en tangent som heter "print screen" (övre raden på tg-bordet) ..tryck på den så sparas det som för tillfället visas på skärmen i "urklipp", öppna sen photoshop och skapa ett nytt dokument o klistra in "skärmdumpen", klart!

mvh
Johan
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Finafisken skrev:
hej!
det finns en tangent som heter "print screen" (övre raden på tg-bordet) ..tryck på den så sparas det som för tillfället visas på skärmen i "urklipp", öppna sen photoshop och skapa ett nytt dokument o klistra in "skärmdumpen", klart!

mvh
Johan
Och om du bara vill ha en dump av aktivt fönster så kan du trycka Alt+ Print screen, och sedan gör asom beskrivits ovan.
 

iBoat

Aktiv medlem
Om du har Mac: Shift + kringla + 3, då får du en bild på skrivbordet som du kan använda hur du vill.
 

erro.se

Aktiv medlem
digitell skrev:
Förr, i färg eller svartvitt, tog jag ofta bilder av datorns bildruta, och kvaliteten var bra. Jag vill minnas, att tiden skulle vara 1/15 eller något längre.

I dagsläget med digital kamera går det inte lika bra. Ber om råd.

per
Det borde fungera lika bra med digitala kameror. Regeln om en viss slutartid kommer sig nog av svepfrekvensen på en "gammal" CRT-skärm eller TV-bild, och den gäller väl fortfarande. Om du däremot har en plattskärm så finns inte motsvarande frekvens eftersom pixlarna på dessa skärmar lyser hela tiden. Alltså behöver du inte bry dig om någon särskild slutartid, förutom att du ska få en bra exponering. Bifogar ett exempel på en bild jag tog precis nu med 1/500 sek, f/2,8 och ISO 800. Du får bortse från moiré-effekten. Eller är det kanske just den du menar förresten!?
 

Bilagor

-CL-

Avslutat medlemskap
iBoat skrev:
Om du har Mac: Shift + kringla + 3, då får du en bild på skrivbordet som du kan använda hur du vill.
Och en ännu finurligare funktion på Mac:

Shift + Kringla + 4, får man upp ett markeringskors. Då kan man klippa ut valfri del av skärmen, så slipper man göra det senare.
 
ANNONS